GLOBAL GRANT - MINE FREE UKRAINE

Initieel is er na de invasie van Oekraïne door Rotary vanuit het disaster fund veel gedaan om de eerste noden af te dekken zoals o.a. shelterboxen. Echter, vanuit een intrinsieke behoefte ook iets te gaan doen aan de wederopbouw van Oekraïne zijn we op zoek gegaan naar een passend project. Dat hebben we gevonden samen met de “eClub of Ukraine” in de vorm van een project “Mine Free Ukraine 2”. Dit project heeft betrekking op de regio’s Cherson en Mykolaiv.

Door de grootschalige invasie van Rusland in Oekraïne zijn grote delen van Oekraïne bezaaid met explosieven. Voorlopige schattingen geven aan dat ongeveer 300.000 vierkante kilometer - bijna de helft van de totale oppervlakte van Oekraïne - ermee bezaaid ligt. Deze situatie is één van de ernstigste sinds de Tweede Wereldoorlog.

Wij streven ernaar om een bijdrage te leveren aan het ontmijningsproces in deze regio en daardoor het terrein weer beschikbaar te krijgen voor de wederopbouw van Oekraïne door Oekraïners.

Daarnaast hadden we ook de behoefte om te leren hoe je (voor ons de eerste keer) een Global Grant kunt inzetten en van een idee tot een aanvraag komt binnen Rotary.

Wat kunnen wij betekenen met onze Global Grant?
Er worden vrijwilligers opgeleiden die ervoor gaan zorgen dat terreinen onderzocht worden op aanwezigheid van mijnen of explosieven. Na identificatie worden de betreffende gebieden gemarkeerd, waarna de noodhulpdienst (SES) ingeschakeld wordt, die het gebied weer veilig en dus bewoonbaar kan maken. De noodhulpdienst heeft natuurlijk verschillende materialen nodig om deze werkzaamheden verantwoord uit te kunnen voeren, zoals bijvoorbeeld:

1) Professionele uitrusting voor de noodhulpdienst van de staat (SES):
Wij leveren essentiële apparatuur voor professionals van de State Emergency Service (SES), specifiek gericht op de eenheden in Kherson, gelegen in het zuiden naast de frontlinie.  Deze eenheden zijn geautoriseerd voor het behandelen van de gevaarlijke aspecten van de werkzaamheden. Een groot deel van het voorgestelde budget zal worden gebruikt om essentiële beschermingsmiddelen zoals brillen/kleding/helmen/maskers/kniestukken voor hen aan te schaffen en te leveren.

2) Distributie van veiligheidsstickers en markeringslinten:
Wij kopen veiligheidsborden en -linten om gebieden te kunnen markeren als zijnde veilig/onveilig. Dit verbetert de veiligheid tijdens de mijnopruimingswerkzaamheden, maar laat de bevolking ook weten waar ze nog wel of niet veilig kunnen leven. Op deze manier hopen we levens te sparen en letsel te voorkomen. Deze attributen worden verspreid onder zowel vrijwilligers als de SES.

3) Training ten behoeve van het identificeren van mijnen/explosieven:
Burgers, vrijwilligers en anderen worden getraind om explosieven te herkennen. Deze personen spelen een cruciale rol bij het onderzoeken van gebieden en het rapporteren van hun bevindingen aan professionals van SES voor het ruimen van mijnen en onschadelijk maken van explosieven.

Dit bevordert niet alleen de veiligheid van vrijwilligers die in gebieden werken waar mogelijk mijnen en/of explosieven liggen, maar optimaliseert ook de kostbare tijd van de professionals (SES). Er is namelijk veel werk te verzetten.

Financiële dekking
Het projectbudget is gelijk aan de financiële middelen, die we middels bijdrage van clubs maar ook DDF-bijdrage en World Fund Matches bij elkaar hebben gekregen. Het budget is als volgt:

Door gebruik te maken van de TRF-mogelijkheden voor een Global Grant is er dus $ 32.283.- extra beschikbaar gekomen voor dit project!

Wellicht vraagt u zich af waarom slechts 1/3 deel van het totaal uit DDF- en World Fund bijdrages bestaat? Dat komt omdat er vanuit een Amerikaanse Rotary club een grote financiële bijdrage is geleverd waarvoor we geen DDF en World Fund Match konden aanvragen en zij hebben dat zelf ook niet gedaan.

Tijdspad
Op dit moment is de ‘Rotary e-Club of Ukraine’ bezig om alle vragen uit hun district over dit project te beantwoorden. Vervolgens gaat de Global Grant aanvraag het definitieve goedkeuringscircuit in en vervolgens kan het project starten.

Met betrekking tot het verdere tijdspad denken we:
-          3 maanden nodig te hebben voor de gehele goedkeuring
-          en vervolgens 6 maanden voor de uitvoering van het project.

Blijvende impact
Ook na het project zullen de nu getrainde vrijwilligers met de aan hen beschikbaar gestelde middelen blijven doorgaan met het verder mijn-vrij-krijgen van steeds meer terreinen voor de wederopbouw van Oekraïne door Oekraïners. Over de resultaten volgt later meer.

Vragen?
Bij vragen over dit fantastische project kunnen jullie contact opnemen met het team binnen onze club Breda Mark & Aa dat zich met deze Global Grant bezighoudt en de contacten met Oekraine onderhoudt:

Jeroen van Dooren
Jeroenvdooren@casema.nl
06-55742055
Past district Gouverneur D1610 2020-2021

Mede commissieleden: Kaia van de Ven, Ben Otten & Suzan Woltermann

Contactpersoon Rotary e-Club of Ukraine:
Tetiana Godok - Past president ReC Ukraine
Mykola Stebljankoc - Past President ReC Ukraine, Past District 2232 Governor, Global Grants Coordinator