Nieuwsbrief maart 2008

Tel.+31 (0)514 581 252 E-mail: doekele.dijkstra@planet.nl

Geachte Rotarians van district 1590,

De maand Maart is: Literacy month

Analfabetisme is het thema. Rotarians die zich al hebben ingeschreven voor de Conventie in juni hebben de vraag gekregen om een boek mee te nemen!

Natuurlijk kijken wij allereerst naar de Derde Wereld waar Analfabetisme samen met Water en Gezondheid bovenaan de agenda staan. Denk bij de bestrijding van analfabetisme overigens niet alleen aan het doneren van boeken (www.theliteracysite.com). Ook honger, ziekte en gebrek aan slaap kunnen kinderen parten spelen als zij naar school gaan. Vandaar dat ook projecten waarbij kinderen een goede maaltijd krijgen een positieve bijdrage leveren.

Binnen Nederland is analfabetisme een onderwerp waar nog te weinig over wordt gesproken.

En dat terwijl ook in ons land analfabetisme nog veel voor komt! In Nederland zijn naar schatting 1,5 miljoen laaggeletterden, deze mensen hebben grote moeite met lezen en schrijven waardoor zij het dagelijks leven of op het werk minder goed kunnen functioneren.

Van de 1,5 miljoen mensen is 1 miljoen autochtoon en 500.000 allochtoon. Van de 1 miljoen autochtonen zijn 250.000 mensen vrijwel geheel ongeletterd (bron: www.lezenenschrijven.nl/nl/analfabetisme/).

Analfabetisme als aandachtpunt van Rotary:

·

Bij Rotary International: Kijk bij de algemene site www.rotary.org voor een groot project in Brazilië, waarbij een 3H Grant is ingezet om duizenden kinderen te helpen

·

Bij clubs: in ons land zijn verschillende clubs bezig met specifieke hulp aan vooral kinderen. Dit varieert van projecten voor kinderen op vuilnisbelten (www.koenwatgajevoormexicodoen.nl) en (na)schoolse projecten in Curaçao waar ook Nederlandse clubs zich voor inzetten (zie foto), tot acties waarbij Rotarians uit Kampen op een feestelijk versierd perron oproepen in een taalcursus te stappen: www.kampen.nl/default/nieuws/persberichten/OverhandigingprojectplanKampenmetTaal070905?term=pap)

·

Oproep: Neem een boek mee naar de PETS en geef het uw gouverneur. Een mooi leesboek voor kleine kinderen uit uw schuur of kantoor maakt een kind blij!

Rotaract 40 jaar jong!

De Rotaract club van de Universiteit van North Charlotte ontving in maart 1968 als eerste haar charter. Sindsdien is Rotaract een van de snelst groeiende serviceorganisaties, met wereldwijd nu meer dan 7.000 clubs.

Wij prijzen ons gelukkig met deze dynamische clubs en feliciteren ze met hun veertigjarig bestaan binnen de Rotary familie. Een mooi moment voor de Rotary clubs in Nederland om te kijken naar de Rotaract clubs in hun omgeving. Niet aanwezig? Stimuleer en faciliteer!

Multi District Conferentie 17 mei 2008

Nu het MDC 2008 nadert gaat de voorpret kriebelen. Iedereen is hard aan het werk, maar het is nog niet goed te zien op onze website! Wees trots op uw club en laat Nederland in één oogopslag zien hoe wij bijdragen aan een betere maatschappij. Via www.mdc2008.nl kan dan iedereen zien welke inspanningen worden gedaan voor onze millenniumdoelen zoals water, honger en gezondheid. Wanneer dit niet direct lukt, neem dan contact op met Paul van Goor (RC Sneek), e-mail: pvangoor@myriadm.nl

De entreekosten voor een deze conferentie bedragen € 45,= per persoon. Het is een goede gedachte dat Rotaryclubs de inschrijfkosten voor hun nieuwe leden (vanaf 2006) voor rekening van de club zelf nemen. Zodra kan worden ingeschreven wordt dit aan de clubs gemeld.

Nieuwe gouverneur 2010-2011

Op de Districts Assembly van 15 maart zal door het district worden voorgedragen als nieuwe gouverneur 2010-2011 van district 1590 Onno te Nuyl (RC Emmen).

GSE uitwisseling met INDIA in 2009

In het rotaryjaar 2008-2009 staat een buitengewoon interessante uitwisseling op het programma met district 3120 in India. India is een land dat zich enerzijds razend snel ontwikkelt tot wereldnatie en anderzijds nog trekken heeft van een ontwikkelingsland. Het GSE-team van ons district bezoekt India van 07-01-09 tot 07-02-09. Daarbinnen valt International Immunization Day, de dag die herinnert aan de doelstelling om de wereld poliovrij te maken, wat in delen van India nog niet het geval is. Het team uit India komt een paar maanden later naar ons district. Precieze data staat nog niet vast. In het PETSboek 2008-2009 staat in hoofdstuk 12 te lezen welke clubs bij de ontvangst en verzorging betrokken zijn. Om het Nederlandse team voldoende tijd te geven voor een goede voorbereiding naar India, worden nog vóór de zomervakantie de leden van het team geselecteerd en de teamleider benoemd. Binnenkort ontvangt iedere club een brief met daarbij een oproep om kandidaten voor te dragen die als teamlid of als teamleider ons district in India kunnen vertegenwoordigen.

Voor vragen: GSE-coördinator van ons district, Jaap Breugem. E-mail: j.breugem@zonnet.nl

Belangrijke data Districtsagenda

PETS en Districts Assembly.

Op vrijdag 14 maart en zaterdag 15 maart worden de inkomende voorzitters verwacht in Fredeshiem en Hampshire Hotel De Eese te Steenwijk-De Bult. Aansluitend aan de districtsbijeenkomst is de DA op zaterdag 15 maart voor de overige leden van de clubbesturen.

Intercity

De Intercity’s worden dit jaar georganiseerd door de RC Leeuwarden, Hoogezand-Sappemeer, Meppel en Kampen.

Op dit moment zijn 2 data bekend.

Intercity bijeenkomst Regio III RC Meppel op 10 april 2008

Intercity bijeenkomst Regio IV RC Kampen op 24 april 2008

Intercity bijeenkomst Regio I RC Leeuwarden op 23 juni 2008

Tot slot, de MDC komt al heel dicht bij en tot de clubbesturen: meld die projecten aan op de MDC website, welke passen binnen het kader Water, Honger en Gezondheid.

Een hartelijke groet,

Doekele Dijkstra.