sharing hope in Singapore

25-29 MAY 2024
SINGAPORE

Singapore awaits

The annual Rotary International Convention is where friendship and learning come together to inspire you. Whether you’re new to Rotary or a longtime member, in Singapore you’ll connect with people of action from around the globe at Rotary’s biggest event of the year.

REGISTER NOW...

LEZING OVER RUSLAND (MOSKOVIË)

Voorzitter: Willem vd Hoek
Verslag: Sonja van Beveren
Wijn:  Richard Wijnands
Spreker: Wes Eeuwes

Jarig geweest: Richard Wijnands, Guus de Vries

attendance:

19 leden

Wes Eeuwes, neemt het woord. Op het scherm een prachtig schilderij van een uitgestrekt landschap, gemaakt door Alexej Savrasov. Het laat de reusachtigheid van Rusland zien. Frankrijk past 30 keer in het oude Rusland. Europees Rusland daar past Frankrijk 4 keer in. Het is een dunbevolkt land met lange winters. Het zijn de rivieren zoals de Wolga die de landsdelen met elkaar verbinden. De rivier stroomt maar een kant op, als je de andere kant op wilde moest het schip de andere kant op worden getrokken door de lagere klasse.

Dit zien we op het schilderij De Wolgaslepers, de nachtwacht van Rusland. Het schip is de weergave van het kapitaal en dan heb je de trekkende bevolking zonder kapitaal. Dit is hét beeld van Rusland. Het schilderij Processie in Kursk van Ilja Repin (1844-1930) laat zien wat er eigen is aan Rusland. Het geloof en iedereen volgt. De elite vindt dat het schilderij de achterlijkheid van Rusland toont. Volgens de onderklasse gaat het over God, land en religie.

We zien een landkaart van Rusland in de Middeleeuwen. Het was een gigantisch land. Ze bekeren zich tot orthodoxie. Het land wordt steeds zwakker want de erfopvolging gaat horizontaal in plaats van verticaal. In 1240 komen de Mongolen en die branden heel Kiev en meer andere steden af in Oost-Europa. De mongolen claimen de enige Russische nazaat te zijn. Ze noemen zich het derde Rome en introduceren de orthodoxie. Kerk en staat zijn één ding. Iedereen moet luisteren naar de door God gezonden tsaar.

Woorden die veel zeggen over Rusland:

• Knoet – veel voorkomend in Russische literatuur Een zweep, een slagwapen dat symbool staat voor machteloosheid. Onder de knoet zitten.
  • Kremlin – een ommuurde binnenstad waar de politieke elite zich bevindt.
  • Ambitieus – is een negatief woord. Russen zijn vaak neerslachtig en somber. Voor mij komt de zon niet op.
  • Enthousiast – dit woord bestaat niet in het Russisch.
  • Collectieve schuld – een overblijfsel uit de Middeleeuwen. Als er iemand wegloopt, straf ik jullie allemaal. Hou je gedeisd.

Rusland is één van de eerste landen met een eigen staand leger. De tsaar, Ivan de Verschrikkelijke, heeft een privéleger, gevormd. Het Absolutisme is in Rusland als enig land voltrokken. De adel vecht om de gunsten van de absolute vorst. Als je het er niet mee eens bent word je vermoord of ga je naar Siberië.

Parallel naar Poetin, het Kremlin staat op afstand van de bevolking. Elke Rus heeft een datsja, een huisje op het platteland om in familiaire kring zijn hart te kunnen luchten. Terug in Moskou wordt weer de lijn van het Kremlin gevolgd. Het schilderij met Lenin die z’n hand uitstrekt en het volk dat voor hem staat laat zien dat zijn toehoorders hem moeten volgen op religieuze wijze. In alle propaganda zie je dit terugkomen: de staat regelt het en jij hebt te volgen. De revolutie in 1917 had de bedoeling de macht weer terug te geven aan het volk, maar alle bestaande instituten uit het tsaristische Rusland waren overgenomen. De mensen aan de onderkant doen nog steeds het zware werk voor de kleine top van de samenleving. Ook de oligarchen van nu willen in de gunst komen van Poetin. Je moet meespelen of vluchten. Zelfs in het buitenland ben je niet veilig.

Opnieuw een bijzonder schilderij van Ilja Repin, de Zaporozje-Kozakken schrijven de Turkse sultan een brief. Oekraïne ziet zichzelf in dit schilderij terug, ze hebben een eigen volksgeest. Het is een brief aan Poetin dat ze het met zaken niet eens zijn. Ze willen niet bij het Tataarse, Mongoolse Rusland horen en zitten gevangen achter het ijzeren gordijn. Ze hebben een gedeelde geschiedenis met West-Europa. Quote van een Franse diplomaat: ‘Als je krabt aan de Rus vind je daaronder de Tataar.’

boekentip

De vragen worden beantwoord en Wes Eeuwes komt graag nog een keer terug om te vertellen over de Oekraïne.