Girls’ Empowerment

Girls’ Empowerment in Rotary District 1600

Met dit initiatief kunnen Rotarians de gezondheid, het welzijn, de veiligheid en de opleiding van meisjes en jonge vrouwen aanzienlijk verbeteren.

Waarom meisjes?

• Gezonde, veilige en goed opgeleide meisjes kunnen voor zichzelf zorgen
  •  Ze kunnen daardoor een hoger inkomen verwerven (loonkloof bestaat nog steeds)
  • Meisjes zouden hun eigen toekomst moeten kunnen uitstippelen. We hebben de plicht hun rechten en welzijn te waarborgen.
  • In Nederland heeft 1 op de 10 meisjes te maken met menstruatiearmoede: te weinig geld om menstruatieproducten te kopen.
  • Elke dag worden in ons land 35 baby’s in armoede geboren. Een deel van de moeders zijn tienermoeders.
  • Een kwart van de 2- tot 25-jarigen kampt met overgewicht.
  • De mentale gezondheid van meisjes in Nederland is de afgelopen 5 jaar sterk verslechterd (bron: HBSC 2021: Health Behaviour School-aged Children)
  • Bijna de helft (45%) van de Nederlandse vrouwen heeft sinds hun 15de jaar een vorm van fysiek of seksueel geweld ervaren. Het Europese gemiddelde ligt op 33%.
    Bijna driekwart (73%) is ooit seksueel geïntimideerd. Eén op de tien vrouwen is ooit in haar leven verkracht.
  •  In 2023 zijn er in Nederland in totaal 2,8 tienermoeders per 1.000 meisjes van 15 tot en met 19 jaar. In absolute cijfers gaat het in totaal om 1.358 tienermoeders in 2023.
    Tienermoeders hebben vaak een lagere sociaal-economische status, een zwak netwerk, stress en hogere kans op gezondheidsproblemen.
    Vier op de tien tienermoeders hebben veel hulp nodig (praktisch en financieel)

Wat kunnen Rotarclubs doen?

Rotaryclubs en districten kunnen de positie van meisjes en jonge vrouwen versterken door projecten te adopteren.

De commissie Girls’ Empowerment van D1600 heeft een aantal voorbeeldprojecten beschreven waarmee clubs direct en eenvoudig aan de slag kunnen:

•      Meisjes/jonge vrouwen voordragen voor RYLA

•      Meedoen aan Orange the World

•      Stichting Babyspullen ondersteunen

•      Sportfonds Zuid-Holland kan meisjes extra ondersteunen

•      Richard Krajicek Foundation heeft projecten die meisjes helpen

•      Project Menstruatiearmoede adopteren (MUP kastjes - Armoedefonds)

Meer informatie?

De leden van de commissie zijn beschikbaar om een presentatie te geven in jouw club.

Je kunt ook voor informatie contact opnemen met één van de leden van de districtscommissie:

Josje Bootsma

Rochelle Heerema