ROTARYWATERLOOP

door Johan van Teeffelen, voorzitter waterkerngroep district 1590

Water is ook in Nederland de laatste tijd erg veel in het nieuws. Wateroverlast, droogte, watervervuiling, gevaar voor de waterwinning enz. Water is een uitermate belangrijk element in ons bestaan.

Rotary heeft een zevental focusgebieden waarvan WASH (WAter Sanitiatie en Hygiëne) er een is. Water en Rotary hebben dus een innige verbintenis.

Veel projecten in binnen– en buitenland zijn en worden door Rotaryclubs opgezet. Rotary vindt het dan ook van belang om de aandacht voor de waterproblematiek in zijn breedste zin al vroeg, bij de jeugd, kenbaar te maken.

Al jarenlang zijn Rotaryclubs actief met een sponsorevenement waarbij geld worden opgehaald voor watervoorzieningen in ontwikkelingslanden. Kinderen in groep 7 en 8 worden bewust gemaakt van de wereldwaterproblematiek o.a. door gastlessen van Rotarians en steunen tegelijkertijd leeftijdgenootjes in ontwikkelingslanden door geld in te zamelen voor veilig drinkwater, toiletten, voorzieningen voor handenwassen enz.

En dat kan door mee te doen aan de Rotarywaterloop.

• Voor de leerlingen van groep 7 en 8 van de basisscholen wordt dan door een lokale Rotaryclub –om de 2 jaar- een mooi wandelparcours van ca. 6 km uitgezet. De leerlingen worden via gastlessen (te geven door Rotarians) ingelicht en voorbereid op deze wandeling en het doel ervan. De kinderen wordt gevraagd sponsoren te zoeken voor hun wandeling en dat geld wordt besteed aan een project van de betreffende Rotaryclub. Het wandelen wordt per km gesponsord door ouders, oma en opa, buren enz. maar ook bedrijven kunnen sponsoren uiteraard.

Op de dag van de Rotarywaterloop vullen de leerlingen flessen met in totaal 6 liter water en doen die in hun rugzak. Met dat water lopen zij dan dat prachtige wandelparcours. Net zoals kinderen in ontwikkelingslanden ook voor hun familie (vaak dagelijks) een eind lopen om water te gaan halen. In die tijd kunnen die kinderen dus niet naar school.

Dat “bij elkaar gelopen” geld kan dan aan een project worden besteed

De organisatie van zo’n gesponsorde waterwandeling wordt al jaren door Rotaryclubs gedaan. (We kennen dit ook onder de naam 'wandelen voor water'). Om clubs te helpen met de organisatie van dit mooie evenement is er een draaiboek met tal van praktische tips, inhoud van gastlessen en documentatiemateriaal beschikbaar.

Organisatie Rotarywaterloop

• Benader scholen in uw omgeving.
    • Stel –in overleg met de scholen- een datum vast waarop de Rotarywaterloop gehouden zal worden (dat hoeft niet per se eind maart – rond wereldwaterdag - te zijn).
    • Vraag fellow-Rotarians om mee te helpen met het verzorgen van de organisatie en vooral van gastlessen op de basisscholen (materiaal voor gastlessen is beschikbaar).
    • Voor de inzameling van geld kan op een veilige manier gebruik gemaakt worden van “Steunactie”. Voor Rotaryclubs is er een gereduceerd tarief.
    • Zorg voor begeleiding van de kinderen tijdens de wandeltocht.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Johan van Teeffelen.