Maandbrief januari 2009

Fax.0592-612323

e-mail: tjitte@jonass.nl

Vrienden,

Allereerst een gelukkig 2009 !

Tijdens één van mijn laatste clubbezoeken in december (ik heb er nog 2 over voor 2009), vroeg een Rotarian me:

“Je hebt nu bijna alle clubs bezocht. Zijn er nu ook zaken die je zijn opgevallen, die voor ons van belang zijn; die wij misschien anders, beter kunnen doen?”

Wat me vooral is opgevallen, is dat Rotary Clubs die (veel) dingen samen DOEN (acties ondernemen), minder (jongere) leden verliezen dan clubs die dat niet doen. In eerstgenoemde clubs lijkt ook een grotere sociale cohesie te bestaan (in ons Rotary jargon: fellowship).

Ditzelfde lijkt op te gaan voor de kwaliteit van de voordrachten tijdens de bijeenkomsten. Als het programma zodanig interessant wordt ingevuld - met eigen of externe inleiders -, dat ieder clublid daarbij aanwezig wil zijn, dan heeft dat ook een samenbindend effect.

Samengevat: de Rotary Club moet een warm nest zijn waarin je je thuis voelt en waar je zaken kunt delen die er echt toe doen, zowel in je privé als in je zakelijke wereld.

Zou het echt zo eenvoudig zijn? Maar …..het wordt alleen maar bereikt door de inzet van vele Rotarians. Met andere woorden: “Kan ik er wat aan doen?” Ja zeker!

Op de Discon 2009 28-maart in Martiniplaza Groningen, is er volop gelegenheid tijdens de INFOMARKT, om kennis te nemen van elkaars initiatieven. Als jouw club zich nog niet heeft opgegeven via Disconkraampjes@gmail.com, doe dat dan svp zo spoedig mogelijk of bel met Hermine Hijmans, RC Groningen-Zuid 050-3603050 (tijdens kantoortijden).

Ons GSE team 2009, vertrekt 6 januari naar India (Uttar Pradesh), wij wensen hen een succesvolle reis. Polio staat nadrukkelijk op de agenda, ook omdat Cees Smit Sibinga, de inspirerende GSE-teamleider, voorzitter is van ons Nationaal Polio Comité. Wij kunnen de reis volgen via www.gse2009.nl. Dankzij de inzet van onze webmaster Kees Hoeksma, daarbij ondersteund door onze districtssecretaris Onno de Vries is deze GSE website ook gelinkt aan de districtswebsite: www.rotary.nl/d1590

Tot slot wens ik mijn opvolger –District Governor Elect-(DGE) Vera Kerremans een verrijkende en plezierige periode tijdens haar opleiding in Florida en San Diego.

Met vriendelijke groet,

Tjitte de Jong

Regionale Bestuurscontacten (RBC’s)

Organiserende

RC

Plaats en tijd

RBC Regio I

RC Leeuwarden-Oldehove

28 jan.09

Stenden University Hotel, Rengerslaan 8, 8917 DD Leeuwarden

Ontvangst 18.00 uur

opgave vòòr 15 jan 09 bij Jacob Deinum

j.deinum@chello.nl

RBC Regio II

RC Groningen-West

29 jan 09

Locatie Opstal, Kerkstraat 4 te Zuidhorn. tel. 0594 504 937. Binnenlopen vanaf 17.30

Bianca Kaatee

Kon.Julianaweg 98

8453 WH

Oranjewoud

“Coaching, wat is dat precies”

Greet Vonk

€ 31,75 p.p.

intercityheerenveen@hetnet.nl

IM Regio III

RC Oosterwolde

8 april

Lindehoeve,

Vaart NZ 53,

Appelscha

Ca.17.30

“Leiding geven”

Foppe de Haan

Victor Sterk

victorsterk@rcoosterwolde.nl

IM Regio IV

RC Zwolle-Noord

Ma

6 april

Plaats en tijd

Worden nader bekend gemaakt

“Bach’s Mattheus Passion, een monument met de eeuwige jeugd”

Spreker: Dirigent en artistiek leider Naardense Mattheus Passion

Pieter Tanis

tanis@planet.nl

Zaterdag 28 februari 2009 organiseert de R.I. Interlandcommissie Nederland-Indonesië de tweejaarlijkse Indonesië dag in het Koninklijk Tehuis voor Oud-Militairen en Museum (KTOMM) te Bronbeek (Velperweg 147, 6824 MB Arnhem). Aanvang 10.00 uur.

Gastsprekers zijn o.m. Dr. A Peper (voormalig burgemeester van Rotterdam, voormalig Minister van Binnenlandse Zaken en Indonesië kenner); Ir. J.P. Wieriks (secretaris adviescommissie water (van Prins W.A.) betrokken bij enige grote waterprojecten in Indonesië

Mr. Rahmadi Bsc (student water management, Universitas Palembang) en Prof.Dr. H.J.A. Mensink (hoogleraar urologie RUG, adviseur overheid/diverse ziekenhuizen in Indonesië, lid RC Groningen – Oost). Zie ook: website van de Interlandcommissie via www.rotary.nl

Aanmelding: e-mail: gbake@wxs.nl ; tel: 0172-615987.

Vrijdag 13 maart 2009 PETS te Groningen (Hampshire Hotel Plaza)

Zaterdag 14 maart 2009 Districtsassembly te Groningen (Hampshire Hotel Plaza)

Zaterdag 28 maart 2009 DISCON te Groningen (Martiniplaza)