Nieuwsbrief september 2006

7921 BM Zuidwolde (Dr)
Tel. 0528.371512
E-mail: hendriks.locht@planet.nl

Aan de Rotarians in district 1590.

September is de maand van de jonge generatie.

In deze eerste week van september beginnen in ons district de scholen weer aan een nieuw schooljaar. September is in Rotary ook de maand waarin extra aandacht wordt besteed aan de jonge generatie. Het is dan ook goed om in deze maandbrief te beginnen met het noemen van de vier jeugdprogramma’s van Rotary:

1. jaaruitwisselingen

2. korte uitwisselingen van gezin tot gezin

3. zomerkampen

4.”New Generations Exchange”

Veel uitgebreidere informatie stond in de bijlage van “De Rotarian”van augustus.

Er zijn twee mogelijkheden om ook persoonlijk op de hoogte te worden gesteld over de verschillende jeugdprogramma’s:

1. De informatieavond van ons district op 21 september a.s. in Hoogeveen waarover de clubs al een aparte brief ontvingen. Tijdens deze avond is er een speciale workshop waarin veel informatie over Jeugdzaken zal worden gegeven.

2. Een landelijke voorlichtingsmiddag op 30 september in Nieuwegein. Ook tijdens deze middag wordt veel informatie gegeven over de verschillende jeugdprogramma’s.

Voor meer informatie zie www.rotary-jeugduitwisseling.nl

GSE Uitwisseling met Australië in 2007.

Voor de leeftijdsgroep van 25 tot 35 jaar organiseert Rotary de jaarlijkse “Group Study Exchange”.

Volgend voorjaar brengen vijf Nederlandse beroepsbeoefenaren van deze leeftijd een bezoek aan District 9520 in de regio van Adelaide in het zuiden van Australië. Zij maken gedurende vier weken kennis met bedrijfsleven, samenleving, cultuur en natuur van het continent van “Down Under”.

Deelname staat open voor jongeren die niet in directe lijn verwant zijn aan een Rotarylid en die door Rotaryclubs worden voorgedragen aan de selectiecommissie. Een GSE team uit hetzelfde district in Australië brengt eveneens in het voorjaar van 2007 een bezoek aan ons district.

Alle clubs ontvingen een brief met informatie over de eisen die aan kandidaat-teamleden worden gesteld en over de informatie over aanmelding en selectie.

In deze brief staat ook vermeld hoe leden van Rotaryclubs die in aanmerking willen komen om leiding te geven aan het GSE team dat naar Australië gaat hun belangstelling kenbaar kunnen maken.

De weekcoördinatoren van de clubs, die betrokken zijn bij het programma voor het inkomende GSE team uit Australië, ontvangen in oktober een brief voor een eerste overleg over de invulling van een voorlopig programma voor de Australiërs.

De voorzitter van de GSE commissie in ons district die deze werkzaamheden coördineert is Jaap Breugem van RC Zwolle-Noord. Zijn e-mail adres is j.breugem@zonnet.nl

Workshop over ethiek gaat van start.

In het project “Toets je intuïtie. Omgaan met morele vraagstukken “ (voorheen “ Hoe integer bent u?”)

komen morele dilemma’s, waar je (bijna) dagelijks tegenaan loopt in je werk en in je privé-leven, aan de orde. Binnen Rotary kun je hierover doorgaans je verhaal wel kwijt. Er is nu eveneens een mogelijkheid om dergelijke vraagstukken in clubverband gestructureerd met elkaar te bespreken. Onder auspiciën van de Nyenrode Business University is een workshop ontwikkeld. Deze workshop biedt de mogelijkheid om morele vraagstukken volgens een bepaalde methode, het zogenaamde zes-stappenplan, aan te pakken. Het gaat hierbij niet om goed of fout, maar wel om met elkaar op een verantwoorde manier tot een beslissing te komen.

De workshop wordt begeleid door speciaal hiervoor getrainde Rotarians. Je kunt de workshop heel goed in clubverband organiseren. Het vergt wel een langere bijeenkomst (van ongeveer drie uur) dan doorgaans in Rotary gebruikelijk is.

Ga als club de uitdaging aan, plan een workshop in je programma en neem contact op met Jan Willink van RC Soest-Baarn, via zijn e-mail adres willinknu@planet.nl

Om de ontwikkelingskosten van het project (gedeeltelijk) terug te verdienen wordt aan de clubs voor het begeleiden van een workshop 200 Euro gevraagd.

In het komende nummer van “De Rotarian” zal meer informatie staan.

Belangrijke data

Donderdag 21 september 2006: Voorlichtingsavond van het district in Hoogeveen (zie rondgezonden brief)

Dinsdag 9 januari 2007: Regionaal Bestuurscontact regio IV (Overijssel/Flevoland) in Steenwijk.

Donderdag 11 januari 2007: Regionaal Bestuurscontact regio III (Drenthe/Oost Stellingwerf) in Oosterwolde.

Donderdag 18 januari 2007: Regionaal Bestuurscontact regio I (Friesland) in Dokkum.

Donderdag 25 januari 2007 (gewijzigde datum): Regionaal Bestuurscontact regio II (Groningen) in Pekela.

De clubbesturen krijgen in november nadere informatie over deze RBC’s.

Zaterdag 24 maar 2007: Districtsconferentie in Hoogeveen.

Vriendelijk groetend,

Jan Hendriks.