Maandbrief september 2009

September

September: Jeugdmaand. Ik vraag me af hoe Rotary International de thema’s verdeelt over de maanden, en hoe dus september de jeugdmaand geworden is? Misschien omdat dan alle activiteiten (school, studie, sport) weer beginnen? Wie het weet, mag het zeggen.

Wat het een beetje ingewikkeld maakt, is dat de Verenigde Naties 8 september

tot Literacy Day hebben uitgeroepen, en dat binnen Rotary maart de maand van de (laag)geletterdheid is. Ik heb daarom 27 maart als datum gekozen voor de Districtsconferentie (Discon). Die zal als thema hebben: Lezen en schrijven, voor iedereen en altijd. Uiteraard krijgt u daar nog veel over te horen. Voor nu: noteer de datum, en verwacht een geweldig programma, ‘s middags en ‘s avonds, in de Martinikerk in Groningen, met illustere gasten. Als u nu al vast iets over laaggeletterdheid wilt weten: de werkgroep laaggeletterdheid in het district helpt u heel graag verder. Met een lezing, met een verwijzing naar een activiteit bij u in de buurt, met materiaal. Inlichtingen: patty-ament@wxs.nl. Na mijn bezoek aan uw club nemen leden van de werkgroep contact met u op.

In deze Jeugdmaandbrief staan bijdragen van twee jeugdige deelnemers aan een uitwisselingsprogramma (een verslag van een zomeruitwisseling geschreven door Jasper Bal, uitgezonden via RC Meppel, een verhaal van een heel jaar Zuid-Afrika door Annelien Vos, vanuit RC Staphorst-Reestland), een NGE-initiatief van RC Emmen, en een inleiding in de jeugdprogramma’s door de voorzitter van de

districtsjeugdcommissie Rolf Moes.

Daaronder vindt u ook de namen van de regiojeugdcommissarissen, aan wie u vragen kunt stellen als u enthousiast geworden bent door de ervaringen van Jasper en Annelien.

Overigens is er 19 september een dag voor belangstellenden en jeugdcommissarissen in Nieuwegein. Informatie bij Rolf Moes: moesavv@chello.nl.

Tenslotte nog aandacht voor het Vlielandkamp: een jaarlijks project voor kinderen van 8 tot 10 jaar die zonder dit project niet op vakantie kunnen lees meer.

Stelling van de maand:

Reacties deze maand naar v.kerremans@home.nl

Het spijt me te moeten melden dat er op de stelling van de vorige maand door niemand gereageerd is. Hoezo een interactieve maandbrief? Dat laat u toch niet op u zitten, toch?

Districtsnieuws

Herhaalde oproep:

U kunt zich nog steeds melden als gouverneur voor het district 1590 in het jaar 2012-2013. Ik herhaal deze oproep nog tot december. 1 januari 2010 sluit de inzendingstermijn. Als u zich afvraagt, waarom dat zo lang van tevoren moet: zo iemand gaat per 1 juli 2010 meedraaien in de districtsvergaderingen, krijgt vanaf februari 2011 een cursus in Nederland, gaat in september 2011 naar een Europese training, wordt in januari 2012 uitgezonden naar San Diego en treedt dan in juli 2012 aan. Ik ben nu een maand bezig met de clubbezoeken, en kan alleen maar melden dat het steeds leuker wordt. En dat is nog maar één aspect van de ‘job’! Maar: bel/mail me als u meer wilt weten.

Polio

Tijdens de clubbezoeken besteed ik aandacht aan de vraag die Bill Gates aan iedere Rotarian stelt: draag ook uw steentje bij aan de beheersing van polio. Hij heeft zelf onvoorstelbare bedragen gegeven aan RI voor dat doel, en wil dat wij daar iets tegenover stellen. Je kunt daar verschillende berekeningen op loslaten, maar de eenvoudigste is wel deze: een dubbeltje per dag per Rotarian, of een euro in de week, en de club draagt prima bij aan het eindresultaat. Sommige clubs trekken liever niet de portemonnaie, maar zamelen geld in door acties. Ook prima, natuurlijk. Mijn kartonnen spaarpotje tijdens de clubbezoeken is alleen maar een eerste aanzet. En voor mensen die bijvoorbeeld hun kerstkaarten van poliopostzegels willen voorzien: a.van.vliet@freeler.nl.

Met vriendelijke groet,

Vera Kerremans

Uitvoering maandbrief

De vorige maandbrieven werden gemaakt in het format van een internetpagina. De bedoeling was dat u bij ontvangst de pagina dan direct in beeld had. Dat leverde toch nogal wat problemen op, zowel bij het samenstellen en verzenden als bij een aantal ontvangers. Er is daarom gekozen voor deze uitvoering: een word-document dat u rechtstreeks onder ogen krijgt. We hopen dat hiermee de maandbrief weer zonder problemen ontvangen en gelezen kan worden.

Kees Hoeksma, webmaster D1590