maandbrief juni 2013

12 juni 2013

Beste Fellow-Rotarians,

En dan nu de laatste –en korte- maandbrief.

Graag wil ik jullie allemaal danken voor de grote inzet en betrokkenheid bij onze fantastische 'charity'-organisatie. Als je de clubverslagen leest en al die verhalen hoort, blijkt duidelijk dat wij 'Rotarians' ons graag inzetten voor de medemens. Of die nu dichtbij woont of ver weg. 'Service above Self' is en blijft een inspirerend motto!

Een extra woord van dank voor de voorzitters die toch maar weer een jaar lang de kar wilden trekken. Maar velen vertrouwden me ook wel toe dat ze vaak door de leden werden geduwd; zeg maar gesteund. Want het zijn toch de leden zelf die de club draaiende houden.

Napraten in Anloo

Een aantal voorzitters praatten afgelopen zondagmiddag in Anloo na over hun avonturen. Geanimeerd en in elkaar geïnteresseerd wisselden ze hun ervaringen uit.

Siebren Baars van Burgum vertelde hoe hij een Rotaract club heeft opgericht terwijl Annet Sweere (Emmeloord) verhaalde over de modernisering van haar club. Eddy Lammers van Zwolle benoemde twee leden tot paulharrisfellow. Froukje Mulder van Buinen-Hondsrug verjongde haar club. En ga zo maar door.

Te veel om allemaal op te noemen.

En publicitair gaat het ons district ook voor de wind. Met onze actieve webmaster Koos Schoe en districtredacteur Martin van Nieuwenhoven is er elke week een nieuwsitem op de site.

Maar ook de 'backoffice' was actief waarvan ik er graag één wil noemen: Victor Sterk, onze onvolprezen districtsecretaris.

Zonder hem zou onze machine kreunend en krakend tot stilstand zijn gekomen en als oliemannetje smeerde hij alle scharnieren. Dank, dank en nogmaals dank!

En de District Conferentie? Daar is al genoeg over gezegd. Het was de laatste -en daarmee uniek- in zijn soort want de komende jaren zal het allemaal wat soberder worden.

Maar 'Water en Sanitaire Voorzieningen voor alle Wereldburgers' is wel op de kaart gezet en onze nieuwe District Water Commissie onder leiding van Dick Luijendijk steekt vol vaart van wal.

Moet er nog iets gemeld worden over de Rotary Administratie Nederland (RAN)? Na een woelig jaar is er nu een zeer competent bestuur van professionals die met de door gouverneurs bezette Raad van Toezicht vele vernieuwingen doorvoert op het gebied van ICT, nieuwe media en – jazeker - bezuinigingen. Namens ons district zal Inkomend Gouverneur Rob Staal in die Raad van Toezicht plaatsnemen.

Rest mij om mijn opvolger Jan Leentvaar en daarna Rob Staal en vervolgens Izaäk Buwalda veel succes te wensen met hun gouverneurstaak. Dienstbaarheid naar de clubs staat vast hoog in hun vaandel.

Rotary groet ,

uw dienstvaardige Gouverneur,