Maandbrief maart 2005

Rotary International 100 jaar

Monthly Letter maart Jan Hemminga Governor 2004-2005 District 1590 RI

(Verzoek aan secretaris om deze maandbrief aan de leden door te mailen en in clubzaken aan de

orde te stellen, alvast dank daarvoor! Kijk ook eens op www.rotary.nl/D1590)

Aan alle rotarians in District 1590

De datum van 23 februari is Nederland niet ongemerkt voorbijgegaan: zowel in de pers als op radio en tv is veel aandacht besteed aan de oprichtingsdatum van Rotary en over het algemeen kwam het werkelijke beeld van Rotary goed naar voren. Alle gouverneurs waren de 23ste aanwezig bij het slaan van de Rotary-herdenkingsmunt in Utrecht.

Al die aandacht is een goede opmaat naar de MDC op 16 april. Het wordt een zeer bijzonder evenement, voor zover je dat nog niet hebt gedaan: meld je aan: het formulier staat op de website www.rotarydistrict.nl/mdc. Het programma is niet alleen inhoudelijk heel interessant, maar daarnaast komt er veel entertainment met spectaculaire momenten!

Het wordt een unieke gebeurtenis die je niet mag missen.

* Thema voor maart: Aandacht voor Rotaract

In ons district zijn 7 rotaractclubs voor jongeren van 18-20 jaar die bezig zijn de servicegedachte in de praktijk te brengen. Het probleem is vaak dat het contact met de moeder-Rotaryclub niet erg intensief is en juist deze clubs

hebben behoefte aan contact met Rotary. Voor Rotary is de rotaract belangrijk met name als kweekvijver voor potentiele leden en om het contact met jongeren levendig te houden.

Als er in de buurt een Rotaractclub is (kijk in het jaarboek) nodig ze dan eens uit voor een clubbijeenkomst en betrek ze bij een aantal activiteiten. Het komt beide clubs ten goede.

Overigens zoeken we nog steeds een rotaractcommissaris voor het district. Als je een kandidaat weet: meld het mij!

* De Rotary Roei Regatta

De Groninger clubs organiseren al vele jaren een tweejaarlijkse roeiwedstrijd waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat. In het kader van het 100-jarig jubileum van Rotary organiseren zij dit jaar een extra wedstrijd voor het hele district op 11 juni. De opbrengst daarvan is deels bestemd voor het Oenkerk-project (een door het district ondersteund project waarin jongelui uit de ontwikkelingslanden leren hoe melk en melkprodukten te conserveren) en deels voor de Special Olympics voor geestelijk gehandicapten dat in 2006 in Hoogezand en Veendam wordt georganiseerd. Het is de bedoeling dat iedere club uit het district minstens 1 bemanning afvaardigt. Bemanningen worden gesponsord door de club of door bedrijven uit het werkgebied van de club. Het district ondersteunt van harte dit project. Het is niet alleen de wedstrijd maar ook een geweldig familiegebeuren door de vele supporters die meekomen. Alle bijzonderheden vindt u op de bijlagen bij deze maandbrief.

Het is een actie die past in dit jubileumjaar: een internationaal communityproject en een vocational project gedragen door het hele district! Bespreek het in jullie club en stuur een team op 11 juni naar Harkstede!

* De ramp in Zuidoost Azië

Het gironummer 288124 t.n.v. de RAN, Amsterdam (ovv Tsunami) staat nog steeds open. Als de club concrete projecten in het rampgebied heeft meld het bij de RAN!

* Thema clubjaar 2004-2005

Kees en Lidy Kuijpers zijn enthousiast teruggekeerd van de International Assembly in Anaheim waar de inkomend president Carl Stenhammer als motto voor het komend Rotaryjaar heeft gekozen: Service above Self. Nu eens niet een nieuwe kreet maar eenvoudig de al lang gehanteerde slogan van Rotary. Het is alleszins de moeite waard daar inhoud aan te geven!

Belangrijke data:

18-19 maart PETS en Districtassembly , hotel Van der Valk te Assen

16 april MultiDistrictConferentie Den Haag, (aanmeldingsformulier via www.rotarydistrict.nl/mdc)

14 juni Intercity regio II , Veendam

18-22 juni International Convention , Chicago (www.rotary.org/centennial)

Jan Hemminga, DG 2004-2005 e-mail jhemminga@hetnet.nl tel: 0566-651791

Bijlagen: De Rotary Roei Regatta