Nieuwsbrief augustus 2007

8651 AB Balk
Tel.+31 (0)514 581 252 E-mail: doekele.dijkstra@planet.nl

Geachte Rotarians van district 1590,

Het Maandthema is: Membership & Extension!

De maand augustus staat bij Rotary International in het teken van ledenwerving en –behoud. Hiervoor zijn de volgende formulieren op de Rotarywebsite onder het hoofd “Rotary Ledenwerfactie” te vinden en in te vullen (http://www.rotarydistrict.nl/d1580/rotary/):

·

Belangstelling. Hoe kan ik lid worden van een Rotaryclub? Dit formulier is bedoeld voor belangstellende buitenstaanders. Als zij geïnteresseerd zijn in het lidmaatschap van Rotary kunnen zij hun gegevens invullen. Deze worden beoordeeld en doorgezonden naar een club in hun woon- of werkomgeving. Uiteraard heeft de club het laatste woord.

·

Aanbeveling. Veel Rotarians kennen wel iemand die geen lid is van een Rotaryclub, maar die daarin uitstekend op haar of zijn plaats zou zijn. Je zou deze persoon graag willen voordragen voor je eigen club, maar om geografische of andere redenen is dat niet mogelijk. Let op: doe géén beloftes.

·

Verhuizing. Voor Rotarians die al lid zijn maar verhuizen en aansluiting zoeken bij een andere club. Ga er eerst eens een keer of wat attendance halen. Verhuisde Rotarians zijn vaak afwachtend met initiatieven voor een hernieuwd lidmaatschap ook al omdat in de beginperiode na een verhuizing vaak andere zaken de aandacht vragen. In dit formulier kan je alle gegevens kwijt die van belang zijn voor de nieuwe club om te weten.

·

Ledenverwerving en Ledenbehoud. Hoe selecteert een club een nieuw lid en wordt deze geïntroduceerd in de club. Dit en meer wetenswaardigheden is op dezelfde website te vinden!

Voor de “Family of Rotary” zijn ook de GSE alumni en Rotaract belangrijk. De tijd is voorbij dat er gewacht wordt tot iemand de veertig passeert en de Round Table verlaat. Denk eraan dat:

·

de meeste Rotary presidenten jonger dan 40 waren toen zij lid werden…..

·

de jongste district gouverneur dit jaar in België woont, 36 jaar jong en 10 jaar Rotarian is;

·

GSE alumni en Rotaracters een goed beeld hebben van Rotary.

De Multi District Conferentie 2008: aanvullende informatie.

De MDC 2008 zal in het teken staan van onze Millenniumdoelen.

17 mei 2008 wordt dit in Nijkerk georganiseerd door alle zeven Rotary districten van Nederland.

·

Aanmelden van projecten voor het thema Water, Gezondheid en Honger: Als uw club zo’n project heeft dat de capaciteit van uw club overstijgt, meldt dit dan. Wij geven de informatie door aan clubs die hier bij aan willen sluiten;

·

Zoekt uw club een project voor het komend jaar? Voor het MDC hebben wij een aantal projecten die door meerdere clubs kunnen worden gedragen!

Rotary Samen Sterk.

De boekjes zijn gedrukt. In juli zijn deze naar alle clubvoorzitters verzonden. Binnenkort zal het ook mogelijk zijn om de tekst van het internet te downloaden. Dit zal via de www.rotary.nl bekend worden gemaakt.

COL

Alle clubs hebben een bericht gehad van het Gouverneursberaad over een voorstel dat op de Council of Legislation is aangenomen en waartegen actie wordt gevoerd om verweer te voeren tegen het betreffende voorstel. Vervolgens is er een mail met dezelfde boodschap van de Nederlandse afgevaardigden gekomen, die heel beknopt aangeeft wat er aan de hand is en wat er gedaan moet worden. Let op: clubs moeten vóór 26 augustus het ingevulde voorbeeldformulier naar Evanston hebben gestuurd!

Mededelingen uit District

De van oudsher bestaande jeugduitwisselingsprogramma’s zijn vooral bedoeld voor jongeren tot 18 jaar. Omdat hierdoor een belangrijke leeftijdscategorie niet bediend kan worden, heeft de RI Board in 1996 besloten de clubs de mogelijkheid te geven programma’s te ontwikkelen voor jongelui tussen 18 en 25 jaar.

Dit programma heeft de naam gekregen: New Generations Exchange, kortweg NGE.

Aan studenten/scholieren/young professionals uit bij voorkeur Midden- en Oost Europa wordt een praktijkstage aangeboden van 1 – 3 maandan in Nederland. Op deze wijze wordt kennis gemaakt met Westerse managementtechnieken en door huisvesting bij Rotaryleden vindt de culturele uitwisseling plaats. De club Hoogeveen-Middenveld organiseert dit najaar voor de 4e keer zo’n NGE-programma. Dit jaar worden, gezamenlijk met de clubs Assen-Noord, Heerenveen, Groningen-Zuid en een Duitse partnerclub, 12 Poolse studenten een praktijkstage van 6 weken aangeboden. In samenwerking met de Poolse club Bydgoszcz heeft de selectie van de solliciterende studenten plaats gevonden. In ons district zijn voor zover bekend de clubs Stadskanaal, Groningen-West en Emmen actief met NGE, terwijl de club Assen zich zal aansluiten bij boven gemeld project.

De NGE-coördinator beschikt over handleidingen waarin stap voor stap staat aangegeven hoe een NGE-project vorm kan krijgen.Voor nadere informatie of een toelichting op een clubbijeenkomst is te bereiken: districtcoördinator NGE Kees Schmalz van de RC Hoogeveen-Middenveld, e-mail: k.schmalz@hetnet.nl

Doorgeven van informatie

Nog niet van alle clubs ontvangen de inkomende gouverneur en ik de weekberichten.

Het “Semi Annual Report” met de gegevens van de club per 1 juli moet ondertekend door voorzitter en secretaris, worden verzonden naar het Rotarykantoor in Zürich.

Districtsagenda

27 september 2007: Voorlichtingsavond voor o.a. nieuwe leden van het District. Plaats de KARMEL, Burgemeester Wuiteweg 162 te Drachten. Nader bericht volgt.

17 mei 2008: MDC te Nijkerk

Vriendelijk groetend,