INTERNATIONAL ASSEMBLY

Tijdens de international assembly kondigde de nieuwgekozen president van Rotary International, Stephanie Urchick, het presidentiële thema van 2024-2025 aan, "The Magic of Rotary", en riep een ieder op om de kracht van onze organisatie te gebruiken om levens te redden, te erkennen en te versterken.

“We gaan polio niet beëindigen of vrede in de wereld brengen door met een toverstok te zwaaien en wat grappige woorden te zeggen”, zei Urchick op 8 januari tegen de aankomende districtsgouverneurs op de Assembly.  Ik breng haar woorden graag aan jullie over; het is aan ons om met ieder project en iedere gedoneerde euro de magie te creëren om onze doelen te bereiken.

Stephanie moedigde ons aan om op onze eigen manier aan de projecten te werken en daarmee de mensen die ermee gemoeid zijn te ondersteunen.

Een concreet voorbeeld voor de kracht van samenwerking is het EndPlasticSoup-initiatief dat gestart is door RC Het Hogeland, samen met "Vrouwen van Nu". EndPlasticSoup is een internationaal initiatief dat al door duizenden Rotarians en honderden Rotary-, Rotaract- en Interactclubs wereldwijd ondersteund wordt. Het initiatief lag bij de zes gezamenlijke Amsterdamse Rotaryclubs. Na de oprichting in 2019 is het initiatief wereldwijd uitgegroeid door acties en projecten uitgevoerd door Rotaryclubs, vaak in samenwerking met andere partijen.

Zo ook in ons district.  De Kracht van Samen. Rotary Het Hogeland heeft samen met Vrouwen van Nu en de provincie Groningen afdeling Roodeschool, de handen ineen geslagen en is een project gestart. De ambitie is om in de gemeente Het Hogeland op meerdere plekken een stoeptegel te plaatsen naast een in het oog springende plek als een afvoerput. Het doel is om zo mensen bewust te maken dat alles wat in het riool gaat, uiteindelijk in zee terecht komt en vervolgens via voeding en drinkwater als microdeeltjes weer tot ons komt.

Vanuit de kracht van deze samenwerking gaat het Rotary en Vrouwen van Nu lukken om in de gehele gemeente Het Hogeland de stoeptegels zichtbaar neer te leggen en de bewustwording rondom het plasticprobleem te vergroten.

Wil je ook meedoen en het initiatief in ons hele district laten uitgroeien? Neem dan contact met mij op.