maart 2004

Nieuwsbrief maart 2004

Maart: aandacht voor Wereld Rotaract

De week van 13 maart is de Wereld Rotaract Week. Rotaractclubs zijn clubs voor jongeren (18-30), jonge professionals, studenten hbo/vwo, met dezelfde doelstelling als Rotary: een prima voorportaal voor het Rotary-lidmaatschap. Het initiatief tot oprichting ligt bij de Rotaryclub. Ons district telt 7 Rotaract Clubs, Nederland telt 50 clubs. Het verloop van het ledental is vrij groot door de mobiliteit in werk en studie. Helaas is er over het algemeen te weinig contact tussen de moeder-Rotaryclub en de Rotaractclub. Voor de continuïteit is juist die steun van de moederclub zo belangrijk. Belangstelling? Neem contact op met de district-rotaract commissaris.

International Assembly (IA) 2004

Vorige week zijn inkomend gouverneur Jan Hemminga en zijn vrouw Geartsje teruggekeerd uit Anaheim (Cal.), waar zij met alle inkomend RI- gouverneurs (530) hun opleiding tot gouverneur hebben voltooid. Daarvoor waren zij tijdens een home-stay te gast bij een aantal Rotaryclubs in Vero Beach (Florida). Jan, 1 juli a.s. is het zo ver!

Tijdens de IA heeft de inkomend President van Rotary International, de Amerikaan Glenn E. Estess, zijn jaarmotto gekend gemaakt: ''Celebrate Rotary''. In 2005 wordt immers het honderdjarig bestaan van Rotary International gevierd. Voor mij blijft het nog even: ''Lend a Hand!''

Vermijdbare blindheid

Onze wereld telt ca. 45 miljoen blinden en 135 miljoen slechtzienden, waarvan 90% in de ontwikkelingslanden. Die aantallen nemen nog steeds toe! Elke 5 seconden komt er een blinde bij, elke minuut wordt er een kind blind. Als dit zo doorgaat, zal het aantal blinden over 20 jaar zijn verdubbeld. Gelukkig is in 80% van de gevallen blindheid te genezen of te voorkomen. Actie is dan wel nodig: gemiddeld kunnen voor $ 100 drie cataractoperaties worden uitgevoerd. De eerste stappen naar een oplossing zijn kennisnemen van de feiten en bewustwording. De tekst over de Task Force Health Concerns (www.rotary.nl en dan ''programma's) wijst de weg: voor Rotary International is de zorg voor blinden en slechtzienden, o.a. via een eigen fellowship, reeds een aantal jaren een belangrijk aandachtspunt. Rotaryclubs in Nederland: hier ligt een mooie en dankbare taak!

Oprichting nieuwe Rotaryclubs

Op 27 januari j.l is de RC Lelystad-Batavia officieel opgericht en op 8 maart wordt - na RC Uelsen-Coevorden vorig jaar - een tweede grensoverschrijdende club opgericht: RC Ter Apel-Haren (D). Beide clubs zijn inmiddels al enige tijd zeer actief. Hopelijk kunnen de charters nog voor 1 juli a.s. worden uitgereikt.

Aantal leden D 1590

Per 1 feb. 2004: 2756 (+6: 2750 op 01.02.'03). De 7 Nederlandse districten telden per genoemde data 19680 resp. 19434 leden, een stijging met 246 leden.

Districtsconferentie

DISCON 2004 (op 3 april te Drachten)

De organisatie draait op volle toeren! Mocht er iets misgegaan zijn met de verzending van de uitnodigingen of de retourenveloppe verloren zijn gegaan, raadpleeg dan onze website: www. rotary.nl D 1590, waarop alle benodigde formulieren en informatie te vinden zijn. Stuur de aanmelding naar de Stichting Districtsconferentie Rotary Drachten, Postbus 580, 9200 AN Drachten. Komt allen naar Drachten! ''Anders dan anders''. Velen hebben zich al aangemeld en ook 27 kinderen!

Vacatures!!

In ons district hebben wij drie dringende vacatures voor de functie van Districtsgouverneur Assistent (DGA) en wel in Regio I : Friesland ter opvolging van Bert Driessen, in regio II: Groningen ter opvolging van Sija Pastoor en Regio III: Drenthe ter opvolging van Cees Smit Sibinga.

De overige, eerder genoemde vacatures in het district naderen hun vervulling.

Voor een groter leesgenot dit keer op twee A-4tjes.

Met vriendelijke Rotarygroet,

Frits Mulder, DG 2003-2004 D. 1590 RI