Nieuwsbrief augustus 2006

Konijnenpad 3
7921 BM Zuidwolde (Dr)
E-mail: hendriks.locht@planet.nl

Aan de Rotarians in district 1590.

Kees Kuijpers werd de miljoenste Paul Harris Fellow.

In mijn vorige gouverneursbrief deelde ik mee dat onze vorige districtsgouverneur, Kees Kuijpers, tijdens de gouverneursoverdracht van ons district werd benoemd tot Paul Haris Fellow. Later bleek dat hij de miljoenste was. In alle 32 zones van Rotary International is iemand die in de week van 11 mei werd voorgedragen als Paul Harris Fellow geselecteerd als de miljoenste. Voor zone 13 (Benelux, Zwitserland en Liechtenstein) werd dit Kees Kuijpers.

Augustus “Membership & Extension Month”.

Helaas blijkt het vaak voor te komen dat voor Rotary geschikte mensen om een of andere reden toch geen lid worden van een Rotaryclub. Hierdoor gaat een groot potentieel aan goede mensen voor Rotary verloren.

De Nederlandse gouverneurs hebben besloten om gebruik te maken van de ervaring van Rotary International om namen van mensen die tot de doelgroep van Rotary behoren door te geven aan Rotaryclubs.

Dit kan door het invullen van een formulier dat te vinden is door het bezoeken van de website van Rotary Nederland (www.rotary.nl) en vervolgens op de openingspagina in de linker kolom te klikken op “Rotary ledenwerfactie”. Er bestaan drie formulieren.

Formulier 1. Voor belangstellende buitenstaanders.

Dit formulier is ontwikkeld voor personen die geïnteresseerd zijn in het lidmaatschap van een Rotaryclub. Ze vullen hun gegevens in. Deze worden beoordeeld en als ze het doorzenden waard zijn, komen ze terecht bij een club in hun woon- of werkomgeving. De club heeft uiteraard het laatste woord.

Formulier 2. Een aanbevelingsformulier van een Rotarian voor een voor Rotary geschikte persoon.

Dit formulier is voor personen die je graag zou voordragen voor je eigen club, maar om geografische redenen komen zij daar niet voor in aanmerking. Denk aan zonen, dochters, jongeren die aan jeugdprogramma’s van Rotary hebben deelgenomen of anderen waarvan je aanvoelt dat ze horen bij The Family of Rotary. Let wel, doe geen beloftes!

Formulier 3. Voor verhuisde Rotarians op zoek naar een nieuwe club...

Je bent al lid van een Rotaryclub. Je verhuist en zoekt aansluiting bij een andere club. Ga eerst eens enkele malen op bezoek bij een andere club (“attendance halen”). Dan weet je over en weer wat je kunt verwachten. Op dit formulier kun je precies de gegevens kwijt die de andere club nodig heeft om jou in te lijven. Let wel, het formulier verplicht zo’n club niet om je lid te maken. Je gaat gewoon door de molen, maar de ‘doelclub’ heeft de morele plicht er serieus aandacht aan te besteden.

De Nederlandse gouverneurs hopen dat deze werkwijze leidt tot een groot aantal nieuwe, geschikte Rotarians!

Doorgeven van informatie.

a.

Nog niet van alle clubs krijgen de inkomende gouverneur en ik de weekberichten. We krijgen vaak berichten (en formulieren) zonder vermelding van de naam van de betrokken club.

b.

Ter herinnering: Het Semi Annual Report met de gegevens van de club per 1 juli moet zo spoedig mogelijk, ondertekend door voorzitter en secretaris, worden verzonden naar het Rotarykantoor in Zurich.

Belangrijke data

21 september 2006: Voorlichtingsavond van het district in Hoogeveen (opgave z.s.m. bij Fred de Lange)

24 maart 2007 : districtsconferentie “Afrika, om niet te vergeten” in Hoogeveen.

Vriendelijk groetend,
Jan Hendriks.