Maandbrief april 2009

e-mail: tjitte@jonass.nl

Vrienden,

Magazine Month, communicatie!!!

Aan communicatie hebben we gedaan, zaterdag 28 maart, op onze Discon en hoe!

Meer dan 350 Rotarians en hun partners met meer dan 100 kinderen waren op de vroege zaterdagochtend naar de fantastische Martiniplaza in Groningen gekomen om het feest van ontmoeting te vieren. Dat betekent dat meer dan 10% van onze leden de Discon hebben bezocht. Vrienden, in deze tijd van overstelpende drukte, juist voor de jonge gezinnen, is dat een overweldigende score. We zijn er trots op!

In de centrale hal waren meer dan 30 clubs met stands vertegenwoordigd, waarbij Rotarians lieten zien waarmee hun club bezig is. “”Clubs leren van elkaar””

In de Springerzaal vond het officiële programma plaats, met een rij van aansprekende inleiders, ieder deskundig op zijn of haar vakgebied. En niet te vergeten de zeer beroemde spreker Professor Cluni van het Afrika Instituut uit Leiden: een geweldige rol van onze entertainer Bart Stultiëns.

Daarnaast was het een voorrecht dat ik mocht meedelen dat er dit jaar bijna 20.000 kinderen voor Water hebben gewandeld in Nederland. Inclusief de verdubbeling door Aqua for All hebben zij meer dan € 1.000.000,- bij elkaar gelopen. Dat de kinderen in ons District daaraan voor een kwart hebben bijgedragen, stemt tot voldoening en dankbaarheid. En misschien nog wel veel belangrijker, is de bewustwording die bij ons en bij de jonge generatie is ontstaan, dat de wereld van ons allemaal is!

Meer dan 1000 kinderen uit Groningen en omgeving kwamen zaterdagmiddag ook naar de Martiniplaza om daar - op uitnodiging van D1590 - gratis naar de spetterende musical “’Kruistocht in spijkerbroek”’ te komen kijken.en luisteren. Dat was in één woord: grandioos!

Judy Ngarachu , regionaal manager van Oikocredit East Africa, vertelde ons van de voortgang van ons “”OenkerkPlus”” Githunguri-project, nabij Nairobi in Kenya. Hoopgevend wat daar allemaal gebeurt, dankzij jullie aller steun.

En steun heb ik vooral ervaren van mijn eigen club Groningen-Zuid , die op zo`n excellente wijze deze Discon heeft georganiseerd. Ook wij in de club hebben ervaren, dat als je ergens samen voor gáát, dat meer oplevert dan het project alleen ( de Discon):het bouwt de club en er ontstaat echte communicatie! En zo zijn we weer terug bij het thema van de maand april.

Heel veel plezier de komende maand in jullie eigen club, je thuis in Rotary,

Tjitte de Jong

Komende Intercity Meetings (IM’s) voor leden + partners

Organiserende

RC

Plaats en tijd

Onderwerp

Kosten/Aanmelding

IM Regio III

RC Oosterwolde

Woe

Lindehoeve,

Vaart NZ 53,

Appelscha

Ca. 17.30

“Leiding geven”

Spreker: Foppe de Haan

“van een schouderklopje krijgt niemand een blessure”

€ 15,- p.p.

intercitymeeting@rcoosterwolde.nl

IM Regio IV

RC Zwolle-Noord

Ma

Rest. Urbana

Wipstrikker allee

Zwolle

Ca. 17.30

“Bach’s Matthäus Passion, een monument met de eeuwige jeugd”

Spreker: Jos van Veldhoven Dirigent en artistiek leider van de Naardense Matthäus Passion

€ 25,- p.p.

waa.elzerman@hetnet.nl

Wim Elzerman

tel.: 038-4538823.

GSE-TEAM VOOR LETLAND/ZWEDEN GEFORMEERD

(Bericht van Jaap Breugem, GSE coördinator van D1590)

D1590- In Hotel Heidehof in Heerenveen is op 21 maart het uitgaande team GSE 2009 voor de uitwisseling met district 2410 in Letland en Zweden geselecteerd. De 11 door de clubs voorgedragen kandidaten passeerden allemaal de papieren voorselectie. Twee kandidaten trokken zich op een laat tijdstip terug. Zij konden vanwege zakelijke en persoonlijke verplichtingen zich komend najaar niet een maand vrijmaken. De 9 opgekomen kandidaten verschilden weinig van elkaar in kwaliteit, ambitie en persoonlijkheid, waardoor het uiteindelijk nog een hele opgave was om een team te selecteren. De GSE-selectiecommissie heeft vanwege de samenhang er bewust voor gekozen weer een team van 5 samen te stellen. Het gekozen GSE-vijftal voor Letland/Zweden bestaat uit 3 vrouwen en twee mannen: Reba de Graaf, 1983, (RC Beilen); Jelle Kruizinga, 1974, (RC Eems-Dollard); Rianne Huisjes, 1980, (RC Beilen); Theo Smit, 1982, (RC Zwolle-Noord); Reina Post, 1973, (RC Sneek). De teamleider is Jan Piet ten Sijthoff (RC Dokkum).

Het valt de laatste jaren op dat het aantal voorgedragen GSE kandidaten steeds onder de 16 blijft en dat het vaak dezelfde clubs in het district zijn die kandidaten voordragen. Jammer dat er niet meer clubs zijn die jonge professionals aanmelden voor dit unieke Rotary project. Immers, waar krijgen jonge mensen zo’n kans om kennis te nemen van wat er in een ander deel van de wereld gaande is op hun vakgebied en op algemeen maatschappelijk terrein. De jonge mensen die van een GSE reis terugkomen zeggen allemaal dat het hun leven wezenlijk veranderd heeft, en dat ze die ervaring nooit hadden willen missen. Volgend jaar is er weer een uitwisseling. Met welk land dat is, staat nog niet vast. We houden u op de hoogte