Maandbrief november 2009

November 2009.

Steeds meer mensen beginnen te reageren: op de stelling, op de naam van deze maandbrief, maar ook op de manier van verzenden, de afzender, de onderwerpsregel.

1.

De afzender moet een persoon zijn, niet een organisatie. Hier ga ik de medewerking van de RAN (Rotary Administratie Nederland) bij inroepen.

2.

In de onderwerpsregel iets spannends of iets competitiefs zetten: From Letland with love i.p.v. maandbrief D1590, of Recordbedrag opgehaald door Rotaryclub X.

3.

Prettig dat de nieuwsbrief onmiddellijk voor je ligt, en dat je niet eerst weer iets hoeft te openen

4.

Naam: kies niet te snel iets nieuws; je moet er nog langer mee doen

5.

Suggesties voor een naam: Rotatie (s), Rotatief, Vliegwiel, Roadblock, Rootblock.

Ik verleng hierbij de inzendtermijn voor naamsuggesties. Dat is tevens mijn vraag voor deze maand.

Wat ik niet kan verlengen is de inzendtermijn voor sollicitatiebrieven voor het gouverneurschap 2012-2013. Per 1 december 2009 moeten die binnen zijn. Ik vraag nu ook tijdens clubbezoeken naar kandidaten, en dan blijkt ineens dat die er toch wel zijn. Maar, ook die personen moeten een brief schrijven. Zoals ik al eerder meldde: het is echt de moeite waard. Deze maanden van clubbezoeken zijn intensief, maar ook spannend en verrassend. De verschillen tussen clubs zijn groot. Misschien schrijf ik daar iets over in de maandbrief van december. Bel mij voor 1 december op, of mail, als je belangstelling hebt, of informatie wilt. v.kerremans@home.nl, 050-3180939.

The Rotary Foundation (TRF)

November is de maand waarin The Rotary Foundation (TRF) centraal staat. Er zijn clubs die veel van deze goede doelen-poot van Rotary weten, en soms ook Matching Grants aanvragen. Bijna alle clubs dragen bij, gemiddeld zo’n 30 euro per jaar per lid. Daar komt veel voor terug: Het GSE-team wordt er uit betaald, Ambassadorial Scholarships, clubs kunnen aanvragen indienen bij het districtfonds, dat gevoed wordt vanuit de vrijwillige bijdragen, kortom: je stort het echt niet in een bodemloze put. Het aanvragen van Matching Grants is nu even stopgezet, i.v.m. recessie. Papieren verliezen worden niet omgezet in daadwerkelijke verliezen, zoals dat ook gebeurt met aandelen die je nu niet gaat verkopen. Voor alles over TRF, jaarverslagen en nieuwe plannen, maar ook aanvraagformulieren voor bijvoorbeeld Paul Harris Fellows, kun je terecht bij je regio-vertegenwoordiger van TRF. Als je doorklikt, zie je de nieuwsbrief van de districtscommissie WCS/TRF, met alle namen en e-mailadressen. Klik hier

Community

Niet alleen TRF kan helpen bij je goede doelen. Er is ook een organisatie, SIN (Service Clubs in Nederland), die geldelijke ondersteuning bij lokale projecten verleent. Nico de Boer vertelt er in een artikel alles over. Klik hier

En uiteraard gebeurt er in clubs ook het nodige. Een voorbeeld hiervan vind je in een artikel over Rotarians van de club Assen. Lees verder

Polio

Bij je club is een brief binnengekomen over de laatste inspanningen, die Rotary, de Wereldgezondheidsorganisatie, en de Bill Gates Foundation zich getroosten, om polio ook in de laatste landen waar het de kop opsteekt, beheersbaar te maken. In die brief maak ik gewag van een bijdrage van een dubbeltje de man per dag, zeg een euro in de week, gedurende twee jaar. Dat is een bedrag waar je niet van wakker hoeft te liggen. Daarnaast raakt mijn poliospaarpotje al aardig gevuld: de bezochte clubs leverden ongeveer 2000 euro, en toen was ik net op de helft. Dat levert dus 4000 euro op aan het eind van de clubbezoeken. Daar komt nog iets bij: RC Staphorst Reestland overhandigde mij 6500 euro voor dat doel, de opbrengst van hun Reestland Rallye. Zeer veel dank!

Discussie tussen clubs

Vorige maand was het thema: Vocational. In de maandbrief van oktober vertelden clubs wat ze daaraan deden. In die maand is er ook een bijeenkomst gehouden waarin het discussiëren over ethische dilemma’s centraal stond, voor een aantal besturen van Rotary clubs. Ethische dilemma’s bijvoorbeeld in en over je werk, bij uitstek een vocational punt! Dule Aelberts, van RC Zwolle, leidde de discussie en schrijft daarover. Klik verder.

GSE

Het GSE-team is terug. Hun reis naar Zweden en Letland was geen vakantiereis. Nee, er werd hard gewerkt door de deelnemers, zowel in bedrijven en instellingen als ook tijdens presentaties in Rotaryclubs, en op de Discon in Zweden. Zij doen daar in de volgende maandbrief verslag van.

Tot binnenkort, vriendelijke groet,

Vera Kerremans