21 februari 2024

JAARGANG 50 NUMMER NR 34

Mededelingen

- Opening: Willem opent de vergadering. Hij meldt dat Eric notuleert, nadat hij de vorige week had gespijbeld. Beoogd notulant overweegt na deze valse aantijging op te stappen. Notulant meldt dat hij het secretariaat had geruild in verband met andere verplichtingen. Excuses van de voorzitter blijven helaas uit.

- Wijn: De wijn wordt aangeboden door Petra, die in een ver verleden haar verjaardag vierde. Desondanks wordt zij luid toegezongen. De roep om een Masterclass Zang van Carina wordt met de week luider.

- Avondjes van Zes: die zijn volgende week.
- Nieuw lid Coevorden (Ben Karstenberg): door een verhuizing heeft hij zich aangemeld bij ‘Emmen’. Hoewel de procedurele voorschriften enigszins onduidelijk zijn, lijkt er weinig bezwaar tegen een transfer. Mochten er leden zijn die wel bezwaar hebben, gelieve zich te melden bij het bestuur.
- Conjoint: de internationale ontmoeting is op 24-25-26 mei. De voorzitter rekent op grote deelname. Er gaat een interne lijst rond.

- Uitnodiging Monarch: op 27 februari spreekt Van der Poel, een internetgoeroe. Iedereen is welkom.

Twee minutenpraatjes:
Inus: is geschokt door de gebeurtenissen rondom Navalny. Hij maakt zich zorgen om de ontwikkeling van de democratie.  Hij poneert een stelling als thema voor de Avondjes van Zes: “Een goed Rotarian is lid van een politieke partij”.
Willem: De rug laat nog te wensen over. Vooralsnog lijkt weinig zicht op herstel.
Ernst: na een succesvol optreden als rijke Amerikaanse oom bij de toneelvereniging Valthe, blijkt zijn vader thuis gevallen. Herstel verloopt voorspoedig. De opmerking over erogene zones en verpleegsters zijn voor rekening van de vader.
Jan: op 16 maart is NL Doet. Er zijn nog weinig aanmeldingen van leden. Er is nog plek voor werkzaamheden bij het Hospice; Eric blijkt zich al te hebben aangemeld (althans voor de werkzaamheden).
Jos; meldt dat zijn “bonus-schoonvader’ (weer wat geleerd) betrokken is bij het beroerde ongeval in Lochem.

Installatie nieuw lid:

Roy Prinsen wordt geïnstalleerd. Hij krijg het speldje opgeprikt door Jos, die het niet kan nalaten een opmerking te maken over het colbert.
Roy is voormalig skileraar en reisleider. Nu werkzaam bij de politie/recherche Drenthe en lid van het MT. Hij is getrouwd met Anouk; zij hebben 3 kinderen.
Hij houdt van sporten als schaatsen, skiën, en voetbal.
We heten hem van harte welkom bij de club.

Rondje langs de commissies:

* Clubservice: geen nieuws

* Vocational (Ernst):
optie om een avond te organiseren rondom ‘morele dilemma’s’.
Voorstel: 22 mei (tot circa 20.00)

* Community Service (Frank):
Geen nieuws.
Het loopt stroef.
Er volgt een korte discussie over de oorzaken.
Ligt ten dele ook bij ons.

*Internationaal (Willem voorzitter a.i.):
Vraagt nogmaals aandacht voor de ontmoeting in Remscheid.
Een goede opkomst zou helpen bij de organisatie van onze internationale bijeenkomst in het najaar.

* Jeugd (Bas)
Op 20 maart is er een beroepenmarkt voor scholieren, waar zich inmiddels 3 leden als spreker voor hebben aangemeld.
Op Koningsdag zouden we gastheer kunnen zijn voor internationale studenten, die langs de route kunnen komen kijken. Het idee is om daar een weekend van te maken. Bas coördineert een en ander. Eric regelt de Koning.

* Fellowship (Inus a.i.)
Kijken terug op een leuke kerst- en nieuwjaarsbijeenkomst.
Een optie is een wandeling.
Er volgt nog een voorjaarsactiviteit.

* Programmacommissie (Wytse)
Kwalitatief hoogwaardige commissie die het programma voor dit seizoen nagenoeg geheel heeft ingevuld.
Er is een aantal activiteiten met partner.
Op 6 maart is er een thema-avond over ‘het basisinkomen’; de avond duurt iets langer dan normaal.
Op 5 april is er een gezamenlijke Rotary-avond bij de Tempelier.

* Classificatiecommissie (Petra)
Petra meldt dat er een zeer uitvoerige brief van de Rotary Nederland is verschenen. De voorzitter heeft de 13 (!) pagina’s “zeer diagonaal” gelezen (een wonder dat hij ooit is afgestudeerd).
Petra las de brief wel en komt tot twee conclusies. Nieuwe leden zijn heel belangrijk. Maar minstens zo belangrijk is het vasthouden van nieuwe leden. Er blijkt veel afhaakgedrag binnen 5 jaar. Petra roept op goed naar elkaar om te blijven kijken en de nieuwe leden een warm welkom te bieden. Tevens attendeert ze ons op het mentorschap voor nieuwe leden.

* Fundraise-commissie (Frank)
De wijnactie wordt weer gestart.

* Communicatie-commissie (Sonja)
Sonja wijst ons op de facebook-pagina van de Rotary Emmen; 7 mensen zijn lid.

* Lief en leed (Ine)
Ine meldt namens Pieter dat de partners met een zekere regelmaat worden uitgenodigd voor een etentje. De leden worden gevraagd hun partners daarop te attenderen en waar nodig toestemming te geven om daaraan deel te nemen.

Niets meer aan de orde zijnde, sluit de voorzitter om 19.35 de vergadering.

Voorzitter: Willem van der Hoek

Verslag: Eric van Oosterhout

Attendance: 56%

Jarigen: geen

Aanbieder wijn:

Petra Dethmers

Aanwezig: Ament,, Beveren, Bouma, Bouman, Dethmers, Van Duijne, Van Duyn,  Haasken,  Van der Hoek, Hoogeveen, Hulsegge, De Jong, Kemper, Neutel, Te Nuyl, Van Oosterhout, Prinsen, Rosenbaum,  Schomaker, Siebring (later), Taffijn, Vinke, Vries.

Volgende week: Avondjes van Zes

Verslag: verslaggever per Av.v.6

kijk voor het verdere programma op de Rotaryapp,  waar u zich ook kunt afmelden,  of doe dit online op: mijn Attendance,

(afmelden tot uiterlijk 11. 30 uur op de dag van de bijeenkomst    )