VAN DE GOUVERNEUR

Dag allen,

In mijn eerste maandbrief bedank ik Gouverneur 2023-2024 Anja voor mijn introductie in haar juni-editie.

Welkom in mijn jaar! Ik heb tijdens de Pre-PETS en PETS alle inkomend voorzitters ontmoet: dierbare, verrassende ervaringen. Ze gaan een mooi, bijzonder jaar tegemoet.

Een voorzitter is zowel een schakel in een groter geheel als het gezicht van de visie in de club. Maar ook een verbinder.  Ik heb ze vooral willen meegeven: wees zuinig op de goede dingen in je club, leg de lat niet te hoog en durf met andere ogen te kijken.

Dat heb ik ook gedaan: ik nodig iedere maand een aantal Rotarians van D1610 uit om te 'storytellen'. Hoe mooi zou het zijn om op deze manier te verbinden? Het maandthema van juli is 'Moeder en Kind Zorg'. Ik ben trots op José, Marlies, Eric, Irina en Coen; zij nemen ons verderop in dit magazine mee in hun beleving als Rotarian binnen dit specifieke vakgebied.

We moeten leren wennen aan veranderingen: soms te veel regen, soms een lange tijd met hoge temperaturen. Beleef de zomer in elk geval met volle teugen!

DE HALVE TWEELING

Mijn eigen ervaring binnen het thema 'Moeder en Kind Zorg' deel ik ook graag:

Ik was een aantal jaren actief bij Rotary Doctors Nederland en verantwoordelijk voor de website. En ik had veel contact met het bestuur en de artsen die in Kenia actief waren.
In 2007 was ik als vrijwilliger ter plaatse om materiaal te verzamelen voor een promo. Ik neem jullie graag mee naar een heftig moment in het hospital van Mpeketoni, Kenia.

Ik leg mijn beleving van een bijzonder moment vooral graag vast in een tekening; de woorden komen daarna...

De moeder zit op het bed, ze kijkt in een leegte, bijna versteend. Ze is eergisteren bevallen van een tweeling. In het ziekenhuis legt de arts uit hoe het dan gaat: het ene baby’tje gaat het overleven, het andere niet. En bovendien kan de moeder het lichamelijk niet aan om twee kindjes te voeden. En daar zorgen zij dan voor, dat eentje het niet overleeft.

GOUVERNEURSWISSEL

Op vrijdagavond 5 juli jongstleden gaf Anja Rijlaarsdam bij Rotaryclub Vlissingen de keten voor gouverneursjaar 2024-2025 over aan Agnes den Hartogh. Het Bestuur / Kleine Staf was aanwezig op deze bijzondere avond.  In een volgende maandbrief zal ik jullie verder informeren over een nieuwe visie op verbinding binnen ons district.

Bij het afscheid van Anja schreef ik spciaal voor haar onderstaand gedicht:

Waar jaren met goede initiatieven verstreken,
knipoogde het verleden een magisch getal
naar een vruchteloos bijna-grensgeval
waar niet echt meer naar werd omgekeken.

Sluiskil als het nieuwe Hof van Eden
waar de natuur haar eigen gang mag gaan.
Met start en hulp zal blijven bestaan
in de diverse letterlijke gelaagdheden.

Er werd gepuzzeld en er werd gefietst
om de nodige gelden binnen te halen
gouverneur en aanjager Anja was het favorietst
als bevlogen moeder van dit project
was het Voedselbos vorig jaar haar kind.
100 jaar Rotary gelooft in het effect
van duurzaamheid op deze bijzondere manier.

Zo trots op Anja die dit ideaal gestalte heeft gegeven
adequaat, consequent en o zo gedreven
acterend als een echte marketeer

Ik wil je graag iets symbolisch geven
kracht, overwinning en een positief toekomstbeeld
Die jij het afgelopen jaar hebt gedeeld
Maar ook als teken van vrede in ons leven.

Met Sluiskil  is jouw gouverneursjaar compleet
maar je zult nog veel taken continueren.
Ik zet je aan het werk met een groene blind date

Die je meteen onder handen mag nemen
Hij wenst een grondige knippende beurt
Hij heeft jouw liefde en aandacht al goedgekeurd
En mag hij een mooie plek in je tuin claimen?

VRIJDAG 6 JULI 2024 - GOUVERNEURSWISSEL