Maandbrief september 2008

Fax.0592-612323

e-mail: tjitte@jonass.nl

Vrienden,

Het thema deze maand is als bovenvermeld. Je kunt hierbij o.m. denken aan:

1.

De nieuwe generatie Rotarians die ieder jaar toetreden tot onze prachtige organisatie.

2.

De “new generation exchange” een programma dat door steeds meer clubs

wordt gebruikt.

De nieuwe generatie Rotarians:

Het is verrassend om te zien hoe ook in ons district 1590 de clubs er steeds opnieuw in slagen nieuwe leden te winnen. Dat winnen is één, vasthouden twee…Daar heb ik in mijn vorige maandbrief reeds iets over gezegd. Van groot belang is ook de manier waarop de clubs omgaan met de samenhang tussen de oude en de nieuwe leden .Leden waarvan gezegd zou kunnen worden dat zij inmiddels behoren tot de “the old generation”.De leden die in het verleden de Rotaryclub hebben gebouwd en die met het ouder worden wellicht meer tijd en energie in de club kunnen steken, waardoor ook jullie club nog nog méér een warm nest wordt, met betrouwbare, betrokken en beschikbare Rotarians .Het moet voor iedere club een uitdaging zijn de beide generaties, zodanig te doen samenwerken, dat er een bloeiend clubleven ontstaat. Veel fellowship èn inzet naar buiten, waarbij ieder lid tot zijn of haar echt komt.

New generation exchange:

Zonder iemand tekort te doen, mag toch wel worden gezegd dat in ons district 1590, Marten Alkema van RC Hoogeveen-Middenveld, zich al jarenlang heeft ingezet voor dit prachtige “jeugd”-programma. Het is bemoedigend te ervaren dat in de loop van de jaren zoveel clubs zich hebben aangesloten bij dit initiatief van RC Hoogeveen-Middenveld. Ik zou dit programma niet als een vervanging van het “jaarkind”-programma willen zien, maar wel als een heel aantrekkelijke en zinvolle aanvulling. Kees Schmalz van dezelfde RC treedt nu als coördinator op.

Nog heel wat anders:

Ø

Gouverneur 2011-12

We hebben ook een nieuwe generatie gouverneurs nodig .Ook ons district is op zoek naar betrokken Rotarians, die clubvoorzitter zijn geweest, en die willen solliciteren naar deze prachtige, boeiende functie. Reageer zelf, maar ook de clubvoorzitters worden uitgenodigd om kandidaten voor te stellen. Neem contact met mij op als je hier meer over wilt weten.

Ø

Districtsinformatieavond donderdag 25-09-2008 te Hoogeveen, aanvang 17.30 uur

(voor programma en aanmelding zie hieronder)

Hieronder de AGENDA met een overzicht van activiteiten die aandacht verdienen..

Met hartelijke groet,

Tjitte de Jong

Zaterdag 20 sept.: Voorlichtingsmiddag Youth Exchange te Nieuwegein.

In het ROC gebouw Gildevaart, Harmonielaan 2 te Nieuwegein wordt deze landelijke

MDJC voorlichtingsdag georganiseerd. Aanvang: 13.30 uur.

Doelgroep: jongeren en hun ouders die in de omgeving van de Rotaryclubs graag gebruik willen maken van onze uitwisselingsprogramma's.

Naast de informatiemarkt, die de hele middag open is, zijn er enkele informatiesessies over de verschillende uitwisselingsprogramma's.

Ook kunnen de DJC's, RJC's en CJC's eventueel als begeleiding van de jongeren en ouders aldaar terecht om de kennis over jeudzaken op te vijzelen en indien nodig de jongeren met hun ouders weg wijs te maken in de uitwisselingsprogramma's van Rotary. Toegang is gratis evenals koffie en thee.

website www.rotary.nl en vervolgens doorlinken naar jeugd en jeugduitwisseling.

Donderdag 25 september 2008: Districtsinformatie avond te Hoogeveen: Voorlichtingsavond i.h.b. voor nieuwe leden (laatste 3 jaar), voorzitters commissies en jeugdcommissarissen, leden Bestuur. Maar andere belangstellende Rotarians van het District zijn ook van harte welkom.

Plaats:Regionale Scholengemeenschap “’Wolfsbos””,locatie; De Groene Driehoek, Valkenlaan 1, 7905 AA, Hoogeveen. Aanvang: 17.30.

PROGRAMMA

17.30 uur Ontvangst met soep, broodjes en koffie

18.30 uur Plenaire opening door de DG Tjitte de Jong

18.45 – 19.30 uur Jeugdzaken Albert Bruins Slot

19.30 – 20.00 uur Koffiepauze

20.00 – 21.00 uur The Rotary Foundation (TRF) Hermine Hijmans

(Scholarships) Agnes Wielink

21.00 – 21.30 uur Vocational Service Bernard Akkerman

21.30 uur Bedanken, sluiting DG en borrel + hapje

De kosten bedragen €10.- p.p. Gaarne gepast te voldoen bij binnenkomst.

Deelnemers wordt verzocht zich aan te melden vòòr 18 september 2008 bij de secretaris van het district per e-mail: onnomhdevries@planet.nl

Onno de Vries (Secretaris D1590 tel. 050-4062321 /06 53 765 641)

Zaterdag 11 oktober 2008: Intercity Meeting te Groningen wordt gecombineerd met

Belcampo lezing “Cradle to cradle”

Spreker: Michael Braungart.

Organisatie: Rotary Club Groningen-Belcampo.

Plaats: Der Aa-kerk te Groningen. Aanvang: 15.00 uur. Kosten: €17,50 pp.

Clubbezoeken van de gouverneur:

Voor een actueel overzicht kijk op de website van D1590 onder Agenda en klik op Schema clubbezoeken DG 2008 - 2009. Alle clubs ontvangen tijdig per e-mail een versie van het Blauwe Formulier (in Word) waarin reeds de kerngegevens van de club zijn aangebracht. Na verdere invulling door het clubbestuur dient het Blauwe Formulier 3 weken voor het geplande gouverneursbezoek per E-mail verstuurd te worden aan de gouverneur en cc aan de districtssecretaris.

Woe. 28 januari 2009 RBC Regio I te organiseren door RC Leeuwarden-Oldenhove

Do. 29 januari 2009 RBC Regio II te organiseren door RC Groningen-West

Woe. 21 januari 2009 RBC Regio III te organiseren door RC Ter Apel-Haren

Do. 22 januari 2009 RBC Regio IV te organiseren door RC Zwolle