Maandbrief maart 2010

Maandbrief maart

Thema van deze maand maart is: Literacy, of zoals wij het noemen: Laaggeletterdheid.

Een Rotarythema, een van de zes aandachtsgebieden van Rotary International. En wat is er dan logischer dan dat als thema van de Districtsconferentie te nemen, die in deze maand gehouden wordt, op 27 maart.

Ik heb u al heel vaak gesproken over dit thema, en over de Discon:

in maandbrieven, in persoonlijke uitnodigingen, op clubbezoeken. U was enthousiast, zeker toen de prachtige website in de lucht kwam (www.dagvandeletters.nl) en u het programma zag dat mijn RC Belcampo voor u voorbereid heeft; zelfs Prinses Laurentien vond het zo de moeite waard dat zij nu definitief toegezegd heeft te zullen komen. Het persbericht bereikt u een dezer dagen.

Maar wat nu zo vreemd is: er zijn nog weinig aanmeldingen van de clubs in het district en voor hen is het toch in eerste instantie georganiseerd! We hebben het verbreed, er is fundraising aan gekoppeld, maar het blijft toch ook een moment waarop Rotaryleden van het district elkaar treffen, rondom dit thema.

Dus daarom mijn vraag:

Wat houdt u tegen om te komen?

Is het de manier van aanmelden, via de website? U mag mij ook mailen met uw gegevens, dan zorg ik dat het bij de organisatie komt.

Zijn het parkeerproblemen? Er zijn zes belangrijke P en R terreinen, o.a. in Haren, waar u uw auto gratis kwijt kunt, en heen en weer kunt rijden, om de tien minuten, met een keurige bus voor 3 euro, die ook na vijven nog rijdt (www.qbuzz.nl). Dus dat kan eigenlijk ook het probleem niet zijn.

De prijs? Voor 25 euro heeft u een fantastische middag, van 14.00 tot 17.00, inclusief koffie/thee/borrel.

U was het wel van plan, maar het is er tot nu toe bij gebleven? Doe het nu, anders bent u misschien te laat.

Het bestuur zal toch wel gaan? Uiteraard, maar het is ook en juist voor de leden van de clubs in het district. Het kan toch niet zo zijn dat de kerk vol is met geïnteresseerde mensen, en dat daar weinig Rotarians bij zijn.

En misschien een persoonlijke noot: laat mij niet in de steek, ik reken op jullie. Mijn Rotaryclub heeft ontzaglijk veel werk verzet voor dit festijn, ook al omdat ik steeds gezegd heb: vanuit het district kunnen jullie rekenen op 150 tot 200 mensen. Dat aantal gaan we toch wel halen? Eigenlijk vind ik het nog bescheiden geschat, als je nagaat dat er 64 clubs zijn.

Er is nog een club die aandacht besteedt aan letters: RC Coevorden, die een Groot Dictee organiseert. http://www.grootcoevorderdictee.nl/

En dan tot slot: Voor de Pets/DistrictsAssembly hebben zich nu alle inkomend voorzitters en besturen gemeld, hulde! 19 en 20 maart in Emmen. Als u daar nog iets over wilt weten: Victor Sterk, districtssecretaris heeft alle antwoorden (victor.sterk@hetnet.nl).

Met vriendelijke groet

Vera Kerremans