Nieuwsbrief april 2007

Konijnenpad 3
7921 BM Zuidwolde (Dr)
E-mail: hendriks.locht@planet.nl

Aan de Rotarians in district 1590.

April is de maand van de communicatie in Rotary.

Traditioneel is april de maand van het Rotary Magazine. In dit digitale tijdperk moet je het natuurlijk ruimer zien. Naast het lezenswaardige blad “De Rotarian” bestaan er ook digitale nieuwsbrieven, zoals deze brief, en ook websites dragen bij aan de informatieoverdracht. Het is belangrijk en ook heel boeiend om kennis te nemen van de vele activiteiten waar Rotary mee bezig is. Het gaat meestal echt ergens over. Als je Rotary blabla overslaat en kijkt wat clubs echt doen, kun je trots zijn op je Rotarylidmaatschap.

Districtsconferentie “Afrika, doet je wat”.

We mogen terugkijken op een zeer gelaagde DISCON. We begonnen met bijna 250 deelnemende Rotaryleden en partners en eindigden ’s middags, na de Afrika markt, met een voorstelling van de “Jungle Warriors" in de bijna geheel gevulde Univé zaal van de Tamboer met meer dan 600 mensen. Het middagprogramma was ook opengesteld voor de Hoogeveense bevolking (goede PR voor de Afrika projecten van Rotary).Voor het eerst in de historie van Rotary eindige een districtsconferentie met veel meer deelnemers dan waarmee werd begonnen.

Wandelen voor water

Op 21 en 22 maart deden in ons district ongeveer 70 scholen mee aan “wandelen voor water”. In bijna alle gevallen hadden Rotaryclubs ervoor gezorgd dat de leerlingen van deze scholen mee liepen. De vermoedelijke opbrengst zal in ons district, na verdubbeling, meer dan twee Eurotonnen zijn. Hiermee haalde ons district de helft van de landelijke opbrengst binnen (die dus ongeveer een miljoen gulden bedroeg!).

Alleen al in Meppel werd ongeveer 100.000 Euro binnen gehaald. Zelf liep ik mee in Dokkum (opbrengst ongeveer 35.000 Euro). Het was een feestelijke dag met enthousiaste kinderen die wisten waarvoor ze liepen (over bewustwording gesproken). De wandeling van 6 km startte in de Rooms Katholieke en eindigde in de Hervormde kerk, nadat onderweg ook vele mooie seculiere objecten waren gepasseerd.

Cursusleiders voor “Toets je intuïtie”gezocht.

Het landelijk Vocational Service project “Toets je intuïtie. Omgaan met morele vraagstukken” is een groot succes. Veel clubs willen graag een lange avond aan dit project besteden. Echter, in het Noorden en Oosten van het land (de districten 1560 en 1590) hebben we niet genoeg cursusleiders. We willen dan ook in september een extra opleiding voor cursusleiders starten in Zwolle of omgeving. De opleiding duurt twee avonden en wordt gegeven door een docent van de Universiteit van Nyenrode. Als je de opleiding hebt gevolgd word je gevraagd om in een aantal clubs een avond te begeleiden, waarin op systematische wijze wordt gewerkt aan de aanpak van dilemma’s die je in je beroep of de samenleving kunt tegen komen. De gemaakte reiskosten worden vergoed. Het is een leerzame en prettige ervaring om hieraan mee te werken! Nadere informatie en opgave (voor 1 mei) bij Jan Willink (RC Soest-Baarn, e-mail willinknu@planet.nl ) .

Opgave van gegevens aan Rotary International

Een groot aantal clubs heeft nog niet aan het Rotarykantoor in Zurich opgegeven wie het volgend Rotaryjaar voorzitter en secretaris zijn. Hierbij vraag ik alsnog de medewerking van de desbetreffende secretarissen.

Belangrijke data

Zaterdag 24 maart: Districtsconferentie in Hoogeveen (Onderwerp “Afrika doet je wat”)

Vrijdag 13 en zaterdag 14 april 2007: PETS en Districts Assembly in Steenwijk.

Vriendelijk groetend,

Jan Hendriks.