Maandbrief november 2008

Fax.0592-612323

e-mail: tjitte@jonass.nl

Vrienden,

Waarom ik DG wilde worden? Om de TRF te promoten!

Gaat daar dan alles altijd van een leien dakje? Nee, maar …

TRF doet met inspanning van velen “grote”dingen en dan doel ik o.a. op de strategische alliantie tussen TRF en WHO al meer dan 20 jaar in de strijd tegen polio. In 1985 300.000 slachtoffers per jaar, in 2007 minder dan 1000 per jaar!

Ons Nationaal Polio Comité 2008, onder de inspirerende leiding van Cees Smit Sibinga (RC Groningen-West), niet toevallig ,ook teamleider GSE 2009 naar Andrah Pradesh in India, één van de laatste staten van India waar polio voorkomt, zal ons de weg wijzen naar het antwoord op de Gates Challenge Grant ten bedrage van $ 100.000.000,- Dit betekent een bijdrage van $ 100,- per clublid. Als ik mijn oor te luisteren leg tijdens mijn clubbezoeken…. slaagt dit!

Maar mijn wens om TRF te promoten komt vooral voort uit de ervaringen die ik heb opgedaan als voorzitter van onze TRF District Commissie in de afgelopen jaren. Pas dan zie je wat door de vasthoudende inzet van één of enkele betrokken Rotarians in veel clubs op het gebied van Matching Grant aanvragen kan worden bereikt. Hierdoor worden service projecten gerealiseerd met een zeer grote financiële ondersteuning door TRF.

Om één voorbeeld(van de vele!) te geven noem ik het project Kulparkov Lviv (Ukraine) van de RC Sneek-Zuidwesthoek. Deze club heeft een aantal projecten gestimuleerd voor betere omstandigheden en behandeling van gehandicapten en psychiatrische patiënten.In het verlengde van een gerealiseerd project in Krakow wordt nu een project ondersteund in het Kulparkov Hospital in Lviv. Door het trainen van het personeel in therapeutische methoden, waarbij een activerende behandeling centraal staat, wordt een mentaliteitsomslag bereikt. De inhoudelijke kant wordt verzorgd door personeel van het Babinski Hospital uit Krakow, dat in het voorgaande project getraind werd door de GGZ Assen. De Henri Nouwen Stichting stuurt het project aan en zorgt voor verbetering van de fysieke omstandigheden (de inrichting van de benodigde ruimten en de benodigde voorzieningen). RC Sneek Zuidwesthoek ondersteunt samen met de RC Lviv het project van de Henri Nouwen Stichting. De financiële bijdrage aan het project bedraagt € 65.000, waarvan € 31.000 als Matching Grant door TRF.

Kan elke Rotary club dit voorbeeld volgen? Ja door contact te zoeken met onze TRF District commissie olv Frits Mulder (RC Drachten). De leden die je graag willen helpen de voetangels en klemmen te voorkomen:

Regio I

Friesland

Joop Burbach

RC Drachten

Regio II

Groningen

Kor Doornbos

RC Eems-Dollard

Regio III

Drenthe

Eric Starre

RC Meppel

Regio IV

N.Ov-Flevopolders

Dick de Vries

Hans Betzema

RC Steenwijk-Regio

RC Dronten.

Kijk eens op www.matchinggrants.org of op www.rotary.nl /NL-Indonesie/projecten/

Je vindt compleet ingevulde MG aanvragen die ”TRF proof” zijn! Dit zijn “Demand driven” en niet zoals zo vaak “support driven” applications .

Ik wens jullie allen een echte TRF maand, de inzet loont méér dan - voor hen die het echt nodig hebben en voor je eigen club - het bouwt vriendschap en je zult ervaren dat gezamenlijke actie veel geeft!

Tjitte de Jong

Vacature District gouverneur 2011-2012

Er is gehoor gegeven aan mijn oproep in de vorige maandbrieven voor deze boeiende functie. Binnen ons district is het gebruikelijk dat de kandidaatstelling open blijft tot 01-01. Vandaar dat ik jullie uitnodig, indien je dit nog niet hebt gedaan, alsnog te reageren op de oproep. Je moet voorzitter van een Rotary club zijn geweest en tenminste 7 jaar Rotarian. Als je eerst meer informatie wenst, één telefoontje aan mij is voldoende.

Standaard Statuten en Huishoudelijk Reglement;

Het is gewenst en noodzakelijk dat de Rotaryclub over Statuten en Huishoudelijk Reglement beschikt. Graag verwijs ik je naar onze District website waar deze documenten zijn te downloaden, zodat aanpassing en verwerking simpel zijn te realiseren.

Clubbezoeken van de gouverneur

Voor een actueel overzicht kijk op de website van D1590 onder Agenda en klik op Schema clubbezoeken DG 2008 - 2009. Alle clubs ontvangen tijdig per e-mail een versie van het “Blauwe Formulier” (in Word) waarin reeds de kerngegevens van de club zijn aangebracht. Na verdere invulling door het clubbestuur het “Blauwe Formulier” s.v.p.3 weken voor het geplande gouverneursbezoek per E-mail versturen aan de gouverneur en cc aan de districtssecretaris.

28 t/m 30 novenber 2008: Zevende Luci-fair in 2008

Op Landgoed Ekenstein in Appingedam organiseert Rotaryclub Eems-Dollard de Luci-fair 2008, dé fair voor huis en haard in november 2008.

In het stijlvol gedecoreerde Schathoes met extra tentoonstellingsruimte, kunt u genieten van een uiterst gevarieerd aanbod van antiek en kunst, decoraties voor huis en tuin, stijlvolle kleding en accessoires, delicatessen en heerlijkheden van het Groninger land.

Alvast in de stemming komen voor Sinterklaas en Kerst, en mooie cadeautjes vinden. Genieten in alle rust, vrienden en bekenden ontmoeten en gezellig bijpraten op een van de terrassen. Want voor de kinderen wordt gezorgd in de speciale speelhoek, waar ze naar hartelust kunnen knutselen onder vertrouwde begeleiding.

Openingstijden:

Vrijdag

13 maart 2009

PETS

te Groningen (Hampshire Hotel Plaza)

Zaterdag

14 maart 2009

Districtsassembly

te Groningen (Hampshire Hotel Plaza)

Zaterdag 28 maart 2009 DISCON te Groningen (Martiniplaza