Maandbrief februari 2009

Fax.0592-612323

e-mail: tjitte@jonass.nl

Vrienden,

Rotary International stelt voor deze maand extra aandacht te geven aan het internationaal karakter

van onze organisatie.

Dat wil ik graag doen aan de hand van twee voorbeelden:

International Assembly San Diego:

Mijn opvolgster Vera Kerremans is pas terug uit San Diego, waar zij was in het kader van haar verdere opleiding tot DG 2009-2010.

Afgelopen donderdag deed ze verslag op de door RC Groningen-West perfect georganiseerde RBC voor

Regio II. Zij vertelde ons wat een geweldige indruk de internationale samenwerking van Rotary International en The Rotary Foundation (TRF) op haar hadden gemaakt. Dit werd mede versterkt door het feit dat Bill Gates persoonlijk zijn 2de Challenge Grant ter grootte van $ 255.000.000,- aan TRF kwam aankondigen, ter voortzetting van het beheersbaar maken van Polio in de wereld.

Group Study Exchange (GSE) programma van TRF:

Dit programma is ingevoerd bij TRF in het jaar 1965 toen Sput Teenstra, als eerste en tot nu toe enige Nederlander, president van Rotary International was. Het GSE programma is een uitgelezen mogelijkheid

voor ”Young professionals” om via Rotary kennis te maken met de internationale mogelijkheden die Rotary International biedt, zowel wat betreft hun eigen beroep als voor daarbuiten liggende aspecten

Met GSE naar Letland/Zweden

In het Rotaryjaar 2009-2010 organiseert ons District een GSE met een noordelijk en voor ons deel van het land steeds belangrijker wordend stuk van Noord Europa, namelijk Letland en oostelijk Zweden.

Voor 5 jonge mensen tussen de 25 en 35 jaar (geen Rotarians), die minstens 2 jaar een beroep uitoefenen en die geen familielid in de eerste of tweede graad zijn van een Rotarian, is er de unieke kans om deel te nemen aan de uitwisseling met het District 2410. Dit District beslaat heel Letland en het oostelijk deel van Zweden De reis duurt van 18 september t/m16 oktober 2009.

Alle clubleden wordt gevraagd om uit te zien naar jonge professionals die in Letland/Zweden zich middels het GSE programma kunnen verbreden en verdiepen. Naast kennismaking met de andere natuur, cultuur (muziek en wetenschap) en economie (havens en Hanze), is ook contact met vak- of beroepsgenoten een onderdeel van het programma. In het voorjaar van 2010 zal een GSE team uit District 2410 een tegenbezoek aan ons District brengen.

Alle clubsecretarissen hebben nadere informatie en formulieren ontvangen voor het aanmelden van GSE kandidaten. Sluitingsdatum voor aanmelding teamleden is 10 maart 2009.

Wie weten wil wat een GSE team zoal doet wordt verwezen naar www.gse2009.nl , de website van het enthousiaste team uit ons District dat op dit moment de deelstaat Uttar Pradesh in India bezoekt.

Nadere informatie over GSE aangelegenheden verstrekt Jaap Breugem, j.breugem@zonnet.nl

Hartelijke groet,

Tjitte de Jong

Agenda

Vanaf deze plaats veel dank en complimenten voor de drie Rotary Clubs Zwolle, Leeuwarden-Oldehove en Groningen-West, voor de voortreffelijke organisatie van de onlangs plaatsgevonden - zeer geslaagde RBC’s, voor respectievelijk Regio IV (22 jan. 09), Regio I (28 jan. 09) en

Regio II (.29 jan. 09).

Intercity Meetings (IM’s) in 2e helft clubjaar 2008-2009 voor leden + partners

Organiserende

RC

Plaats

Onderwerp

Kosten/Contact

IM Regio I

RC Heerenveen

10 febr.

Hotel Tjaarda

Kon.Julianaweg 98

8453 WH

Oranjewoud

“Coaching, wat is dat precies”

Greet Vonk

6 april

Plaats en tijd

worden nader bekend gemaakt

“Bach’s Matthäus Passion, een monument met de eeuwige jeugd”

Spreker: Dirigent en artistiek leider Naardense Matthäus Passion

Pieter Tanis

tanis@planet.nl

Woensdag 25 februari 2009 organiseert Rotary Club Dokkum een Benefietconcert t.b.v. het DISCON 2009 project “Githunguri Microcrediet Fonds”in de Grote Kerk, Markt 2 te Dokkum. Ontvangst met koffie, thee en cake vanaf 19.00 uur, aanvang 19.45 uur., einde ca. 22.15 uur.

Andrea Cortesi (viool) en Francesco Attesti (concertvleugel) spelen werken van Beethoven, Dvorak, Satie, Kreisler, Rachmaninoff en Paganini.

Zie ook: www.rotarydokkum.nl

Kaarten à € 15,- pp  te bestellen via e-mail: rotaryconcert@gmail.com of 06-51007341

Zaterdag 28 februari 2009 organiseert de R.I. Interlandcommissie Nederland-Indonesië de tweejaarlijkse Indonesië dag in het Koninklijk Tehuis voor Oud-Militairen en Museum (KTOMM) te Bronbeek (Velperweg 147, 6824 MB Arnhem). Aanvang 10.00 uur. Voor programma zie website van de Interlandcommissie via www.rotary.nl

Aanmelding: e-mail: gbake@wxs.nl ; tel: 0172-615987.

Vrijdag 13 & 14 maart 2009 President Elect Training Seminar (PETS ) te Groningen (Hampshire Hotel Plaza) voor alle inkomende voorzitters van ons District.

Zaterdag 14 maart 2009 Districtsassembly te Groningen (Hampshire Hotel Plaza), voor Besturen en ink.voorzitters, ink. Secretarissen en ink.penningmeesters.

Zaterdag 28 maart 2009 DISCON te Groningen (Martiniplaza)