LAATSTE NIEUWS

D1610, July 2024 | Het district 1610 kent vele commissies die de clubs op diverse terreinen ondersteunen. Zo ook een commissie Vocational Service, die de afgelopen maanden een nieuwe samenstelling heeft gekregen. Met de komst van Carole van de Logt (RC Dordrecht-Thuredrecht) en Sven Kuil (RC Oosterhout-de Warande), bestaat het team inmiddels uit zeven bevlogen Rotarians. Op volle sterkte om in elke regio met de clubs in gesprek te gaan; de leden te adviseren én te inspireren.

De eerste stap bij clubs is de 'Presentatie Vocational Service' op een reguliere clubavond. Natuurlijk wordt dit servicebegrip binnen Rotary nader uitgelegd, maar de presentatie zit ook vol met praktische vocational voorbeelden waar de leden direct mee aan de slag kunnen. Vervolgens zijn er verschillende workshops om een en ander uit te diepen.

Kunt u trouwens helder aangeven waarin Rotary verschilt van andere serviceclubs? Zien we dat ook helder terug in de eigen club? Zo niet, dan is het hoog tijd om de commissie Vocational Service eens uit te nodigen. Met elkaar zorgen we ervoor dat we kern van Rotary niet uit het oog verliezen.

Zie voor meer informatie de D1610 website: District Vocational Commissie, of maak direct een afspraak via de voorzitter peter.de.waard@outlook.com.

BEROEPSPRAATJE IS OOK VOCATIONAL

Een belangrijk kenmerk van een Rotaryclub zijn de verschillende beroepsgroepen van de leden. Maar doen we daar in het clubprogramma ook voldoende mee? Zijn onze clubavonden wel vaak gevuld met voordrachten van Rotarians die hun medeleden informeren over hun sector of beroep, welke bijzonderheden daarin spelen en waar de ontwikkelingen toe gaan leiden?

Het regelmatig geïnformeerd worden over zoveel verschillende onderwerpen is een wezenlijk onderdeel van Rotary. Kennisdelen maakt deel uit van Vocational Service. Bestuur en programmacommissie zullen erop moeten toezien dat we dit bijzondere Rotary-aspect niet uit het oog verliezen. En ja, juist dit maakt onze organisatie heel aantrekkelijk voor nieuwe/jonge leden die vol in het beroepsleven staan en graag buiten hun eigen sector willen leren.

SPREKERSPOOL
Mocht het aantal sprekers binnen de club (en het netwerk) uitgeput raken, kijk dan vooral eens op de D1610 website bij de Sprekerspool. Een lijst vol onderwerpen en Rotarians die hebben aangegeven daarover bij clubs te willen komen spreken. Maak er zeker gebruik van!!

En vindt u het zelf ook leuk eens over uw expertise bij een andere club een voordracht te houden, geef dan onderaan de pagina Sprekerspool uw gegevens door zodat het district u op deze lijst kan vermelden.

INLEIDING ETHISCHE DILEMMA'S

RC Alblasserwaard wilde met haar leden meer aandacht geven aan Vocational Service. Hoewel dat de kern van Rotary is, blijkt het voor velen toch een nog vaag begrip. De invulling daarvan startte met een algemene presentatie over wat vocational zoal omvat. Enige weken later ging men op de clubavond de diepte in met een workshop Ethiek.

PDG Maarten Steenbeek vertelde over de achtergronden van ethiek, een praktische wijsbegeerte die helpt morele aspecten in een discussie bespreekbaar te maken. Ook de normen en waarden in Rotary kwamen daarbij ter sprake. Maar het meest aansprekend waren de dilemma’s die als voorbeeld werden gesteld. Dit zette allen aan het denken en bracht mooie discussies tot stand.

Ook interesse in een presentatie en/of workshop? Neem dan contact op met de D1610 districtscommissie Vocational Service via peter.de.waard@outlook.com.