Maandbrief mei 2005

Rotary International 100 jaar

Monthly Letter mei 2005 Jan Hemminga Governor 2004-2005 District 1590 RI

(Verzoek aan secretaris om deze maandbrief aan de leden door te mailen en in clubzaken aan de

orde te stellen, alvast dank daarvoor! Kijk ook eens op www.rotary.nl/D1590)

Aan alle rotarians in District 1590

* MDC Den Haag

Met een brok in je keel de kijken naar de lasershow….dat is wat veel aanwezigen hebben ervaren op de MDC.

Kijk op www.rotarydistrict.nl/mdc voor de foto’s, de verslagen, de reacties enzovoort en je zult nogmaals constateren dat je blij bent dat je dit hebt mogen meemaken. De rotarians die er niet geweest zijn en dit alles zien zullen spijt hebben dat ze er niet bij waren….

Er wordt gewerkt aan het vervolg, de MDC is duidelijk een momentopname: de inhoudelijke discussie over de toekomst van Rotary gaat door, de clubcoördinatoren worden hierover nader geïnformeerd.

De film “History of Rotary”zal vermenigvuldigd worden, de clubs krijgen nog informatie over de wijze van bestelling.

* GSE-team D3620 Korea

Het GSE team is met de laatste week bezig, op 2 mei was de (vroege)farewell-party in Harlingen omdat het vertrek net na de feestdagen in ons land valt. De reacties van de gastclubs zijn in alle opzichten zeer positief: de teamleden vinden het een eer in ons land te mogen zijn, roemen onze gastvrijheid en tonen veel interesse hoe wij zaken hier georganiseerd hebben. Het is voor hen een zeer leerzame ervaring.

Van de kant van ons district is het een kennismaking met een heel andere cultuur. We hebben ook wat gemeenschappelijk: in de teampresentatie komt ook de voetbalgekte tijdens het WK aan de orde met de Nederlandse trainer in het middelpunt!

Dit bezoek bevestigt maar weer eens hoe waardevol het GSE-project in Rotary is. Ons team dat volgend jaar naar Zuid-Korea gaat zal daar ongetwijfeld een fantastische tijd krijgen.

* Vlielandkamp

Begin augustus 2005 gaan weer 90 kansarme kinderen van 8 tot 10 jaar genieten van een zorgeloze vakantie op Vlieland. 24 vrijwilligers, allen studenten uit Amsterdam, begeleiden het kamp. De kinderen zijn aangebracht en gesponsord door clubs uit het hele land. De landelijke Stichting Rotary Vlielandkamp organiseert het festijn. Voor de exploitatie is de organisatie voor een aanzienlijk deel afhankelijk van giften. Hierbij roep ik clubs op om minimaal de kosten van één kind (€ 400) als gift over te maken op rekeningnummer 43 62 57 548 van de Stichting Rotary Vlielandkamp.

* Rotary Roei Regatta

In de vorige twee maandbrieven heb ik aandacht gevraagd voor de Roeiregatta die door de 4 Groninger clubs wordt georganiseerd voor het hele district. Ik heb gemerkt dat er in de clubs nog niet veel aandacht voor is geweest met als gevolg dat er nog weinig aanmeldingen zijn. Er zijn rond deze tijd vaak activiteiten die de aandacht van de clubs vragen maar ik vind juist dit initiatief in het kader van 100 jaar Rotary zo aardig omdat het zowel de community als vocational service dient. Het is juist een activiteit om er met de hele familie naar toe te gaan en je eigen ploeg aan te moedigen.

De tijd begint te dringen omdat de organisatie nu zaken moet vast leggen.

De clubs zullen ook nog persoonlijk benaderd worden. Steun door deelname aan de Regatta de Special Olympics voor geestelijk gehandicapten en het Oenkerk project.

Spreek er in de club over en doe mee!

Belangrijke data:

11 juni Rotary Roei Regatta Groningen / Harkstede

14 juni Intercity regio II , Veendam

18-22 juni International Convention , Chicago (www.rotary.org/centennial)

4 juli gouverneursoverdracht, Meppel

Jan Hemminga, DG 2004-2005 e-mail jhemminga@hetnet.nl tel: 0566-651791