Nieuwsbrief april 2008

Tel.+31 (0)514 581 252 E-mail: doekele.dijkstra@planet.nl

Geachte Rotarians van district 1590,

De maand Maart is: Magazine month

Deze maand geeft Rotary International aandacht aan de officiële periodieken die Rotarians wereldwijd informeren over ons internationale netwerk van maatschappelijk betrokken vrijwilligers. Dit gebeurt op verschillende manieren:

·

The Rotarian. Dit is het officiële blad van RI. In Nederland mogen wij ons verheugen in

·

De Rotarian, waarin wij in onze eigen taal worden geïnformeerd. Ook wordt De Rotarian gebruikt als klankbord voor activiteiten en meningen van en voor Rotarians. Natuurlijk staat daar tegenover dat wij ook verplichte kopij, zoals de “Brief van de President” en de “Boodschap van de voorzitter” moeten plaatsen. Onze hoofdredacteur Marcel Harlaar en de districtredacteuren zijn alert op kopij van clubs en commissies. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van een medium dat bijzonder actueel kan zijn:

·

De Rotary website (www.rotary.nl), districtwebsites, clubwebsites, MDC website (www.MDC2008.nl) en de diverse dochtersites, zoals die van Rotaract (www.rotaract.nl). Door het actueel houden van de sites kunnen wij zowel intern als extern veel bieden.

·

De clubverslagen, mededelingen e.d. Ook deze zijn vrijwel overal digitaal beschikbaar. Clubsecretarissen voegen vaak handige links in die verwijzen naar uitgebreidere artikelen, evenementen, foto’s en sites. Hierdoor is de belasting van zowel het internet als de postbussen van de Rotarians minimaal en de informatie maximaal. Vragen hierover? Laat u informeren door uw district webmaster

Multi District Conferentie 17 mei 2008

De inschrijvingen lopen binnen, maar het aantal plaatsen is beperkt. Help uzelf en onze organisatie en schrijf snel in voor dit unieke Rotary gebeuren! Via www.mdc2008.nl schrijft u zich, uiteraard samen met uw partner in. In het aprilnummer van De Rotarian zit uw persoonlijke uitnodiging: het programmaboekje dat u bewaart en meeneemt op 17 mei. Heeft uw club zich nog niet op de MDC2008 website geplaatst? Doe dat dan nu! Wanneer dit niet direct lukt, neem dan contact op met Paul van Goor (RC Sneek), e-mail: pvangoor@myriadm.nl

De entreekosten voor een deze conferentie bedragen € 45,= per persoon. Het is een goede gedachte dat Rotaryclubs de inschrijfkosten voor hun nieuwe leden (vanaf 2006) voor rekening van de club zelf nemen.

Schrijf nu snel in!

Districtagenda:

De RC Leeuwarden, Hoogezand-Sappemeer, Meppel en Kampen organiseren dit jaar de Intercity’s.

Regio I RC Leeuwarden op 23 juni

Regio II RC Hoogezand-Sappemeer op 22 mei

Regio III RC Meppel op 10 april

Regio IV RC Kampen op 24 april

PETS en Assembly

De PETS voor de inkomende voorzitters werd goed bezocht. Onder de bezielende leiding van Rtn. Erik Frijlink werd aan de hand van 7 onderwerpen uit het rapport “Rotary Samen Sterk” gediscussieerd. Voor de niet-aanwezige ink.voorzitters volgt een na-PETS.

Aansluitend is op de Districts Assembly het voorstel van de adviescommissie voor nominatie van de functie Gouverneur 2010-2011 met applaus aanvaard. Met enthousiasme stelde de genomineerde, Rtn. Onno te Nuyl van de RC Emmen zich voor aan de vele vertegenwoordigers. We wensen Onno veel succes bij de voorbereiding.

GSE in full swing

Dit is de periode waarin de voorbereidende activiteiten van het GSE programma (Group Study Exchange) het meest zichtbaar worden in ons district. Twaalf clubs zijn druk in de weer om de laatste hand te leggen aan het programma voor het Braziliaanse GSE team dat van 20 april t/m 19 mei ons district bezoekt. Zes clubs zijn bezig afscheid te nemen van de teamleider en de leden van het D 1590 team, dat van 9 mei t/m 7 juni D 4770 in Brazilië bezoekt. En als het goed is zijn op dit moment leden in alle clubs van ons district bezig om uit te zien naar jonge professionals die voorgedragen kunnen worden om van 7 januari t/m 7 februari 2009 deel te nemen aan de uitwisseling met D 3120 in het noordoosten van India (Uttar Pradesh).

Alle clubsecretarissen hebben hierover informatie ontvangen.

Nadere informatie bij Jaap Breugem, de GSE-coördinator van ons district.

E-mail: j.breugem@zonnet.nl

Wandelen voor Water

Op 19 maart was het Wereld Waterdag. Door honderden leerlingen is hier aan deelgenomen door 6 km te lopen met 6 liter water in hun rugzak. De juiste opbrengst is nog niet exact bekend, maar een geschatte opbrengst in ons district op dit moment is, na verdubbeling door A4A : € 130.000 !!! Een fantastisch resultaat. In Appingedam heb ik zelf meegelopen, een feestelijk gebeuren met allemaal enthousiaste kinderen. Aan een ieder in ons district, waar dit evenement heeft plaats gevonden, heel veel dank voor alle inspanning.

ROTARY SHARES,

Een hartelijke groet,