RYLA Dokkum

Rotaryclubs Bergum, Dokkum, Lauwersland, Leeuwarden-Zuid en Rotaract Leeuwarden organiseerden in het weekend van 20 t/m 22 september een Rotary Youth Leadership Award (RYLA).

RYLA is een intensieve leiderschapservaring georganiseerd door Rotaryclubs, waarbij je je vaardigheden als leider ontwikkelt terwijl je plezier hebt en connecties maakt. Communicatie- en probleemoplossende vaardigheden bouwen, strategieën ontdekken om dynamisch leiderschap toe te passen. Leren van leiders, inspirerende spreker en mentors. Hoe kom je van motivatie tot actie? En vooral plezier hebben en blijvende vriendschappen sluiten. Rotaryclubs organiseren de RYLA en de leeftijdscategorie kan variëren van 14 tot 30 jaar. Middelbare scholieren om hun leiderschapspotentieel te verbeteren, universitaire studenten om creatieve probleemoplossende strategieën te ontwikkelen of voor jonge professionals om ethische bedrijfspraktijken te leren.

Op vrijdag werden 14 jonge deelnemers ontvangen in garnalenfabriekje in Moddergat met een hapje eten en daarna (als volslagen verrassing) wadlopen. Het was een prachtige avond. Fijne temperatuur, een prachtige zonsondergang en een schitterende volle maan. De zaterdag startte met een assessment, uitleg over de methodiek en een persoonlijk rapport. Na de lunch door met een workshop “jezelf persoonlijk presenteren: hoe doe je dat”. Voor de ontspanning: suppen in Dokkum. Met z’n allen op 1 supersup. Een mooie vorm van teambuilding. In de avond werd de workshop over NASA gevolgd. Landen op de maand, de weg kwijt raken en dan uitzoeken hoe de weg terug te vinden naar het moederschip met behulp van een rugzak waar wat attributen inzaten. Dit alles werd waargenomen door de coaches. Op zondag was er tenslotte de workshop “Strak leren pitchen”. De afsluiting gebeurde met een pitch door de deelnemers en het uitreiken van een certificaat.