DISCON

Samen met de DISCON-werkgroep, bestaande uit Hans Klopstra, Albina Rosema, Dick Broekema, Koen v.d. Laan en Fedde Dokter van RC Pekela is een prachtige DISCON georganiseerd. Na de inspanningen van hard werken in dit Rotaryjaar was het een welverdiend samen genieten van een mooi districtsfeest. Ook vanaf deze plek veel dank aan de werkgroep voor de geweldige organisatie, aan de dagvoorzitter Jos Kraan en aan de vele vrijwilligers van RC Pekela.

Na mijn opening met het thema “Licht in het donker” als inleiding op de energietransitie was het woord aan Willem Foorthuis. Zijn enthousiaste verhaal besloeg ruim vijf eeuwen Veenkoloniën.

De winning en transport van turf als energiedrager in de zeventiende, achttiende en negentiende eeuw zorgde voor de toestroom van harde werkers en voor het ontstaan van het unieke Veenkoloniale landschap met duizenden kilometers kanalen.

De handel binnen en buiten Nederland zorgde ervoor dat dit rond 1860 een van de meest welvarende streken van Nederland was; de schitterende Jugendstil huizen houden de herinnering aan die tijd levend.

Na de smakelijke en prima verzorgde lunch was het woord aan Sebastiaan Buschman. Hij gaf een mooi overzicht van de ondersteuning van de energietransitie door de Rabobank. Hulp voor energiecoöperaties, organiseren van workshops en ondersteuning voor duurzame initiatieven geven inhoud aan deze ingezette koers.

Cas König, CEO van Groningen Seaports, gaf een overzicht van de activiteiten in en rond de Eemshaven en de haven van Delfzijl. Veel van de energie die Nederland nodig heeft wordt daar opgewekt of aangevoerd vanuit windparken in de Noordzee. De opgave om al deze activiteiten steeds duurzamer te maken is een behoorlijke uitdaging, die Cas heel mooi in beeld bracht.

Na de pauze waren er verschillende activiteiten. Men kon in het aangrenzende Veenkoloniaal Museum de geschiedenis en activiteiten met eigen ogen bekijken; ook de wandeling langs enkele Jugendstil huizen in Veendam verwees hiernaar. De workshops van Avitec en de Hyperloop gaven een mooi beeld van de nieuwe activiteiten die op het gebied van de energietransitie in Veendam en omgeving tot ontwikkeling komen.

De goedbezochte discon werd daarna gezellig afgesloten met veel gesprekken over de thema’s van die dag en andere zaken die de aanwezige Rotarians bezig houden. We kijken terug op een zeer geslaagde dag!

foto's