Maandbrief juni 2010

Maandbrief juni

Fellowship I

Net op tijd, eind juni, de laatste maandbrief. Juni is Fellowshipmaand, volgens de Rotarykalender. En fellowship is wat ik ondervonden heb dit afgelopen jaar. Vriendschap, hartelijkheid, openheid, verbondenheid. Van mijn eigen club, RC Belcampo, maar ook van jullie,

de leden en de clubs in het district, en de leden van het bestuur van het district. Het is echt een klus, die je niet zonder anderen kunt uitvoeren. Ik dank jullie dan ook allen zeer, en wens mijn opvolger, Onno te Nuyl, toe dat hij volgend jaar ook zo lekker ontspannen kan terugkijken op ‘zijn’ jaar.

De clubbezoeken, de Discon, de GSE-uitwisseling, de PETS; het zijn allemaal projecten die goed zijn verlopen. Zeer goed, mag je bijvoorbeeld bij de Discon wel zeggen. Zie ook de laatste Rotarian.

Ik heb op de PETS, in maart, een verhaal gehouden voor de inkomend voorzitters. Een soort verantwoording, noemde ik het daar. Ik heb bij jullie clubs gastvrijheid genoten, jullie hebben me een kijkje in jullie keuken gegund, me dilemma’s voorgelegd. Jullie horen wel eens wat van andere clubs, bijvoorbeeld tijdens een RBC (regionaal besturen contact) of Intercitymeeting, maar ik ben nu de enige die overzicht heeft over al die clubs, die elk op hun eigen manier Rotary vormgeven. Vandaar toen die verantwoording, met een terugblik, zonder in details te treden. Die terugblik heb ik opgenomen, voor de geïnteresseerde lezer. Klik hier

Fellowship II

Fellowship betekent in Rotarytaal nog iets anders, nl. de clubjes in Rotary die zich rond een hobby verenigd hebben: Caravanning, Fietsen, Golfen, Tuinieren, Postzegels verzamelen etc. Zo wordt er bijvoorbeeld de Cycle-tour Rome-Mekka georganiseerd, en kent de Fellowship of Golfing Rotarians vier zeer goed bezochte wedstrijden per jaar, op allerlei prachtbanen.

Alle zog. Fellowships vind je op de internationale Rotary.org site. Ook zijn er vocational Fellowships, die voor Rotarians met dezelfde beroepen interessant zijn.

Voor meer info: http://www.Rotary.nl/algemeen/fellowships

COL

Van 25-30 april vond in Chicago de Council on Legislation plaats, die om de drie jaar gehouden wordt. Alle RC’s in de wereld hebben voorstellen kunnen indienen ter wijziging van of aanvulling op de Constitution en de Bylaws. Hoe alles in zijn werk is gegaan en wat de belangrijkste uitkomsten zijn, kunt in lezen in de bijdrage van Jan Hemminga. Klik hier

Vraag

Een vraag van Gerard de Gier, van RC Schiermonnikoog: Weet iemand van jullie of er op Haiti door de plaatselijke RC’s activiteiten ontplooid zijn na de aardbeving. In Nederland hebben veel clubs via Shelterboxes bijgedragen, maar er zijn er ook die wilden inhaken op plaatselijke activiteiten.

gddegier@xs4all.nl

GSE

Het ene team is het land nog niet uit, of het volgende, uit Californie, staat al weer klaar. Jaap Breugem, onze onvolprezen coördinator GSE, vertelt er alles over in de bijlage.

Klik hier

Tot ziens in Rotaryland, of daarbuiten.

Vera Kerremans, DG 1590 2009-2010

P.S. Vanaf heden hoef ik geen weekberichten meer te ontvangen. Zij moeten nu naar Onno te Nuyl (tenuyl@wxs.nl) en Bert Vroon (bert@vroon.nl)