mei 2004

Governor 2003-2004

District 1590 RI

Koninklijke onderscheidingen

Hare Majesteit de Koningin heeft twee functionarissen in ons district benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau: Kees Kuijpers (RC Meppel), inkomend gouverneur 2005-2006 en Doekele Dijkstra (RC Sneek), lid van de districtscommissie Vocational Service.

Namens het district van harte gefeliciteerd met deze onderscheiding!

DG 2006-2007

Tijdens de District Assembly op 27 maart j.l. is besloten om voor District 1590 Jan Hendriks (RC Hoogeveen) voor te dragen bij de komende International Assembly als candidaat DG 2006-2007. Jan zal de opvolger worden van DG 2005-2006 Kees Kuijpers (RC Meppel).

Stichting Rotary Vlielandkamp

Het Rotary Vlielandkamp 2004 vindt plaats op 26 juli t/m 5 augustus 2004. De 90 kinderen uit kansarme gezinnen in de leeftijd van 8-10 jaar gaan weer onder begeleiding van 24 studenten voor een 10-daagse vakantie naar Vlieland. Voor het eerst en dan nog wel naar een eiland.

Deze trip wordt door Rotary georganiseerd voor de 32e keer en kost veel geld. Rotaryclubs, die een kind aanmelden, betalen voor kost en inwoning van de kinderen. Wat betreft de activiteiten voor de kinderen op het eiland en de kost en inwoning van de studenten is het bestuur aangewezen op giften. De begroting is nog niet sluitend en daarom verzoekt bestuurslid Dick Huijsman de Rotaryclubs in Nederland om ondersteuning van dit geweldige, mooie initiatief door een bedrag te schenken aan de stichting Rotary Vlielandkamp te Bussum, rek.nr. 43 62 57 548.

Rotary 100 jaar/16 april 2005 nadert snel!

In april j.l. heeft de Stuurgroep MDC (Multidistrictsconferentie) 2005 per brief aan alle voorzitters van alle clubs in Nederland een aankondiging gedaan van o.m. het verschijnen van een studie over de toekomst van Rotary. Tevens is gevraagd aan alle clubs om een clubcoördinator aan te wijzen, die de spil zal vormen tussen de eigen club en het Rotary Jubileum Centrum ten kantore van de RAN te Amsterdam t.b.v. de voorbereidingen voor de activiteiten op 16 april 2005.

Gaarne aandacht voor en het opgeven van een clubcoördinator.

Begin mei zullen alle voorzitters bovendien de studie ''Rotary, stilstand of vernieuwing'', ontvangen, voorzien van de nodige instructies t.b.v. de clubs. Alle inkomend voorzitters worden verzocht bij het opstellen van hun Jaarplan 2004-2005 rekening te houden met het bovenstaande door bijeenkomsten vast te stellen voor ''Avondjes van zes'' of andere discussiegroepen in de club om de inhoud van deze studie aan de orde te stellen en hierop te reageren.

Wendt u zich met eventuele vragen tot de secretaris van de Stuurgroep MDC 2005, DGE Jan Hemminga (D. 1590), e-mail: jhemminga@hetnet.nl .

Rotary 100 jaar: Santiago de Compostella, 20 en 21 mei 2005

In de ''Rotarian'' heeft u tot nu toe slechts enkele keren een kort bericht kunnen lezen over het Europees getinte eeuwfeest in Santiago de Compostella. Zowel in Nederland als daarbuiten verlopen de voorbereidingen naar wens en de belangstelling blijkt groot. De accommodatie in deze prachtige stad leent zich uitstekend voor een symposium en de RC Santiago de Compostella wil zich volledig inzetten voor de organisatie daarvan. Binnenkort zal er ook een website beschikbaar zijn, zodat u op de hoogte bent van de stand van zaken. Mocht u over de organisatie meer willen weten, dan kunt u zich in verbinding stellen met een van de onderstaande rotarians:

informatie over:

0186- 651001

schippers

DISCON 2004

Hierbij wil ik allen, die de DISCON 2004 op 3 april j.l. door hun enorme inzet bij de voorbereiding en door hun aanwezigheid, al dan niet met hun kinderen, van harte bedanken! Het was ''anders dan anders''!

RYLA/ RC Kampen

Op 17 april startte een enthousiaste RC Kampen een Rotary Youth Leadership Award-seminar voor 23 jonge beroepsbeoefenaren. Dit seminar wordt gehouden in de vorm van een enige weken durend management-game, waarin de deelnemers worden getraind in leiderschap en persoonlijke vorming o.l.v. Dick Tromp van RC Kampen en vele medeleden. RYLA is een ideale combinatie van Vocational Service en Jeugd, waarop naar mijn mening veel meer clubs in ons district zich zouden moeten storten. Misschien iets voor ons komend jubileumjaar 2005, waarin Vocational Service centraal staat?

Clubs, die meer willen weten over het organiseren van een RYLA-project kunnen zich wenden tot de RC's Dronten en Kampen.

Clubvoorzitters/secretarissen, doe mij een plezier en stel deze Maandbrief aan de orde tijdens de behandeling van ''clubzaken'' en/of nog beter: zend deze brief per e-mail door aan alle clubleden.

Bedankt voor het lezen van de Maandbrief,

met vriendelijke Rotarygroet,

Frits Mulder