VAN DE GOUVERNEUR

OKTOBER 2024

Beste Interactors, Rotaractors en Rotarians,

Ik begin met een welkom aan onze jongste fellows. Zij staan het dichtst bij de kinderschoenen van sociale ontwikkeling, terwijl ze tegelijkertijd helemaal openstaan voor hun eigen bijdrage aan dezelfde ontwikkeling in de maatschappij. Laten we ze blijven volgen en stimuleren. Laten we meer jongeren bewustmaken van het mooie dat ze kunnen geven en delen. Je eigen kinderen? Je kleinkinderen? Welk verhaal vertel je over Rotary?

Ik kan ondertussen mooie verhalen vertellen; ik heb de afgelopen weken clubs bezocht en kennisgemaakt met enthousiasme in een fijne sfeer. Met bijzondere locaties, zoals een drijvend kunstwerk/infocentrum op de Mark in Breda. Ik zong uit volle borst en danste ‘all night long’.

Nieuwsgierig? Lees dan vooral mijn blog agnesgouverneur.blogspot.com

Ook deze maand ben ik weer blij met verhalen uit ons district van Chris, Henk, Ben, Sander, Willem-Peter en Frank. Lees hier hun persoonlijke verhaal over sociale en economische ontwikkeling.

Op 24 oktober is het Wereld Polio Dag. Corine den Baars-Alberts (RC Walcheren) zal per 1 juli 2025 Emmanuelle Groenen opvolgen in de functie van EPNC (End Polio Now Coordinator) en zij zal onze 7 Nederlandse en 2 Vlaamse districten vertegenwoordigen. Op de website van End Polio Now nogmaals de boodschap All donations are matched 2:1 by the Bill & Melinda Gates Foundation, tripling your impact!

Agnes den Hartogh
District Governor 1610 2024-2025
T. +31 624 668 136
E. gouv2024-2025@rotary-d1610.nl

Eindstation metrolijn 1 Lisova, Kiev. Tekening van Agnes den Hartogh, 2006.

Gevlucht

Sociale en economische ontwikkeling komt voor mij samen in het vrijwilligerswerk dat ik voor COA/AZC doe. Kunst is voor mij een middel om met asielzoekers en statushouders tot een andere dimensie te komen. Angst, verdriet, wanhoop en heimwee worden even verdrongen door kleur, concentratie en trots. Tegelijkertijd werken we aan een nieuwe, andere sociale ontwikkeling. Homoseksualiteit mag. Een mening mag. Er mag en kan zoveel meer in Nederland. Mijn fellows zijn allemaal hoogopgeleid en willen zo graag werken in een stad waar restaurants niet aan personeel kunnen komen. Waar zoveel extra praktische handen in de zorg nodig zijn.

Omdat ik iedere keer een tekening bij het thema zoek, kom ik deze maand uit in Kiev. Een van de mooiste steden die ik ooit bezocht. Nu een land in oorlog. Vele inwoners vluchtten naar Nederland, proberen hier in een nieuwe, sociale en economische ontwikkeling te geraken. Ik maakte de tekening in 2006, eindstation metrolijn 1 Lisova, aan de overkant van de Djnepr. Een levendige markt waar de boeren uit het buitengebied hun waren verkopen.

Blog van Agnes

Met regelmaat schrijft onze gouverneur over haar dagelijkse belevenissen in haar 'Blog van de gouverneur'.

Op de hoogte blijven? Volg haar blog!