Nieuwsbrief februari 2007

Konijnenpad 3
7921 BM Zuidwolde (Dr)
E-mail: hendriks.locht@planet.nl

Aan de Rotarians in district 1590.

Rotary gelooft in goede verhoudingen tussen mensen.

Rotary International heeft voor elke maand een thema. Voor februari is dit “World Understanding”.

Rotary gelooft in de mogelijkheid dat je iets kunt doen aan een betere verstandhouding tussen de mensen, waar ze ook vandaan komen. De beurzen voor vredesstudies van de Rotary Foundation zijn hiervan een voorbeeld. Uit ons district heeft op dit moment Agnes Wielink zo’n beurs aan een universiteit in Japan.

Maar, eigenlijk passen alle Rotaryprojecten in dit thema. Ik heb nu bijna alle clubs in het district bezocht. Ik heb geconstateerd hoe veel boeiende en goede projecten van Rotaryclubs bij dit maandthema aansluiten.

Districtsconferentie “Afrika, doet je wat”.

Binnenkort ontvangen alle Rotarians van ons district een folder met uitvoerige informatie en een opgaveformulier voor de districtsconferentie op 24 maart in Hoogeveen. Twaalf Rotaryclubs hebben meegedeeld dat zij met een Afrika project mee willen doen aan de debatwedstrijd. Ook hieruit blijkt dat Afrika in Rotary leeft! De organiserende commissie zal uit de twaalf projecten zo spoedig mogelijk een keus maken.

Nieuw systeem voor ledenadministratie en websites.

Op maandagavond 5 maart wordt in Hoogeveen een instructieavond georganiseerd voor secretarissen/ledenadministrateurs over het nieuwe systeem van de ledenadministratie en de websites.

De secretarissen krijgen hierover binnenkort nadere informatie. Noteer de datum vast in de agenda!

Opsturen van gegevens naar Rotary International

Ongeveer 25 clubs in ons district hebben nog niet de gegevens van de nieuwe voorzitter en secretaris opgestuurd naar het Rotarykantoor in Zürich. De clubs kregen hiervoor eind oktober de benodigde formulieren. Het invullen is ook mogelijk via de website www.rotary.org en vervolgens aanklikken “Member acces”. De secretaris, of een ander lid dat de bevoegdheid kreeg, kan vervolgens na het intoetsen van gebruikersnaam en wachtwoord de gevraagde gegevens invoeren.

Vacature voor districtssecretaris.

Met ingang van het Rotaryjaar 2008-2009 is er een vacature voor een districtssecretaris. We willen reeds nu zoeken naar een opvolger van Fred de Lange, omdat we het komende Rotaryjaar willen gebruiken als inwerkjaar. Het is een leuke functie die de mogelijkheid biedt mee te kijken en te werken in de keuken van Rotary. Belangstellenden wordt gevraagd om zich voor 15 maart bij mij te melden per brief of per e-mail. Inlichtingen bij de huidige secretaris (voor gegevens zie Rotary Jaarboek, blz. XXXI) of bij mij.

Regionale bestuurscontacten.

We kunnen terugkijken op drie geslaagde RBC’s met als onderwerp “Ledenwerving”. De meeste clubs waren vertegenwoordigd. Ik neem maar aan dat de afwezige clubs de aanpak van hun ledenwerving al goed hebben gepland. De bijeenkomst voor de Friese clubs in Dokkum moest als gevolg van de storm worden afgeblazen.

Belangrijke data

Dinsdag 13 februari 2007: intercitymeeting voor regio III in Emmen (uitnodiging is gemaild).

Zaterdag 24 maart: Districtsconferentie in Hoogeveen (Onderwerp “Afrika doet je wat”)

Vrijdag 13 en zaterdag 14 april 2007: PETS en District Assembly in Steenwijk.

Vriendelijk groetend,

Jan Hendriks.