VERSLAG VSE-RETOURBEZOEK

Vocational studyexchange Rotaryclubs Raalte, Kampen en Sneek

Het doel van een VSE is het uitwisselen van de verschillen in vakgebieden tussen 2 landen. In oktober 2023 kregen we in de genoemde clubs bezoek van mensen uit district 1210 UK, rondom Birmingham. In de nieuwsbrief van december 2023 staat daarvan een kort verslag. Met de commissie vocational service van het district hebben we samengewerkt om met deze clubs een returnbezoek te doen, van 12 april tot 21 april jl.

• We hebben een lid van RC Raalte kunnen uitzenden en 2 niet-leden uit Sneek (ergotherapeut, dierenarts en opticien) met een begeleider van RC Sneek. De leden hadden elkaar deels al ontmoet op een clubavond in Sneek en de sfeer was tijdens de vlucht naar Birmingham gelijk goed en gezellig. Bij aankomst in Engeland werden de leden opgehaald door de diverse gastgezinnen. De eerste dag was vooral de kennismaking en een stukje ontdekken van elkaar en de cultuur. In het weekend zijn er allerlei mooie uitstapjes georganiseerd.

Op maandag begonnen de vocational-bezoeken. Deze waren zeer divers en soms vol actie: zo heeft de dierenarts geassisteerd bij een complexe knieoperatie waar zij ook veel kennis van had, mooier kan het niet worden. Niet alleen meekijken maar meedoen. (Rotary people of action, zelfs de niet-leden). Ook de leden die in Nederland waren geweest bezochten onze leden.

De mensen die we hebben uitgezonden hebben een schitterende week gehad. Naast leren over hun beroep en hoe het daarmee gesteld is in Engeland hebben ze ook een hele mooie culturele exchange gehad, want een week met Engelsen in deze setting optrekken is iets heel anders dan een lang weekend London als toerist. Namens de clubs die aan deze exchange hebben meegewerkt kan ik zeggen dat het heel positief bevallen is. Vanuit RC Sneek wordt er nu al gewerkt aan een nieuwe exchange met hopelijk een Zweedse club.

Advies voor clubs die dit ook willen gaan proberen: Doe het! Neem contact op met het districtsteam Vocational Service. Maak het programma niet te vol en een week is lang genoeg!

Namens het organiserende team
    Jasper Jansen, RC Sneek