Maandbrief februari 2010

De maand februari is in Rotarykringen een belangrijke maand.

105 jaar geleden werd Rotary opgericht, op 23 februari 1905, toen Paul Harris en zijn vrienden steun en vriendschap bij elkaar zochten. En nu is Rotary International een wereldwijd netwerk met 1.2 miljoen leden, waar niet alleen de fellowship, maar ook de dienstbaarheid aan de maatschappij en het ijveren voor vrede en veiligheid centraal staan. Niet voor niets is het thema van deze maand Worldunderstanding and Peace.

Daarbij toch maar weer eens een vraag/stelling:

Hoe kunnen die 1.2 miljoen leden bijdragen aan wereldvrede?

Reacties naar v.kerremans@home.nl

Haïti

Dat je niet op een eiland leeft, of in een Rossort, als mens, als Rotarian bleek overduidelijk bij de ramp in Haiti. Clubs en leden van clubs belden op, mailden, wilden iets doen. De Nederlandse gouverneurs besloten het project Shelterbox, een aan Rotary gelieerde organisatie, te ondersteunen (www.shelterbox.nl of www.shelterbox.org), en onze oproep is niet zonder gevolgen gebleven; ook in ons district besloten clubs spontaan enkele shelterboxen te financieren. Veel dank daarvoor. De voorman van Shelterbox, nog steeds een gewone vrijwilliger, lid van een Rotaryclub in Engeland, heeft ons zevenen uitgelegd hoe Shelterbox werkt, en laten zien hoe de shelterboxen in Haiti zijn ingezet. Er zijn inmiddels 7000 boxen in Haiti, dat is onderdak en overleven voor 70.000 mensen! De geschiedenis van Shelterbox is indrukwekkend, van enkele tenten tot een enorme hulporganisatie nu. Klik op de foto voor meer informatie.

In het district heeft Assen ook van zich doen spreken: een 9-jarige Haitiaanse adoptiedochter van een lid van Rotaryclub Assen heeft de publiciteit gezocht (voorpagina Dagblad van het Noorden) en zo voor haar getroffen geboorteland al vele duizenden euro’s ontvangen. Die gaan deels via het rekeningnummer 555 naar Haiti, deels naar onderwijsprojecten (opvang, onderdak en eten voor zo’n 20.000 kinderen), door twee Drenten opgezet en gerund. Op de districtssite staat meer informatie. Klik hier

World Understanding & Peace

Rotary International heeft altijd al aandacht gehad voor International Understanding and Peace. Er zijn beurzen voor Ambassadorial Scholars, die als afgestudeerde in een ander land of werelddeel kennis maken met andere culturen, gebruiken en gewoonten, en zo tot beter begrip voor anderen komen. Ook zijn er Peace Fellows, die twee jaar aan geselecteerde instituten vredesvraagstukken bestuderen. Deze Rotary Centers for International Studies leiden in zes landen zo’n 100 studenten per jaar op. Een van de oud-Peace Fellows is de Nederlandse Stephanie Borsboom.

Zij zegt: “Vrede betekent niet alleen het afwezig zijn van oorlog. Het betekent ook de capaciteit om met elkaar samen te leven en respect voor elkaar te hebben. En daarin heeft iedereen een belangrijke rol”. In Nederland wil men ook zo’n Center for International Studies vestigen. Klik hier voor meer informatie

Amerikaanse toestanden

Onze DGE, Onno te Nuyl, heeft zijn training in Amerika er op zitten. In San Diego, waar het in tegenstelling tot vorig jaar noodweer was. En in Florida, waar de training altijd begint voor ons district, zijn de sinasappels bevroren. Desondanks heeft hij de internationale ervaringen heel plezierig en leerzaam gevonden. Voor zijn verhaal, met foto’s: klik op het logo

Dichter bij huis

Jobrotary is een organisatie binnen Rotary, ook in ons district, waar het draait om Vocational Service. Hoe zet je je kwaliteiten van ‘werkend’ mens, in een beroep, in ten dienste van mensen zonder werk? Jobrotary is in het district succesvol, en Peter Raumann, van RC Hoogeveen-Middenveld, vertelt over de opzet en uitvoering. Sommige clubs hebben moeite met de invulling van Vocational Service; dit is een prachtige manier om dat te doen. Klik hier

Agenda

In het district staan grote dingen te gebeuren. Op 27 maart- ik schreef er in de vorige maandbrief al over-vindt de Districtsconferentie over laaggeletterdheid plaats, georganiseerd door Rotarclub Bel Campo, in de Martinikerk te Groningen, om half twee ’s middags. Bekende Nederlanders geven acte de presence: Dieuwertje Blok, Yvonne Kroonenberg, de Stichting Lezen en Schrijven. Iemand ontvangt de Prijs voor de Laaggeletterdheid van het district, een eregast krijgt een mooi cadeau aangeboden, kortom, dat wilt u niet missen. De kerk loopt al aardig vol, dus kijk snel op www.dagvandeletters.nl, en meld u aan.

’s Avonds kunt u het Unicef-gala bijwonen, een fundraising diner, waarvan de opbrengsten ten goede komen aan Unicef, dus aan kinderen en het onderwijs. Rooie Rinus en PeDaalemmer treden op, een internationale dansgroep en er is een verrassende hoofdact/uitsmijter. Ook voor dit evenement: meld u aan via de website www.dagvandeletters.nl.

Anders maar niet minder belangrijk is de training voor inkomend voorzitters, PETS, op 19 en 20 maart in Van der Valk, Emmen. De inkomend voorzitters krijgen van Onno te Nuyl, hun DG, een uitnodiging. Ook dit belooft een goed programma te worden, afgesloten met de Districts Assembly, op zaterdagmorgen van 11.00 tot 12.30. Hier zal ook de gouverneur voor het jaar 2012-2013 aan u voorgesteld worden, Jan ten Sijthoff, van RC Groningen. Klik hier

Met vriendelijke groet,

Vera Kerremans