Maandbrief augustus 2008

Fax.0592-612323

e-mail: tjitte@jonass.nl

Thema: Membership and extension

Rotary vrienden in District 1590.

Het thema van de maand augustus kent vele aspecten, zoals b.v.:

Heeft onze club de juiste omvang?

Is de leeftijdsopbouw passend?

Hebben we voldoende vrouwen als lid?

Is er voldoende diversiteit in de classificaties ?

Al deze vragen worden op clubniveau verschillend ingevuld en dat is maar goed ook!

Wat voor alle clubs geldt, denk ik, is het feit dat de club regelmatig met verjonging van het ledenbestand bezig moet zijn. Dit is dan ook bij heel veel clubs het geval.

Wat echter ook opvalt is, dat in verhouding juist jongere leden na een tamelijk kort lidmaatschap weer afscheid nemen van de club. Als dat een gevolg is van een carrière-wisseling met een daarbij behorende verhuizing, kun je er vaak weinig aan doen. Dat blijkt in de praktijk echter vaak niet de reden van het afscheid van de Rotaryclub te zijn. En dat is heel jammer!

In zo’n geval is het behouden van een (pas) verworven lid nl veel eenvoudiger dan het aantrekken van een nieuw lid. Graag wil ik jullie allen dan ook oproepen heel veel energie te steken in het vasthouden van nieuwe jongere leden.

Daar zijn veel manieren voor te bedenken, maar meer nog dan methodes, is het – denk ik - van belang dat de nieuwe leden ervaren dat er sprake is van echte betrokkenheid en onderlinge vriendschap in de club, m.a.w. dat de Rotaryclub een warm nest is.

Daarnaast is het van eminent belang dat het programma gedurende het Rotaryjaar zodanig is samengesteld dat iedereen er wat van meeneemt. Als onze clubbijeenkomsten niet zéér aantrekkelijk zijn, als onze inzet voor de samenleving, in welke vorm dan ook, ontbreekt, verwordt de Rotaryclub tot een soos en dat kan toch niet de bedoeling van onze Rotary gedachte zijn ?

Ik wens jullie allen een goede augustus maand en veel aandacht voor elkaar, met name voor die vrienden in je club, die dat extra nodig hebben.

Hieronder staan nog een heleboel zaken die ook jullie aandacht behoeven.

Reminder voor alle secretarissen: doorgeven van informatie:

1) Clubberichten: in het Rotaryjaar 2008-2009 graag de clubweekberichten sturen aan:

Districtsgouverneur (DG):

tjitte@jonass.nl

Inkomend DG (=DGE):

Vera Kerremans

v.kerremans@home.nl

Ink.-Inkomend DG (=DGN):

Onno te Nuyl

tenuyl@wxs.nl

Districtssecretaris

Onno de Vries

onnomhdevries@planet.nl

Districtsredacteur D1590

Henk Doevendans

henk@henkdoevendans.nl

Redactie “De Rotarian”

Marcel Harlaar

rotarian@rotarynederland.nl

De Regionale zusterclubs

2) “Semi Annual Report”

Ø

Dient met de gegevens van de club per 1 juli ondertekend door voorzitter en secretaris te worden verzonden naar het Rotarykantoor in Zürich.

Agenda:

Donderdag 25 september 2008: Districtsinformatie avond: Voorlichtingsavond i.h.b. voor nieuwe leden (laatste 3 jaar), voorzitters commissies en jeugdcommissarissen, leden Bestuur. Maar andere belangstellende Rotarians van het District zijn ook van harte welkom.

Plaats:Regionale Scholengemeenschap “’Wolfsbos””,locatie; De Groene Driehoek, Valkenlaan 1, 7905 AA, Hoogeveen. Aanvang: 17.30.

Programma wordt nader bekend gemaakt. Aanmelding bij de districtssecretaris met nog te verzenden inschrijfformulier.

Zaterdag 11 oktober 2008: Intercity Meeting te Groningen wordt gecombineerd met Belcampo lezing “Cradle to cradle” Spreker: Michael Braungart. Organisatie: Rotary Club Groningen-Belcampo.

Plaats: Der Aa-kerk te Groningen. Aanvang: 15.00 uur. Kosten: €17,50 pp.

28 januari 2009

RBC Regio I

te organiseren door RC Leeuwarden-Oldenhove

Do.

29 januari 2009

RBC Regio II

te organiseren door RC Groningen-West

Wo.

21 januari 2009

RBC Regio III

te organiseren door RC Ter Apel-Haren

Do.

22 januari 2009

RBC Regio IV

te organiseren door RC Zwolle

Vrij.

13 maart 2009

PETS

te Groningen (Hampshire Hotel Plaza)

Za.

14 maart 2009

Districtsassembly

te Groningen (Hampshire Hotel Plaza)

Zaterdag 28 maart 2009 DISCON te Groningen (Martiniplaza)

Website District 1590

Het blijkt dat veel Rotarians die weg nog niet hebben gevonden. Via www.rotary.nl

kom je op de landelijke site, dan klikken op de landkaart van Nederland op ons district 1590 en je krijgt veel informatie over het district en de clubs.

Clubbezoeken:

Voor een actueel overzicht kijk op de website van D1590 onder Agenda en klik op Schema clubbezoeken DG 2008 - 2009. Alle clubs zullen tijdig een versie van het Blauwe Formulier (in Word) per E-mail ontvangen, waarin reeds de kerngegevens van de club zijn aangebracht. Na verdere invulling door het clubbestuur dient het Blauwe Formulier 3 weken voor het geplande gouverneursbezoek per E-mail verstuurd te worden aan de gouverneur en cc aan de districtssecretaris.

Met hartelijke groet,