Nieuws uit de clubs

RC BERGEN OP ZOOM

50 jaar Rotary Bergen op Zoom Noord: terugblik en nieuw begin

Rotaryclub Bergen op Zoom Noord mocht in 2023-2024 het 50-jarig bestaan vieren. Twee bijzondere momenten in Rotaryjaar 2023-2024, het hebben van een gouverneur in de club met de daaraan verbonden organisatie van de Districtsconferentie en het samengaan met de moederclub Bergen op Zoom hebben het clubbestuur doen besluiten om de 50-jarige lustrumviering uit te stellen tot 2024-2025.

Onlangs was het zover. Een deel van de leden, van de nu nieuwe club Bergen op Zoom had een leerzaam, culinair en supergezellig weekend. Beginnend bij Norbertijnenpriorij Sint Catharinadal.

Met een rondleiding in de prachtige, oude abdij en wijngaarden. Gevolgd door een wijnproeverij.

Enkele leden van RC Oosterhout kwamen om een vaantje te overhandigen en ons te enthousiasmeren om lid te worden van de wijngilde Amalia Solms.

De dag werd afgesloten met een heerlijk diner in de avond. Zondag was een zonovergoten rondvaart in de prachtige Biesbosch. Fellowship ten top en weer eens ervaren hoe bevoorrecht wij zijn. Er is veel gedeeld en uitgewisseld. Het weekend was een terugblik vol trots op 50 jaar acties en een vooruitblik om met gezamenlijke energie en vooral met veel plezier ons weer in te zetten voor maatschappelijke projecten in binnen- en buitenland.

RC GORINCHEM

Rotary Gorinchem oogst peren voor het goede doel

Rotary Gorinchem zet zich regelmatig in voor het goede doel. Zo werd zaterdag 7 september door de leden geassisteerd bij het oogsten van de peren in boomgaard Onderweg te Arkel. Met keukentrappen, pluktassen en manden werd de perenoogst vakkundig binnen gehaald. Natuurlijk hingen de mooiste peren boven in de boom. De perenoogst werd direct weggebracht om er overheerlijke appel-perensap van te maken. Het appel-perensap is verkrijgbaar via Wereldwinkel de Punt in Arkel en diverse winkels in de regio. Ook wordt er regelmatig fruit geschonken aan de voedselbank.

RYLA 2025

SAVE THE DATE | 11 T/M 13 APRIL 2025

Ook in 2025 zal in ons district weer een RYLA worden georganiseerd. Na de jubileumeditie van 2024 gaan we in 2025 op voor de 26e RYLA.

Informatie over de inschrijving volgt snel, maar uiteraard zoeken we ook voor de editie van 2025 weer deelnemers en assessoren. Komend jaar zal de RYLA gehouden worden in het weekend van 11 t/m 13 april. Zoals altijd weer op de prachtige locatie bij de Bovendonk in Hoeven. Clubs kunnen dus nu reeds op zoek naar deelnemers en assessoren!

RC ROOSENDAAL DONKENLAND

Rotaryclub Roosendaal-Donkenland fietst €13.000 bij elkaar voor Bake for Life!

Zondag 8 september vond de jaarlijkse fietstocht van Rotaryclub Roosendaal-Donkenland plaats. Met 208 enthousiaste deelnemers, en dankzij meerdere lokale sponoren werd geld ingezameld voor een goed doel. Dit jaar was de opbrengst bestemd voor Bake for Life, een Nederlandse stichting die in Oeganda middels een eigen stichting ter plaatse (BISS) kansarme vrouwen opleidt tot bakker en ondersteunt bij de start-up van hun eigen thuisbakkerij zodat zij in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien.

Deelnemers aan de fietstocht genoten onderweg niet alleen van de groene omgeving, maar ook van culinaire stops. Op drie punten langs de route zorgden de leden van Roosendaal-Donkenland voor smakelijke hapjes, variërend van oesters en pata negra tot aardbeien met chocolade.

Na de fietstocht genoten de deelnemers van een uitgebreide barbecue, die door de Rotary-leden zelf met zorg en passie werd bereid. De ontspannen sfeer en de heerlijke gerechten maakten de barbecue tot een feestelijk einde van een succesvolle dag.

Hoogtepunt was de uitreiking van een cheque ter waarde van €13.000 door vice-voorzitter Berend Smits aan Karel Wiltink van de stichting Bake for Life.

In zijn dankwoord verzekerde Karel Wiltink dat dit bedrag zo efficiënt mogelijk zal worden aangewend voor de start-up van drie nieuwe thuisbakkerijen.

Met deze geslaagde dag toont Rotaryclub Roosendaal-Donkenland wederom hoe lokaal initiatief en inzet - gemeten op een menselijke schaal - een wereld van verschil kan maken, zowel dichtbij als ver weg.