Maanbrief mei 2011

Listen, Do, Peace

Maandthema van RI:

Rotary heeft geen thema

Dan kunnen we het er eens over hebben, over Rotary.

Lid van Rotary ben je eigenlijk iedere dag.

Voorzitter van je Rotaryclub ben je maar voor een jaar, gevraagd door de leden van je club, een beetje gesputter, je hebt geen tijd, maar iemand moet het doen. Dat is toch de werkwijze van Rotary. Op het moment dat je instemt lijkt het nog ver weg en het zal wel komen. Maar, de PETS was er goed voor om je vast alert te krijgen, de tijd is kort tot 1 juli en bereid je voor.

Leden van de Rotary, zo, dit jaar mooi (nog) geen voorzitter (meer) en gewoon lid van Rotary en deelnemen in een van de commissies. Toch is het niet zo vrijblijvend, met elkaar willen jullie iets doen voor de samenleving waarin je woont en werkt.

Deze werkwijze binnen Rotaryclubs geeft een goede verdeling van de taken die gedaan moeten worden en dat vraagt ook om een samenspel tussen leden en bestuur. De voorzitter moet eigenlijk niet meteen na 1 juli voor zes weken met vakantie gaan. Dat was hij/zij misschien wel gewend, maar dat is geen handig begin voor een club jaar. Bij de eerste clubavonden willen de leden altijd wel eens even kijken hoe ver ze kunnen gaan bij het nieuwe clubbestuur. Daar is niets tegen, maar hou het in de levendigheid van de club wel wellevend. De voorzitter doet op jullie verzoek zijn best, hij of zij brengt zijn ervaring mee in de club en, beste leden Rotarians, help het bestuur daarbij.

Nieuwe leden hebben we nodig voor de toekomst. Vroeger zijn we allemaal als nieuw lid een eerste keer bij de club binnengekomen. We hadden toen onze eigen verwachtingen en plannen in onze toenmalige carrière. Soms ontstaat het idee dat wij ons eigen probleem zijn bij het vinden van nieuwe leden. Een beter niveau dan het ‘mijne’ is er niet; die jongeren van tegenwoordig zijn zo brutaal; ze doen zo dik over zichzelf; ze zitten met hun iPod te spelen, waar is dat goed voor?

Realiseer je als oudgediende, vroeger SAM-mer genoemd, dat de wereld verandert en zo was het vroeger ook toen wij als jonkies binnenkwamen.

The Four-Way Test is eenvoudig maar moeilijk uitlegbaar en toepasbaar. Regelmatig zijn er dan ook voorstellen: weg ermee. Toch maar niet doen! Blijven proberen deze test te begrijpen en toe te passen.

In ons district heeft een niet-Rotarian uitvoerig het nieuws gehaald. Als raadslid van een gemeente was hij ook vrijwilliger bij een organisatie die gesubsidieerd werd door o.a. diezelfde gemeente. En hij stuurde vanuit zijn eigen adviesbureau ook facturen naar de organisatie waar hij als vrijwilliger werkte en liet die, van uit gemeentelijk subsidiegeld, ook betalen. Toen dit bekend werd liet het gemeentebestuur een onderzoek instellen en de resultaten werden in de gemeenteraad besproken. Toen ik dit las dacht ik: heeft dit iets met Rotary te maken, had hij als Rotarian ook zo gehandeld? , ja en nee. Uit het externe onderzoek bleek dat er geen strafbare feiten waren gepleegd en toch was iedereen zeer verontwaardigd en eiste terugtrekking uit de raad.

En nu The Four-Way Test: is het zo?, kan het zo?, mag het zo? en moet het zo?

Uit het ingestelde onderzoek bleek dat de feiten juist waren, het was zo gegaan. Dat dit kon gebeuren is gebleken en er was niets waaruit bleek dat dit niet zou mogen. Bij de meeste situaties voor deze Four-Way Test luiden de antwoorden op de eerste drie vragen driemaal: JA. En dan de laatste vraag: Moet het zo? Ach na drie maal ja, zal de vierde keer ook wel ja zijn, maar dat is een misrekening. Bij driemaal ja moet je het toch maar niet doen.

In zijn verdediging in de gemeenteraad hield het betreffende raadslid vol dat er na het grondige onderzoek was gebleken dat er niets mis was met zijn handelen. De volgende dag trad hij toch, om hem moverende redenen, af. Een mooi voorbeeld over de toepassing van deze lastige Rotary-test in het kader van moreel handelen.

The Rotary Foundation maakt de GSE mogelijk

Ons GSE team is Californië, aan de west kust van USA. Ze berichten over een warm onthaal en hebben het erg naar hun zin. Luisteren naar hun beroepsgenoten aan de andere kant van de wereld. Zie hun ervaringen op www.gse2011.com

Rotary Clubs in Nederland maken het Vlielandskamp mogelijk

Dick Huijsman, PDG 2004-2005 en oud coördinator en penningmeester van het Vlielandkamp en thans verbonden als adviseur van de St. Rotary Vlielandkamp vraagt aandacht voor donaties om dit mogelijk te blijven maken.

Klik hier

Rotary Clubs scoren wereldwijd

Het wereldkampioenschap CP-voetbal staat voor de deur. Een fantastisch sportief evenement dat zich van 17 juni tot en met 1 juli 2010 in Drenthe afspeelt. CP-voetbal valt onder de KNVB www.cpvoetbal.nl en is bedoeld voor sporters met een cerebrale parese (hersenbeschadiging). Er strijden 16 landen uit de hele wereld mee om de titel, óf om een plaats bij de eerste zeven. Deze zeven gaan met het organiserende land naar de Paralympics in London in 2012.

Voor meer informatie: Klik hier.

Onno te Nuyl

DG 2010 2011