Maandbrief maart 2009

Fax.0592-612323

e-mail: tjitte@jonass.nl

Vrienden,

Het thema deze maand zal het jaarthema zijn van mijn opvolger Vera Kerremans.

Onze werkgroep Laaggeletterdheid heeft de afgelopen jaren heel veel werk verzet. De gouverneur kan ook op dat fundament verder bouwen. Het lijkt me daarom goed dat ik dit thema helemaal aan haar over laat.Zij is bezig met heel innoverende ideeën. Vera, heel veel succes met de verdere voorbereidingen!

Internationale zaken

International service is een van de vier avenues van Rotary International. Omdat het als Rotary club best lastig kan zijn een goede invulling aan deze avenue te geven, heeft Rotary International reeds heel lang geleden de mogelijkheid geboden om Interland commissies (ICC’s) op te richten. De bedoeling van de Interland commissies is om contact tussen de Rotaryclubs in de diverse landen te stimuleren, teneinde vrede , vriendschap en onderlinge uitwisseling in de meest brede zin van het woord te bevorderen.

Wij hebben in Nederland 7 Interland commissies met de volgende landen:

Duitsland; Indonesië; Oekraïne-Wit-Rusland; Polen; Suriname; Tjechië en Slowakije.

Om een idee te geven wat er zoal wordt geïnitieerd vanuit een ICC enkele opmerkingen over de fantastische Indonesië dag die 28 februari j.l. in de Kumpulan van “Het Koninklijk Tehuis voor Oud Militairen en Museum Bronbeek” in Arnhem werd gehouden. Hulde aan de ICC Nederland Indonesië! Meer dan 120 Rotarians en partners waren aanwezig op deze dag. Eminente en deskundige sprekers waren bereid met ons hun kennis en ervaring te delen over Indonesië van nu en de vele mogelijkheden die er zijn voor service projecten aldaar. Graag geef ik een ieder in overweging om eens op de website www.rotary.nl/nl-indonesie te gaan kijken.

Tot slot:

Op zaterdag 28 maart 2009 is de Discon in Martiniplaza in Groningen. De persoonlijke uitnodiging heeft – naar ik hoop – een ieder van jullie via de clubsecretaris bereikt. Ben je die kwijt??? Aanmelding kan ook digitaal zoals op blad 2 van deze maandbrief vermeld.

Tot dan… met hartelijke groet,

Tjitte de Jong

Komende Intercity Meetings (IM’s) voor leden + partners

Organiserende

RC

Plaats en tijd

Onderwerp

Kosten/Aanmelding

IM Regio III

RC Oosterwolde

Woe

8 april

Lindehoeve,

Vaart NZ 53,

Appelscha

Ca. 17.30

“Leiding geven”

Spreker: Foppe de Haan

“van een schouderklopje krijgt niemand een blessure”

€ 15,- p.p.

intercitymeeting@rcoosterwolde.nl

IM Regio IV

RC Zwolle-Noord

Ma

6 april

Rest. Urbana

Wipstrikker allee

Zwolle

Ca. 17.30

“Bach’s Matthäus Passion, een monument met de eeuwige jeugd”

Spreker: Jos van Veldhoven Dirigent en artistiek leider van de Naardense Matthäus Passion

€ 25,- p.p.

waa.elzerman@hetnet.nl

Wim Elzerman

tel.: 038-4538823.

Aanmelden kandidaten voor GSE naar Letland en Zweden kan nog tot 14 maart.

GSE is geen vakantiereis of studentenuitwisseling zoals hogescholen en universiteiten die wel kennen. Het is een zorgvuldig voorbereide reis naar een ander land met het doel om daar kennis op te doen op het eigen vakgebied en daarnaast om het land en volk op het gebied van economie, cultuur, levensgewoonten en instellingen beter te leren kennen. Een schitterende gelegenheid voor veelbelovende jonge beroepsbeoefenaren met een brede belangstelling om hun horizon te verbreden.

In het najaar gaat een GSE team naar Letland en Zweden. Tot 14 maart is er gelegenheid om kandidaten hiervoor aan te melden. Alle clubs hebben een informatiepakketje ontvangen en een formulier voor het aanmelden van kandidaten. Is dat zoekgeraakt, of is nadere informatie gewenst, neem dan contact op met Jaap Breugem, de GSE coördinator van ons district. j.breugem@zonnet.nl

Vrijdag 13 & 14 maart 2009 President Elect Training Seminar (PETS ) te Groningen (Hampshire Hotel Plaza) voor alle inkomende voorzitters van ons District.

Zaterdag 14 maart 2009 District Assembly (DA) te Groningen (Hampshire Hotel Plaza), voor Besturen en ink.voorzitters, ink. Secretarissen en ink.penningmeesters.

Zaterdag 28 maart 2009 DISCON te Groningen (Martiniplaza)

U heeft persoonlijk de uitnodiging ontvangen met het mooie programma. Voor de partners ’s morgens een clinic Mode en voor de (klein)kinderen een clinic Basketball of een clinic Theater. En on top ’s middags de musical “Kruistocht in Spijkerbroek”. Kortom een interessante en gezellige dag voor de hele familie, die voor de (klein)kinderen geheel kosteloos is !

Schrijf in middels de antwoordkaart die bij de Uitnodiging was bijgesloten. En als u die kwijt bent, maak dan gebruik van het aanmeldingsformulier dat meegestuurd wordt bij deze Maandbrief en stuur deze aan: Pfeiffer@plasbossinade.nl

(ook kunt u het formulier uitprinten en ongefrankeerd verzenden naar het adres dat op het formulier staat aangegeven).

Mededeling voor clubsecretarissen:

Denk eraan dezer dagen de bestuursgegevens 2009-2010 aan Evanston door te geven.