Nieuwsbrief januari 2008

8651 AB Balk
Tel.+31 (0)514 581 252 E-mail: doekele.dijkstra@planet.nl

Geachte Rotarians van district 1590,

Het Maandthema van Januari is: Awareness (bewust zíjn en bewústzijn)

Rotarybewustzijn binnen de club:

·

Binnen Rotary gebeurt veel. Over het algemeen zijn Rotarians zich bewust van wat het inhoudt om Rotarian te zijn. Met de huidige communicatiemiddelen is het een peulenschil om de informatie tot ons te laten komen. Hoewel, kijk eens goed op het “wereld wijde web” (www of internet). Van de gedetailleerde Rotary-sites zoals www.rotary.org waarop vrijwel elk document te vinden of te downloaden is tot de ietwat gekleurde algemene sites, zoals www.wikipedia.nl . De verschillen zijn groot!

·

Hoe staat het met de Rotary kennis binnen uw club van nieuwe leden? Functioneert het mentoraat of een soortgelijke begeleiding naar behoren? Natuurlijk worden de nieuwe leden niet alleen betrokken, maar ook begeleid in de vele aspecten van het lidmaatschap van onze organisatie.

·

Het rapport van de Commissie Rotary Samen Sterk wordt door veel clubs genoemd en geroemd als een praktische ondersteuning. Diezelfde commissie heeft graag reacties! Kritiek, van welk soort dan ook, is van harte welkom bij deze geduchte verzameling Rotarians die als denktank voor Rotary Nederland dienen.

Rotarybewustzijn buiten de club:

·

Multi District Conferentie. Op dit moment is het MDC comité van de zeven Rotarydistricten van Nederland zich aan het voorbereiden op de Multi District Conferentie op 17 mei 2008 in het Hart van Holland in Nijkerk. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de nieuwe website www.mdc2008.nl waarop alle Nederlandse Rotary clubs hun projecten kunnen plaatsen om zó te laten zien hoe maatschappelijk betrokken Rotary ook in Nederland is. Dus clubs: doe er iets aan! Het is tamelijk pijnlijk als jullie gemeente op de landkaart van Nederland ontbreekt. Maak zo snel mogelijk gebruik van de toegezonden login gegevens voor deze unieke site en maak duidelijk hoe actief jullie ook op dit gebied zijn. Ook voor clubs die nog goede projecten zoeken is deze site een aanrader. Niet alleen de clubprojecten staan hier vermeld, ook drie projecten van uitzonderlijke klasse vragen om uw aandacht, enthousiasme en, indien mogelijk, uw bijdrage!

·

Clubwebsites. Veel clubs vragen wat Rotary nu doet aan PR. Welnu, dat begint bij de clubs zelf. Is uw clubwebsite in de lucht en actueel? Is de clubsite makkelijk toegankelijk of heeft u alles weggestopt achter wachtwoorden? Het “sorry, u bent geen lid” is de slechtste manier van PR bedrijven!

·

Pers en publicaties. Er wordt weer meer over ons gepubliceerd en de laatste tijd op een goede manier. Denk hierbij aan het boek over de serviceclubs dat in de Rotarian is gepubliceerd. Nog een originele manier om Rotary publiciteit te geven: Gooi de Rotarian na lezing niet weg, maar leg hem in uw praktijk, of in de trein, of op een andere openbare plaats waar nieuwsgierigen een goed beeld kunnen krijgen van Rotary en wat ons boeit!

Multi District Conferentie 17 mei 2008

Over onze website is boven al iets vermeld. Wees trots op uw club en laat Nederland in één oogopslag zien hoe wij bijdragen aan een betere maatschappij. Via www.mdc2008.nl kan dan iedereen zien welke inspanningen worden gedaan voor onze millenniumdoelen zoals water, honger en gezondheid. De entreekosten voor een deze conferentie bedragen € 45,= per persoon. Het is een goede gedachte dat Rotaryclubs de inschrijfkosten voor hun nieuwe leden (vanaf 2006) voor rekening van de club zelf nemen. Zodra kan worden ingeschreven wordt dit aan de clubs gemeld.

Nieuws uit het District

Vanuit Brazilië ontving ik het zeer trieste bericht dat de gouverneur van District 4770 in Brazilië, Araken Gondim Avila, als gevolg van een zwaar auto-ongeluk, aan zijn verwondingen is overleden. Ook zijn echtgenote Regina en hun chauffeur zijn opgenomen in het ziekenhuis. Volgens de laatste berichten is de chauffeur inmiddels ontslagen. Gouverneur Araken Gondim Avila was op weg voor een clubbezoek. Wij denken in deze zeer trieste en zeer droevige omstandigheden aan zijn echtgenote en de familie.

Met het District 4770 zal dit jaar de GSE uitwisseling plaats vinden.

Belangrijke data Districtagenda:

RBC Regio I 21 februari 2008 RC Leeuwarden-Nijehove

RBC Regio II 16 januari 2008 RC Winschoten

RBC Regio III 31 januari 2008 RC Zuidlaren-Anloo

RBC Regio IV 24 januari 2008 RC Zwartewatersteden

Tot slot

Na alle feestdagen is het nieuwe jaar 2008 aangebroken. Ik denk voor velen met allemaal goede voornemens.

Bij alle plannen die een ieder heeft, wens ik u een inspirerend, succesvol, maar bovenal dat het een gezond jaar mag worden. Als Rotary moeten we naar de toekomst kijken, naar het bewustzijn binnen de club en naar het bewustzijn buiten de club. Rotary heeft veel te bieden, met zijn allen kunnen we tot veel in staat zijn.

Rotary SHARES !

Een hartelijke groet,