HIER BEGINT DE ZEE!

In Termunterzijl werd door de watercommissarissen van de Rotaryclubs in Noord-Nederland op fraaie wijze de gezamenlijke actie van Rotary’s “EndPlasticSoup” en “Vrouwen van Nu” gestalte gegeven door een tegel schoon te spuiten zodat dit opschrift “schoon” zichtbaar werd.

De Rotaryclubs in district 1590 hebben veelal een watercommissaris, en bij een vergadering van de watercommissarissen in Termunterzijl, bij het museumgemaal Cremer werd door de gouverneur van Rotarydistrict 1590,  Marijke Inklaar, de spuitlans gehanteerd om de tekst zichtbaar te maken. Het roestvaststalen sjabloon werd belangeloos geleverd door Van Remmen UV Technology.

Met de tekst op de tegel: “Hier begint de zee!” worden mensen erop gewezen dat weggegooid afval, en vooral plasticafval en sigarettenpeuken, dan in de natuur terecht kan komen. Bijvoorbeeld door wind maar ook via straatkolken of rechtstreeks via sloten en rivieren kan het in zee terechtkomen.

Juist dat plastic afval is erg schadelijk want het breekt af in hele kleine stukjes tot zogenoemde micro- en nanoplastics. Via de straatkolken, en dan verder in het riool, kan dat afval uiteindelijk in zee terechtkomen, omdat die heel kleine plastic deeltjes niet door de rioolwaterzuivering eruit gefilterd kunnen worden. En juist die kleine plastic deeltjes zijn erg schadelijk voor mens, dier en milieu.

Rotary wil de mensen er met deze schone tegel op wijzen het afval vooral op de juiste manier weg te doen, in de container thuis bijvoorbeeld. Dan komt het niet in het milieu en het kan dan ook gerecycled worden.