Handboek Rotarians D1600 2021-2022

Page 17 - Handboek Rotarians D1600 2021-2022

A. ROTARY INTERNATIONAL
RI STRUCTUUR
De structuur van Rotary International (RI) kent slechts drie niveaus:
1. wereldniveau, aangestuurd door de President
van Rotary International
2. districtsniveau, aangestuurd door de Districts-
gouverneur
3. clubniveau, aangestuurd door de Clubvoorzitter
De kern van de organisatie is de CLUB. Daar vindt de werkelijke actie plaats, daarvan wordt iemand lid. De club is lid van Rotary International. De twee RI lagen (District en Wereld) hebben in feite alleen de zorg dat de clubs goed en actueel geïnformeerd en geïnspireerd zijn, zodat zij hun werk e ectief en ondernemend kunnen verrichten.
RI bestuur
Op wereldniveau wordt de RI President bijgestaan door een wereldbestuur (de Board) waarvan hij voorzitter is. De Board bestaat verder uit zeventien leden (Directors) die wereldwijd per zone gekozen zijn, aangevuld met de inkomende RI president en de General Secretary. De Directors hebben als aandachtsgebied een aantal districten, verzameld in een ‘Zone’. De huidige Director van onze zone is Jan Lucas Ket (RC Purmerend) tot 1 juli 2021. Daarna is dat Nicki Scott (North Cotswolds, England). Verder kent RI op zoneniveau Regionale Rotary Coördinatoren, die de wereldpresident helpen om de gouverneurs te assisteren in het vitaal en ondernemend houden van de clubs.
Meer informatie over de nominaties:
ROTARY ORGANISATIE
STRATEGISCHE ROTARY PARTNERSHIP MET IHE DELFT: “EDUCATING FUTURE WATER LEADERS”
“Er is geen betere en e ectievere manier om water- management wereldwijd te verbeteren, dan door de volgende generatie op te leiden.” De Nederlandse Rotary districten zijn zeer actief betrokken bij een samenwerking tussen The Rotary Foundation (TRF) en IHE Delft. Dit strategisch partnership tussen Rotary en het IHE Delft instituut voor Water Educatie is tot stand gekomen in November 2011, waarbij The Rotary Foundation (TRF) scholarships beschikbaar heeft gemaakt voor IHE Delft studenten uit ontwikkelingslanden, (waarom niet gewoon Azië, Afrika en Zuid-Amerika?) om in Delft hun 18 maanden durende MSc opleiding in “Water Manage- ment and Sanitation” te gaan doen.In totaal zijn er sinds 2012 zo’n 130 IHE Delft studenten gesponsord door Rotary, wat neerkomt op een investering door Rotary van meer dan $ 6,2 miljoen.
Het overgrote deel van de studenten (86%) gaat na hun studie weer naar hun thuisland terug om daar hun nieuw opgedane kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen, bij voorkeur in Rotary-gerela- teerde projecten. Een mooi voorbeeld is het Coman- che eco-sanitatie project in west-Bolivia, dat door 3 Rotary gesponsorde IHE-alumni opgestart is. De impact van de partnership is dus zeer tastbaar. Tijdens hun verblijf in Nederland worden de studen- ten sociaal ondersteund door Nederlandse Rotarian host-counselors. De IHE Delft studenten, komende uit 31 verschillende landen, zijn ondersteund door Rotarians komende uit 21 verschillende Rotary Clubs
uit meerdere Nederlandse districten, we kunnen dit dus met recht een landelijke activiteit noemen.
Het IHE Delft MSc programma begint elk jaar in oktober om 18-maanden later in april met een statige afstudeer ceremonie te eindigen in de oude kerk in Delft. Sociale activiteiten worden georganiseerd voor de studenten, waaronder een welkomstparty voor de inkomende lichting Rotary-studenten en een afscheidsdiner voor de vertrek- kende studenten samen met alle host-counselors.
In de eerste jaren van de partnership (2012-2018) werden de studenten centraal ge nancierd via een Package Grant door de Rotary Foundation. Vanaf 2019 wordt elke student ge nancierd door een Global Grant, waarbij de bijdrages van individuele Rotary Clubs & Districten als ook ‘Directed Gifts’ essentieel zijn. De kosten van het 18-maanden durende programma zijn $50,000 per student.
Voor de  nanciering van de 22 studenten van de 2019- en 2020-lichtingen hebben de Nederlandse Rotary clubs en districten signi cant bijgedragen, zo’n $490,000 in totaal. Een geweldige prestatie en we hopen dat dit voor toekom- stige lichtingen van Rotary-sponsored IHE studenten weer het geval zal zijn!
Meer informatie is te vinden op de partnership pagina op de IHE Delft website, en in de recente video over het succes van de partnership. Voor verdere informatie is het Nederlandse Rotary/IHE Delft comité te bereiken via: rotary.ihescholarship@gmail.com. Of neem contact op met de watercommissaris van het district:
Jan Roumen
Otto Willemsen