THE ROTARY FOUNDATION

LAATSTE NIEUWS

D1610 - OKTOBER 2024 | VAN: HENRIET DEES, SJOERD VEERMAN, MARC SNOEREN, MARK VAN DEN EIJKEL, PETER VERWEIJ

Met steun van Rotary is het Polio-vaccinatieprogramma van de WHO in Gaza up & running

Afgelopen maanden kwamen alarmerende berichten in het nieuws over het oprukkende poliovirus in Gaza. Verslechterde medische voorzieningen, gebrek aan schoon water, open riolen, armoede en vluchtelingenstromen zijn stuk voor stuk ingrediënten voor verhoging van de virusdruk. Waar tot het uitbreken van de oorlog in Gaza een polio-vaccinatiedekking was van 99%, is dit in het afgelopen jaar dramatisch gedaald. Dit betekent een alarmerende vergroting van polio-risico’s voor met name niet-gevaccineerde jonge kinderen.

Met steun van Rotary benut de Wereldgezondheidsorganisatie WHO sinds 1 september humanitaire pauzes van 9 uur per dag om gecontroleerd jonge kinderen tot 10 jaar te vaccineren. Doel is om met de inzet van 231 teams op 117 locaties in Gaza in één ronde 650.000 kinderen te vaccineren. In de eerste 12 dagen van september zijn daarvan inmiddels 550.000 kinderen gevaccineerd. Als bewijs wordt hun vinger in inkt gedoopt. Vervolgens wordt nu huis-aan-huis, op drukke marktpleinen, busstations, en in gezondheidscentra gezocht naar jonge kinderen onder de 10 jaar die rondlopen zonder “inktvinger”.

Foto: Gevaccineerde kinderen in Gaza tonen trots hun “inktvinger”.

De humanitaire pauzes in Gaza zijn nodig om binnen 4 weken ook ronde 2 te benutten. Een monsterklus, maar met mooie resultaten. Ondertussen verslapt de aandacht natuurlijk niet in andere risicogebieden, zoals Afghanistan of Pakistan en oorlogsgebieden elders ter wereld. Polio komt dankzij de grootschalige, wereldwijde aanpak gelukkig steeds minder vaak voor, maar het venijn zit ‘m in de staart.

End Polio Now is Rotary’s grootste Global Grant. Elke euro die Rotary doneert wordt verdrievoudigd door de Bill & Melinda Gates Foundation! Bijdragen is - juist met de finish in zicht - nog steeds heel hard nodig en zinvol!

De Rotary Foundation commissie in D1610 roept alle clubs op zich solidair te tonen tot en met de afronding van deze belangrijke campagne.  Lees hieronder hoe je als club of als individuele Rotarian kan bijdragen aan de uitroeiing van Polio.

Hoe kan je bijdragen aan het Polio Plus Fonds van de Rotary Foundation?

Dat kan op verschillende manieren.

En het mooie is: er valt wat te kiezen, maar het één hoeft het ander ook niet uit te sluiten!

In elk geval is World Polio Day op 24 oktober a.s. een prachtig moment om aandacht te vragen voor onze wereldwijde End-Polio-Now campagne:

>>  Organiseer een clubactie rond Wereld Polio Dag op 24 oktober. Denk bijvoorbeeld aan Pizza’s voor Polio, Pintjes voor Polio, een betrokken spreker zoals een pediater of viroloog tijdens een open clubavond. Zorg voor interne en externe aandacht en gebruik het officiele beeldmateriaal voor je promotie.

>>  Koop & Plant End Polio Now Tulpenbollen in klein- of projectverpakking en laat het zien in de media.

>>  Doneer als club jaarlijks minimaal € 1500,- aan het Polio Plus Fonds zolang de campagne nog voortduurt.

>>  Doneer als individuele Rotarian jaarlijks minimaal € 40,- aan het Polio Plus Fonds zolang de campagne nog voortduurt.

Meer te weten komen over de Rotary Foundation?

Heb je vragen over TRF, aarzel dan niet één van de commissieleden van TRF D1610 te contacteren.

En wil je eens een presentatie van TRF in jouw club? Ook dat doen we graag. We zijn er juist om de Rotary Foundation onder de aandacht te brengen bij de clubs.

Rotary Foundation in D1610
Marc Snoeren, Mark van den Eykel, Peter Verweij, Sjoerd Veerman en Henriët Dees