Maandbrief februari 2005

Rotary International 100 jaar

Monthly Letter februari Jan Hemminga Governor 2004-2005 District 1590 RI

(Verzoek aan secretaris om deze maandbrief aan de leden door te mailen en in clubzaken aan de

orde te stellen, alvast dank daarvoor! Kijk ook eens op www.rotary.nl/D1590)

Aan alle rotarians in District 1590

Op 23 februari zal mondiaal herdacht worden dat in Chicago de eerste Rotaryclub club werd opgericht door Paul Harris, een advocaat afkomstig van het platteland die aansluiting zocht bij gelijkgestemden, aanvankelijk vooral voor het uitwisselen van zaken maar al snel met dienstverlening aan de gemeenschap als voornaamste doelstelling. De eerste “Service Club “ was geboren. Het verhaal van Rotary is op boeiende wijze beschreven in “A Century of Service “ The Story of Rotary International. (te vinden op www.rotary.org) .Besteed in de club aandacht aan deze datum!

Rotary International is de oudste serviceclub organisatie in de wereld. U maakt er deel van uit!.

Ter gelegenheid van dit Centennial Jaar worden zowel nationaal als inernationaal veel activiteiten georganiseerd, ook in ons district zijn clubs en individuele leden daarmee bezig. Een paar voorbeelden (er zullen ongetwijfeld meer volgen):

-

De Centennial Bike Ride: op de fiets naar de Conventie in Chicago! Uit ons district doen Roelof en Alie van der Linde van RC Oosterwolde daaraan mee. Voor ieder meegebracht clubvaantje van ons district storten sponsors € 100,- , bestemd voor de Polio-actie. Zij zullen de clubs benaderen om een vaantje beschikbaar te stellen.

-

De befaamde roeiregatta van de Groninger clubs zal eind mei/begin juni een extra keer georganiseerd worden waarbij alle clubs in het district gerekend worden een actieve bijdrage te leveren, in de volgende maandbrief volgt daarover meer nieuws.

De pelgrimsroute naar Santiago de Compostella staat dit jaar in het teken van 100 jaar Rotary, zie bijgaande brief.

Ook externe partijen besteden aandacht aan 100 jaar Rotary: zo geeft AO (actuele onderwerpen) BV uit Lelystad rond 23 februari een boekje uit met Rotary als onderwerp.

* MDC 100 jaar Rotary

U hebt intussen allemaal het informatiebulletin gekregen met het inschrijfformulier. In het programma stond nog niet de spreker in het ochtendprogramma vermeld: wij zijn zeer ingenomen met Doekele Terpstra, nu nog voorzitter van het CNV, als keynote spreker, vooral doordat hij toch vanuit een andere invalshoek de discussie kan aangaan.

De aanmelding is nu voor iedere belangstellende open: wie het eerst komt wie het eerst maalt! Stuur nu het inschrijfformulier in! Voor de laatste stand van zaken is het handig om de website www..rotarydistrict/mdc te raadplegen. Nieuwe ontwikkelingen worden meteen op de site geplaatst.

* Thema voor februari: Rotary World Understanding Month

Al sinds jaren is de 23 ste februari de gedenkdag voor “Worldunderstanding en Peace”. Met de humanitaire , educatieve en culturele programma’s en de Rotary Centers for International Studies in peace and conflict resolution geeft Rotary invulling aan worldunderstanding. Maar wij kunnen ook als club en als individueel lid een bijdrage leveren aan het wederzijds begrip tussen culturen. Misschien eens een onderwerp voor een avondje van 6?

* De ramp in Zuidoost Azië

Het gironummer 288124 t.n.v. de RAN, Amsterdam (ovv Tsunami) staat nog steeds open. Het initiatief van de gezamenlijke gouverneurs spreekt aan en vele clubs hebben spontaan gereageerd. Wij houden jullie op de hoogte van de vorderingen.

* RBC. De RBC’s zijn goed bezocht, alle deelnemers ervaren het als zeer positief om als vertegenwoordigers van verschillende clubs met elkaar van gedachten te wisselen over diverse Rotary-onderwerpen: je leert elkaar kennen, je leert meer over Rotary en je ziet hoe een andere club zaken heel anders organiseert dan de eigen club: soms eye-openers!

* DG 2007-2008 Op de Districtsassembly op 19 maart wordt voorgesteld Doekel Dijkstra (RC Sneek) voor te dragen voor DG 2007-2008. Inmiddels zijn Kees en Lidy Kuipers op weg naar Amerika voor hun scholing en zij zullen ongetwijfeld bij terugkomst kunnen verhalen over deze geweldige ervaring. Wij wensen hen veel succes!!

Belangrijke data:

24 februari Intercity regio I, Koornbeurs, Franeker, 17.30 uur, org: RC Franeker

10 maart Intercity regio III, Spaarbankhoeve Fluitenberg, 18.30 uur, org: RC Hoogeveen

18-19 maart PETS en Districtassembly , hotel Van der Valk te Assen

16 april MultiDistrictConferentie Den Haag

14 juni Intercity regio II , Veendam

18-22 juni International Convention , Chicago (www.rotary.org/centennial)

Jan Hemminga, DG 2004-2005 e-mail jhemminga@hetnet.nl tel: 0566-651791