Nieuwsbrief december 2006

Konijnenpad 3
7921 BM Zuidwolde (Dr)
E-mail: hendriks.locht@planet.nl

Aan de Rotarians in district 1590.

December is familie maand.

December is in onze cultuur de maand van de familiefeesten. Sinterklaas, kerst, oud en nieuw; het kan niet op.

Ook Rotary International heeft de decembermaand uitgeroepen tot “Family Month”. Tegenwoordig denken en handelen we meer vanuit het individu. Denken en handelen vanuit familie- en groepsverband lijkt soms uit de tijd. Toch blijft het gezin de basis voor iedereen. Je wordt in een al dan niet volledig gezinsverband geboren en opgevoed. De waarden en normen waar we in Rotary voor staan zijn samen te vatten in dienstverlening aan anderen, dichtbij en veraf. Het zou mooi zijn als dit in de eigen familie met de paplepel wordt in gegoten. Als we op deze manier ook ons lidmaatschap van Rotary kunnen beleven gaat de eigen familie naadloos over in de Rotaryfamilie.

Ik wens alle leden een goede familiemaand met heel prettige feest- en gedenkdagen!

Activiteiten van de clubs.

Tijdens mijn rondgang langs de clubs kom ik veel uiteenlopende activiteiten van clubs tegen. Ik ben diep onder de indruk van wat clubs allemaal doen. Kleinschalige activiteiten om mensen in nood te helpen, grootschalige fundraising voor doelen dichtbij en veraf, met soms astronomische opbrengsten.

Ik geef geen voorbeelden, want dan doe ik andere clubs tekort. Het is mijn bedoeling om na het voltooien van mijn clubbezoeken een overzicht te maken.

Omdat de RC Appingedam-Delfzijl 50 jaar bestaat, maak ik één uitzondering: deze club combineerde het jubileumfeest met een wedstrijd, in de vorm van serieuze en ludieke presentaties, tussen de clubjes van zes. De clubjes moesten een plan maken voor het volgende clubproject en tijdens de feestavond werd door de aanwezigen het beste plan gekozen. Dat is nog eens Rotary: Feest vieren en toch service als nummer één.

Alfabetisering

Onze districtswerkgroep “Alfabetisering”is zeer actief. Er zijn regiocoördinatoren aangesteld die de clubs zullen benaderen. Aan de clubs wordt gevraagd of er al een commissie of werkgroep alfabetisering met een plan van aanpak is ingesteld. De leden van de werkgroep bieden aan om in hun regio een lezing over dit onderwerp te verzorgen in de clubs.

Belangrijke data

Dinsdag 9 januari 2007: Bestuurscontact regio IV (Overijssel/Flevoland) in Steenwijk, thema ledenwerving.

Donderdag 11 januari 2007: Bestuurscontact regio III (Drenthe/Oost Stellingwerf) in Oosterwolde (thema ledenwerving)

Donderdag 18 januari 2007: Bestuurscontact regio I (Friesland) in Dokkum (thema’s attendance en bedrijfsreorganisatie)

Donderdag 25 januari 2007: Bestuurscontact regio II (Groningen) in Pekela (thema ledenwerving).

Zaterdag 24 maart: Districtsconferentie in Hoogeveen (Onderwerp “Afrika doet je wat”)

Vrijdag 13 en zaterdag 14 april 2007: PETS en District Assembly in Steenwijk.

Vriendelijk groetend,

Jan Hendriks.