Nieuwsbrief februari 2008

Tel.+31 (0)514 581 252 E-mail: doekele.dijkstra@planet.nl

Geachte Rotarians van district 1590,

Het Maandthema van Februari is: World understanding

Een thema waar we dit jaar helaas met de neus op de feiten worden gedrukt: Onze artsen en tandartsen van RDN konden na de jaarwisseling niet meer terug naar hun projecten Kimilili en Mundika in Kenia. Verdeeldheid en onbegrip heeft geleid tot etnische conflicten en gevaarlijke situaties voor bevolking en hulpverleners. Garissa geldt als uitzondering en relatief veilig. Hier gaan de Zweden weer artsen naar het ziekenhuis zenden.

World understanding bij Rotary:

·

Bij clubs: nu de meeste clubbezoeken door de gouverneurs zijn afgelegd hebben deze een goed beeld gekregen van wat er binnen die clubs leeft op dit gebied. En dat is veel. Natuurlijk valt er nog veel meer te doen en hebben een aantal leden binnen de clubs het idee dat het dweilen is met een open kraan. De effecten van onze inspanningen hebben een direct effect op de plaatsen waar de hulp terecht komt. Het beste voorbeeld van ons motto “Rotary Shares” is vaak bij de clubs zelf te zien. En daar kunnen de clubs met recht trots op zijn!

·

Bij de Rotary Foundation: een vaak onbekend fenomeen zijn de vredesstudies van TRF. Een aantal districten hebben al studenten geleverd die met een beurs van TRF zijn afgestudeerd en zich nu inzetten bij vredesvraagstukken.

·

Bij onze Multi District Conferentie: Hoe belangrijk het is om te zorgen voor schoon drinkwater, een goede gezondheid en het bestrijden van honger is dagelijks te zien en te lezen. Het lijkt of iedereen zich daarvan bewust is. De beste stimulans voor onze omgeving is onze inzet bij deze projecten. Als Rotarians geven wij hierbij het voorbeeld en laten wij dat ook zien. Hierdoor kunnen wij anderen, zowel onze buren als overheden, aanzetten tot het volgen van dit voorbeeld. En dat is de kern van elke serviceclub.

Multi District Conferentie 17 mei 2008

Onze website groeit, maar nog niet snel genoeg. Wees trots op uw club en laat Nederland in één oogopslag zien hoe wij bijdragen aan een betere maatschappij. Via www.mdc2008.nl kan dan iedereen zien welke inspanningen worden gedaan voor onze millenniumdoelen zoals water, honger en gezondheid. De entreekosten voor een deze conferentie bedragen € 45,= per persoon. Het is een goede gedachte dat Rotaryclubs de inschrijfkosten voor hun nieuwe leden (vanaf 2006) voor rekening van de club zelf nemen. Zodra kan worden ingeschreven wordt dit aan de clubs gemeld.

Attentie clubsecretarissen:

Alle instructies ten spijt heeft de helft van de clubs haar opgave voor de internationale official directory van Rotary nog niet goed ingevuld en opgestuurd. Rotary International gebruikt deze gegevens voor haar dagelijkse communicatie, zoals o.a. het sturen van facturen. Het is prettig als dit goed verzorgd is. Hoe gaat dit?

·

Vóór 31 december dienen te gegevens te zijn verstuurd naar Rotary International. Dit kan op twee manieren:

·

Door het invullen van het formulier “Official directory form”. Dit is in november naar de clubs gestuurd, maar kan ook worden gedownload via: www.rotary.org/RIdocuments/en_pdf/od_dataform_en.pdf . Daarna kan het worden gestuurd per post naar Rotary International Europe/Africa Office, Witikonerstrasse 15, CH 8032 Zürich in Zwitserland.

·

Online via www.rotary.org: Ga naar de link ‘Member Access’. De clubsecretaris kan klikken op ‘Update Clubdata’ en dan de nieuwe bestuursleden invullen.

·

Tenslotte kunnen de veranderingen ook worden gemaild naar RI dataservices: data@rotary.org.

Specifiek districtonderwerp

Belangrijke data Districtagenda:

RBC Regio I 21 februari 2008 RC Leeuwarden-Nijehove

PETS en Distrits Assembly

Op vrijdag 14 maart en zaterdag 15 maart zijn alle inkomend voorzitters uitgenodigd naar de PETS (President Elect Training Seminar) te komen in Fredeshiem en Hampshire Hotel De Eese te Steenwijk-De Bult.

Aansluitend aan de districtsbijeenkomst op zaterdag 15 maart voor de overige leden van de clubbesturen, zal de jaarlijkse DA plaats vinden.

Intercity

De Intercity’s zullen dit jaar worden georganiseerd door de RC Leeuwarden, Hoogezand-Sappemeer, Meppel en Kampen.

Op dit moment zijn 2 data bekend.

Intercity bijeenkomst Regio III RC Meppel op 10 april 2008

Intercity bijeenkomst Regio IV RC Kampen op 24 april 2008