Nieuwsbrief november 2006

7921 BM Zuidwolde (Dr)
Tel. 0528.371512
E-mail: hendriks.locht@planet.nl

Aan de Rotarians in district 1590.

November is de maand van De Rotary Foundation.

“The Rotary Foundation”(TRF) is een nevenstichting van Rotary International (RI). TRF geeft financiële steun aan vele programma’s van RI.

Van de inkomsten van Foundation gaat ongeveer de helft naar verschillende programma’s op het gebied van bestrijding van ziekte, honger en armoede. Hiernaast wordt ongeveer een kwart van de inkomsten nog steeds gebruikt om polio de wereld uit te krijgen (er zijn nog vier landen waar polio heerst: Nigeria, India, Pakistan en Afghanistan) en het laatste kwart gaat naar educatieve programma’s (zoals Group Study Exchange en beurzen voor vredesstudies, waar in ons district Agnes Wielink uit Kampen gebruik van maakt).

In ons district hebben we de inkomsten meer dan nodig om de gevraagde Matching Grants te verwezenlijken.

We vragen van de clubs dan ook om een verhoging van de jaarlijkse bijdrage. Deze is thans gemiddeld bijna 25 Euro. We willen (geleidelijk, maar gestaag) naar Eén Euro per lid per week, dus afgerond 50 Euro per jaar.

Binnenkort worden de clubs er weer aan herinnerd om de jaarlijkse bijdrage te betalen.

Clubs die meer willen weten over het aanvragen van Matching Grants of over andere aspecten van TRF kunnen voor informatie terecht bij de Regiocommissarissen van TRF (zie blz. XXXI van het Jaarboek).

GSE Uitwisseling met Australië in 2007.

Cornélie van der Eijk-Mijs van de RC Hoogeveen is benoemd tot leider van het Nederlandse Group Study Exchange team dat volgend jaar in april naar Australië gaat. De selectie van de teamleden is bijna afgerond.

Gevraagd Gouverneur 2009-2010.

In de vorige nieuwsbrief stond een oproep voor een Gouverneur voor het Rotaryjaar 2009-2010.

Aanmelden (ondersteund door de Rotaryclub van de betrokkene) is nog mogelijk tot uiterlijk 1 december op het in het briefhoofd vermelde adres (per post of per e-mail).

Opgave van gegevens voor Rotary International

Het Rotarykantoor in Zürich wil graag voor 1 januari de gegevens van de voorzitters en clubsecretarissen in het nieuwe Rotaryjaar 2007-2008 ontvangen. Dit is zo snel nodig voor het maken van het nieuwe internationale Rotaryboek. Eind oktober ontvingen de clubs hiervoor een formulier dat moet worden ingevuld. Het kan ook digitaal via www.rotary.org en vervolgens het aanklikken van de kolom “Member Access”. De secretaris, of een ander lid van de club dat deze bevoegdheid kreeg, kan vervolgens na het intoetsen van gebruikersnaam en wachtwoord de gevraagde gegevens invoeren.

Belangrijke data

Dinsdag 9 januari 2007: Bestuurscontact regio IV (Overijssel/Flevoland) in Steenwijk, thema ledenwerving.

Donderdag 11 januari 2007: Bestuurscontact regio III (Drenthe/Oost Stellingwerf) in Oosterwolde (thema ledenwerving)

Donderdag 18 januari 2007: Bestuurscontact regio I (Friesland) in Dokkum (thema’s attendance en bedrijfsreorganisatie)

Donderdag 25 januari 2007 : Bestuurscontact regio II (Groningen) in Pekela (thema ledenwerving).

Zaterdag 24 maart: Districtsconferentie in Hoogeveen (Onderwerp “Afrika doet je wat”)

Vrijdag 13 en zaterdag 14 april 2007: PETS en District Assembly in Steenwijk.

Vriendelijk groetend,

Jan Hendriks.