Maandbrief november 2010

Beste fellow Rotarians,

Maandthema van RI:

Rotary Foundation Month

Er was en is één Rotary. Rotarians zijn lid van hun Rotary Club. De Rotary Clubs zijn aangesloten bij Rotary International en de geldstromen voor internationale Rotary projecten lopen via The Rotary Foundation. Dus twee pilaren. Zonder bijdragen aan The Foundation kan Rotary niet bestaan. De reden van deze tweedeling is van belastingtechnische aard en nadere uitleg is hier niet nodig.

Als DG ben ik er trots op dat, mede door inzet van mijn voorgangers, alle Rotary Clubs in District 1590 bijdragen aan The Rotary Foundation. Chapeau en hartelijk dank namens allen die er baat bij hebben.

In ons district droegen we in het voorgaande jaar gemiddeld € 31 per lid per jaar bij aan TRF. Dat is een enorm bedrag. Toch is het wenselijk om een beetje meer te vragen in de richting van die $100 ofwel € 70-80 per lid per jaar, afhankelijk van de wisselkoers. Gelukkig ervaar ik in mijn bezoeken dat Rotary Clubs veel bijdragen aan projecten in de eigen community of ver weg. Graag zie ik de bijdrage aan TRF worden verhoogd, maar zeg daarbij: hou voldoende over om in de eigen omgeving te besteden aan lokale projecten.

Een bijdrage aan TRF kan eenvoudig weer terugvloeien naar projecten van jullie eigen Rotary Club, zelfs in een veelvoud van het oorspronkelijke bedrag en op een tamelijk eenvoudige manier. De ervaring leert dat TRF en de trustees spelregels hebben afgesproken waardoor de werkwijze transparant is en men toch als ‘goede huisvaders’ op de kas past.

Projecten in Nederland worden niet gesteund door TRF. Maar, via SIN: www.serviceclubs.eu heeft Rotary raamovereenkomsten met organisaties als Cordaid, Wilde Ganzen, NGKS etc over het ondersteunen van projecten van Rotary in Nederlandse communities.

Polio beheersbaar maken net als in Nederland

In de gesprekken met de besturen en leden van de clubs ontmoet ik een warme belangstelling om te helpen bij de ‘final inch’, het laatste stukje van onze belofte aan de kinderen in de wereld. Gelukkig ontvang ik vele toezeggingen en al stortingen om de uitdaging met Bill Gates aan te gaan.

Voor meer gegevens klik hier.

Zie www.rotary.org en www.rotary.nl voor een veelheid aan documenten.

Rotary Clubs of Rotarians die nog een bijdrage aan polio willen doen, om deze verlammende ziekte beheersbaar te maken, net zoals in Nederland, kunnen hun bijdrage leveren op de rekening ING 9779 tnv Stichting Rotary Fondsen Nederland met vermelding van polio en naam van de Rotary Club of de Rotarian)

The Rotary Foundation TRF

EveryRotarianEveryYear (EREY)

In de maand september hebben de penningmeesters van alle clubs in ons district de brief ontvangen met het verzoek de jaarlijkse bijdrage aan The Rotary Foundation te leveren. In 2001 heeft de Council on Legislation (COL) unaniem een bijdrage per lid aanvaard van US$ 100, omgerekend € 77.

Penningmeesters, maakt uw clubbijdrage z.s.m. over met de aan de brief gehechte acceptgiro op gironummer 3071211.

Het succes van een matching grant-project van RC Drachten de Wouden is af te lezen uit de ontvangen brief van het project, zie klik naar ICare

Communicatie, imago en moderne digitale media

Rotary doet Internationaal, maar inmiddels ook in Nederland, mee aan moderne digitale media via bijvoorbeeld LinkedIn www.linkedin.com en Facebook www.facebook.com . Daar ontstaan ook discussies over Rotary onderwerpen. Kijk daar eens en meld je aan.

Rotary Clubs die hun ervaringen willen delen met anderen of oproepen willen doen hebben de mogelijkheid om hun berichten te plaatsen op de districtswebsite, neem contact op met choeksma@adhova.nl onze districtswebmaster.

District 1590

De Intercity Meetings

De Rotary Clubs Beilen, Roden Leek en Zwartewatersteden hebben met succes de Intercity Meetings georganiseerd en interessante programma’s geboden aan Rotarians uit de regio. Verslagen van de bijeenkomsten komen beschikbaar op de website.

De DISCON: gaan vlinderen in Emmen

Nieuws van de Discon PR Commissie: Achter de schermen in Emmen wordt er voor u met een enthousiast team hard gewerkt aan een fantastisch programma voor de Discon 2011. Binnenkort gaat ook de speciale Discon Emmen website de lucht in, uiteraard informeren wij u hier zo

snel mogelijk over. We gaan er vanuit dat ook u deze Discon niet wilt missen. Noteer alvast in uw agenda: 26 maart 2011 gaat het vlinderen in Emmen…

De Rotary Clubs in Leeuwarden in actie!

Wegens succes geprolongeerd!

De gezamenlijke Leeuwarder Rotaryclubs organiseren ten bate van het Toon Hermanshuis Fryslân een gevarieerde jazz- en klassieke muziekavond op 20 november aanstaande in Leeuwarden, voor het programma klik hier.

Rotary en fellowships, vriendschap door Rotary met hobby en sport

Rotary International stimuleert al vele jaren dat Rotarians en niet Rotarians elkaar ontmoeten in fellowhips gebaseerd op hobby, sport of gemeenschappelijke interesses. In Nederland kennen we deze fellowships voor tuinen: www.rotary.nl/gardening voor caravanning www.rotarydistrict.nl/icfr en nog veel meer te vinden op de site www.rotary.nl . Deze keer bijzondere aandacht voor de golfers die nog geen eigen website hebben maar verenigd zijn in de fellowship DGFR . Klik hier voor informatie.

Sportieve Rotarians all over the world

Onno te Nuyl

DG 2010 2011