Maandbrief juni 2009

Fax.0592-612323

e-mail: tjitte@jonass.nl

Vrienden,

Het thema van deze maand geeft goed weer wat ik, persoonlijk, in het afgelopen jaar heb ervaren in mijn contacten met zovelen van jullie in ons D 1590. Fellowship!

En ook in jullie weekberichten heb ik gelezen dat er veel onderlinge betrokkenheid is tussen leden. Daar klopt het hart van Rotary.

In m`n eerste maandbrief schreef ik al: de gouverneur heeft iets van een estafetteloper. 1 juli begint Vera Kerremans als gouverneur van ons prachtige D 1590. Ik wens Vera heel veel plezier en voldoening in haar DG jaar.

Met mij, neemt ook afscheid, als Districtssecretaris, mijn goede vriend en clubgenoot Onno de Vries. Deze functie wordt per 01-07-2009 overgenomen door Victor Sterk van RC Oosterwolde

De clubsecretarissen wil ik bedanken voor de trouwe toezending van de weekberichten. Willen jullie die met ingang van het nieuwe Rotary jaar toezenden aan:

v.kerremans@home.nl ; tenuyl@wxs.nl ; victorsterk@rcoosterwolde.nl

Op dit moment is het GSE team D3120 uit India bij ons te gast. Onze GSE chair Jaap Breugem heeft met veel clubs een prachtig progamma voor hen samengesteld. Vrienden, bedankt voor al jullie inzet! Tijdens mijn contacten met het team heb ik ervaren hoezeer jullie inspanningen worden gewaardeerd.

Er zijn veel clubs die uitmunten door veel inzet. Eigenlijk zou ik ze allemaal willen noemen. Jullie begrijpen dat dat niet kan: Zonder andere clubs tekort te willen doen, noem ik er enkele:

RC Harlingen, omdat zij al zoveel jaren zich inspant om opvang en overdracht van de kinderen bij de boot voor het Vlielandkamp te regelen.

RC Eems-Dollard , die jaar op jaar , het wadlopen organiseert voor de jaarkinderen die in het kader van internationale jeugduitwisseling in Nederland te gast zijn.

RC Groningen-West, die de Leekstermeerwandeltocht organiseerde, met maar liefst € 10.000,- opbrengst voor het Githunguri Microcredietfonds .

Het jaarthema van R.I was dit jaar MAKE DREAMS REAL. R.I. President D.K. Lee wilde vooral aan Millennium doel 4 aandacht besteden:”Kindersterfte in 2015: de helft van wat het was in 1990”. Het is goed om te lezen dat de WHO publiceerde dat we er in zijn geslaagd om in 2007 de sterfte te doen dalen met 30%. Dat betekent dat we er nog niet zijn, maar wel dat wat we doen , er echt toe doet!

Daarvan zijn het Oenkerk plus project Ghitunguri en het Water project Sasol (beide in Kenya) , waar wij als D 1590 ons dit jaar zo sterk voor hebben gemaakt, goede voorbeelden. De resultaten die we samen hebben geboekt zijn hoopgevend. Het lijkt er zelfs op dat een wereldwijde strategische alliantie tussen TRF en Oikocredit International (microcrediet) wellicht tot stand komt!

Jullie aller inzet, speciaal die van de leden van de Districtsstaf en mijn eigen RC Groningen-Zuid, heeft het gouverneursjaar voor mij tot een onvergetelijk en leerzaam jaar gemaakt.

BEDANKT.!!!

Tjitte de Jong