Maandbrief maart 2011

Maandthema van RI:

Literacy Month

Beste fellow Rotarians,

Velen gingen u al voor! Heeft u zich nog niet ingeschreven voor de Discon 2011 op zaterdag 26 maart: “Het gaat vlinderen in Emmen…”? Ga dan nu naar www.disconemmen2011.nl!

Maart, maand van de laaggeletterdheid.

Toen ik (Vera Kerremans) vorig jaar de maandbrief voor maart maakte, was nog niet duidelijk wat een succes RC Belcampo zou hebben met de Discon, De Dag van de Letters, die aan het thema Laaggeletterdheid gewijd was.

120.000 euro brachten wij, bracht u, bijeen voor het goede doel, te verdelen over Unicef en de Stichting Lezen en Schrijven. Prinses Laurentien was heel enthousiast aanwezig, en hield zelfs twee toespraken, de tweede geheel spontaan na de aanbieding van het boekje Brieven aan de Prinses,

samengesteld door mensen die dankzij cursussen de laaggeletterdheid voorbij waren. Het boekje met hun brieven, dat zo’n verrassing was voor de Prinses, is de deur uit gevlogen. Een tweede oplage is ook al bijna uitverkocht. Voor de liefhebbers: ik heb nog enkele exemplaren. (v.kerremans@home.nl).

Maar ook de warmte van de inzet van leden van Belcampo! De lezingen in de Martinikerk, het Rotary-Unicefgala ’s avonds met de veiling; het verliep vlekkeloos, en ik kijk er nog altijd met zeer veel voldoening en plezier op terug.

Wat doen Unicef en de Stichting Lezen en Schrijven nu met het bijeengebrachte geld?

Unicef besteedt het aan projecten in Afrika, waar kinderen met lees-en schrijfproblemen geholpen worden met materialen en extra aandacht.

Stichting Lezen en Schrijven gaat korte films laten maken door 3e en 4e jaars studenten van de Nederlandse filmacademie over het thema laaggeletterdheid. Toekomstige regisseurs van Nederlandse film, drama en soaps nemen de uitdaging aan om hun visie op laaggeletterdheid te verfilmen. Het kan een documentaire worden, een portret of een komedie.

Een vakjury, aangevuld met vertegenwoordigers van de Stichting Lezen en Schrijven, en een Rotarian, zal twee winnaars kiezen: beste regie en beste film. Ook door een ‘award’ voor de beste acteur/actrice zal het grote publiek bij deze film betrokken worden. Het Nederlands Filmfestival in Utrecht zal een dag aan ons thema wijden en op die dag gaan de tien beste films in première, met hoogstwaarschijnlijk Prinses Laurentien als eregast. Dit festival ligt in de planning dichtbij de week van de alfabetisering, en in die week zal de NPS de film(s) uitzenden.

De bedoeling is duidelijk: de films en het hele traject eromheen vestigen weer de aandacht op laaggeletterdheid. En niet alleen dat: de films op tv en op internet zullen de stap vergemakkelijken naar actie, en deelname aan cursussen. Dat was onze bedoeling, en we zijn heel blij met deze activiteiten!

Vera Kerremans, IPDG, lid van RC Belcampo.

District 1590 Bezoek aan bijeenkomsten van Rotary International

Vanuit Rotaryclubs is gevraagd naar de mogelijkheid om Rotarians te stimuleren internationale bijeenkomsten van Rotary te bezoeken. Naast het kenbaar maken van deze bijeenkomsten door Rotary en een stimulerend woord vanuit het district, is besloten om ook een financiële bijdrage te leveren in de vorm van het vergoeden van 50% van de inschrijvingskosten. Het totale bedrag wordt budgettair beperkt, maar zal voldoende zijn voor circa 25 Rotarians om deel te nemen. Verwerking vindt plaats via de district secretaris en in volgorde van aanmelding.

The Rotary Foundation TRF

Op de PETS, die wordt gehouden op 18 en 19 maart in Emmen, en verplicht is voor alle inkomende voorzitters, zal aan de hand van voorbeelden aandacht worden gegeven aan de mogelijkheden die The Rotary Foundation biedt om projecten van Rotaryclubs te ondersteunen. Voor alle leden is het dus van belang om hun vragen mee te geven aan de inkomende voorzitter en te weten dat deze na 19 maart geheel op de hoogte kan zijn van het reilen en zeilen van TRF. Voor vragen neem contact op met de regio coördinator.

Nieuwe DG 2013-2014

Binnen Rotary zijn we voortdurend bezig met onze toekomst, ook wat betreft de functionarissen in het district. Het lijkt ver weg, maar nu moet al duidelijk zijn wie beschikbaar is als gouverneur in 2013-2014. Het is een genoegen om op de District Assembly op 19 maart voor te dragen als gouverneur van district 1590 de heer Jan Leentvaar, lid van de Rotaryclub Lelystad. Zie: http://nl.linkedin.com/in/janleentvaar

The Gambia

Naar aanleiding van mijn voorgaande maandbrief ontving ik van Rotaryclubs berichten over hun activiteiten in dit West Afrikaanse land. Goede activiteiten om een bijdrage te leveren aan de mensen en ontwikkelingen. Op het moment dat deze maandbrief verschijnt ben ik met Thea nog in The Gambia en heb onder andere het project BAFROW bezocht dat zeer succesvol is met het beschikbaar hebben van micro credits vanuit de Rotaryclub Emmen. In het jaar 2010 zijn 366 vrouwen geholpen bij hun bestaan zie het verslag. Zo zijn met kleine bijdragen grote zaken gerealiseerd.

Voor een in- en uitgaven overzicht van het fonds: klik hier

“This year 366 women

benefited directly from the

loans and credit scheme.”

Discon 2011 op zaterdag 26 maart: “Het gaat vlinderen in Emmen…”?

Als DG maak u attent op een verrassende districtsconferentie die zowel een aantrekkelijk ochtendprogramma als een zeer gevarieerd en middagprogramma kent. Het wordt een zaterdag die vooral wordt gekenmerkt door fellowship. Een prachtige manier van netwerken en te beleven wat Rotary u biedt.

Voor de jonge (klein)kinderen hebben we een speciaal programma in het Dierenpark Emmen in petto.

Onno te Nuyl

DG 2010 2011