Nieuwsbrief juli 2006

7921 BM Zuidwolde (Dr)
Tel. 0528.371512
E-mail: hendriks.locht@planet.nl

Aan de Rotarians in district 1590.

Het Rotaryjaar 2006-2007 is begonnen.

Op 1 juli begon het nieuwe Rotaryjaar 2006-2007. Het jaarthema van de nieuwe president, Bill Boyd uit Nieuw Zeeland, is “Lead the Way”. In het Nederlands kun je dit vertalen met “Het voortouw nemen”. Dit betekent dat je niet alleen moet vertellen hoe het moet, maar ook zelf tot handelen moet overgaan. Ook de Duitse vertaling ”Wegweisend Handeln” vind ik goed aangeven waar het om gaat bij onze activiteiten als Rotarians.

Ik hoop dat we dit met elkaar in ons district, het grootste in oppervlakte van Nederland, kunnen waarmaken.

Gouverneursoverdracht.

Zowel in ons district als landelijk heeft de gouverneursoverdracht plaats gevonden.

Tijdens een bijzondere clubbijeenkomst van de Rotaryclub Hoogeveen op vrijdagavond 23 juni installeerde mijn voorganger, Kees Kuijpers, mij tot de nieuwe gouverneur van ons district. Hierbij waren ook aanwezig oud-gouverneurs, leden van de RC Meppel en verschillende leden van de districtsstaf. Kees Kuijpers mag terugkijken op een jaar met vele activiteiten. Hij zette vooral twee jaarthema’s van Rotary International, “Water” en “Alfabetisering” in ons district op de rails door het oprichten van werkgroepen. Dit leidde al tot een aantal tastbare resultaten. Kees ontving van zijn eigen club Meppel een welverdiende onderscheiding door zijn benoeming tot Paul Harris Fellow.

Maandthema.

Het thema van Rotary International voor de maand juli is “Alfabetisering”.

In Nederland heeft meer dan 10 % van de mensen veel moeite met lezen en schrijven. Zij worden wel “functioneel analfabeten”genoemd. Hierbij zijn meer dan een miljoen autochtone Nederlanders. In mei ontvingen de clubs een brief met een aantal folders waarin door de districtswerkgroep “alfabetisering”is aangegeven wat Rotaryclubs kunnen doen aan dit grote probleem!

Voorlichtingsavond van het District.

Enkele weken geleden ontvingen de clubbesturen een brief over een voorlichtingsavond van ons district op donderdagavond 21 september in de Regionale Scholengemeenschap “Wolfsbos” te Hoogeveen.

Alle Rotaryleden zijn welkom. De avond is vooral bedoeld voor bestuursleden, voorzitters van commissies en nieuwe leden. Opgave bij de districtssecretaris, Fred de Lange, e-mail ulfert.de@12move.nl

Communicatie

Communicatie binnen en buiten Rotary over wat we doen is van groot belang. Meld dan ook interessante activiteiten van je club aan de districtsredacteur van de Rotarian, Henk Doevendans (e-mail hedossnk@home.nl) en naar de webmaster van ons district, Kees Hoeksma (e-mail d1590@rotary.nl) .

Belangrijke data

21 september 2006: Voorlichtingsavond van het district in Hoogeveen (zie boven).

24 maart 2007: districtsconferentie “Afrika, om niet te vergeten” in Hoogeveen.

Voor zover van toepassing wens ik jullie een prettige vakantie!

Jan Hendriks.